hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbak-ridning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Barbak-ridning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cas_ico

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  12:16:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCas_ico  Svar med kopi av melding
Hei!
Leste en debatt her inne, mange delte meninger så nå tviler jeg litt! Noen skrev at det var bare bra for hesten å bli ridd barbak da det ikke blir så mye trykk på ryggen og fordi du får bedre kontakt med hesten. Andre skrev at du ikke bør ri barbak så ofte fordi hesten kan få ryggproblemer!!

Hva er riktig?

"Øvelse gjør ikke mester.
Perfekt øvelse gjør mester!"

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/05/2006 :  12:32:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv har jeg tidligere ridd barbak i 8 mndr fordi jeg ikke hadde sal. Hesten fikk ikke ryggproblemer av det, men jeg fikk en utrolig god balanse.

Jeg kan ikke skjønne at det er skadelig å ri barbak, og jeg har aldri lest noen steder at det er det, men nå er det jo delte meninger om absolutt alt mellom himmel og jord...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  12:35:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Blir nok bare delte meninger her også tenker jeg
Selv rir jeg ikke barbak, av den enkle grunn at rompebena mine nesten stikker ut av kroppen min når jeg sitter Ganske så ubehageligt for hesten..
Men om det er bra eller ei for hestens rygg vil jeg ikke uttale meg om, ettersom jeg ikke har erfaringer nok på dette. Da føler jeg det blir feil og kaste seg ut i diskusjonen..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 04/05/2006 :  12:35:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Poenget er at det ikke finnes noe fasitt-svar. Innleggene baseres på hva folk mener og tror, og ingen kan komme og si "jeg har rett, ferdig med det!"
Nå får vi jo bare den samme diskusjonen om igjen..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  16:04:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg rir mye barbak - fordi jeg liker det, hestene liker det og jeg anser det som unikt i forhold til dressur. Men jeg tror en godt tilpasset bomsal er hakket bedre :-) Gå til toppen av siden

Cas_ico

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  17:07:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCas_ico  Svar med kopi av melding
Takker for svar! Ble vel ikke særlig mye klokere, men jeg tror selv at det ikke er så skadelig for hesten. Og som lino sier, så blir jo dette bare enda en sånn debatt! -med delte meninger :) jaja!
"Øvelse gjør ikke mester.
Perfekt øvelse gjør mester!"

Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 04/05/2006 :  17:15:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt av en dyrlege at det ikke er bra å ri uten sal. Grunnen er at vekten ikke blir fordelt over ryggen, men man sitter kun på to ryggvirvler. Av samme grunn sies det at man ikke skal ri med bomløs, men det spurte jeg ikke dyrlegen om. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  17:33:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En bomløs sal skal jo tilpasses på lik linje med en bomsal, mht. padding osv. Jeg vil nok tro at det aller mest skadelige er en bomsal som ikke passer. Har for øvrig aldri sett negative effekter ved bruk av bomløs; hest med langvarige ryggproblemer pga. bomsal gikk som et skudd med bomfri :-) Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  19:49:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Hmm.. Men korleis klarte indianer-hestane seg før i tida då? Viss dei fekk ryggproblem, og leid, vart dei vel heilt øydelagde før dei var 6 år? Hehe, off. Litt komisk dette..

Eg reid inn fjordingen min i vinter, uten sal, pga problem med å få tak i sal. Ho har ikkje hatt noko problem i ettertid. Seinast i dag reid eg barbak, fordi det er ein utruleg varm dag, og det kunne vere godt for hesten å sleppe den varme salen. Ho likar det kjempe godt, og det gjer eg også..

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  20:36:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg rir sjelden uten sal. Jeg tror ikke det er heldig for hesten at man rir mye barbak, ei heller for rytterens sits og ridning generelt. Det er også av sikkerhetsmesige grunner jeg sjelden lar salen ligge hjemme. Man har bedre kontroll og sitter bedre om det skulle skje noe uforutsett med sal enn uten.

Å ri inn hester uten sal er for meg utenkelig. Da skal man lære hesten å respondere på rytterns hjelpere, og ved bruk av dem lære seg ulike øvelser. Man ønsker da så klart å lære hesten å reagere på så korrekte hjelpere som mulig, hvilket man ikke klarer like godt uten som med.

Kopi av melding:
Hmm.. Men korleis klarte indianer-hestane seg før i tida då? Viss dei fekk ryggproblem, og leid, vart dei vel heilt øydelagde før dei var 6 år? Hehe, off. Litt komisk dette..

Eg reid inn fjordingen min i vinter, uten sal, pga problem med å få tak i sal. Ho har ikkje hatt noko problem i ettertid. Seinast i dag reid eg barbak, fordi det er ein utruleg varm dag, og det kunne vere godt for hesten å sleppe den varme salen. Ho likar det kjempe godt, og det gjer eg også..
Opprinnelig postet av Oxhovds Victoria

Hvorfor bruker vi dekken på hestene våre? De gjorde ikke det før i tiden!
Hvorfor har vi varme i stallen? De hadde ikke det før i tiden!
Hvorfor får hestene skreddersydd fòrplan? De hadde ikke det før i tiden!
Hvorfor skor ikke alle hestene sine selv? De gjorde (stortsett) det før i tiden!

Og slik kan jeg drive på til krampen tar meg. Bare fordi noe har blitt gjort før så betyr ikke det at det er den beste måten å gjøre det på. Jeg vil tro at indianerene ville valgt å ri med sal om de hadde hatt tilgang til det.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  21:00:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Jeg rir barbak av og til, men det tilører sjeldenhetene.. Hvorfor? Stort sett pga. det Ullsokken nevner ovenfor!

Ps. Har nettopp sett en film om saltilpassing av Ellen Ofstad, lærte mye om hestens rygg! Se den du, så kan du kanskje danne deg en egen mening om saken :) Du får sikkert leid den på biblioteket, det gjorde iallefall jeg.

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/05/2006 :  21:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker godt å ri barback.

Rir lange barbackturer på hesten min, inegn problem.

Jeg tror ikke hestene har vondt av det, tvert i mot.

Tror det syns det er deilig å slippe salen av og til.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  23:32:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg rir ikke barbak, av samme grunner som Ullsokken. Og en ting til: Kenzo er så stor med så store bevegelser, at jeg har nok å tenke på mht sitsen med sal, om jeg ikke skal tenke på å ikke falle av også, noe jeg ville gjort barbak Og da hadde jeg hvertfall ikke klart å ri..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  00:59:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes det blir feil å si at man ikke klarer å gi de riktige signalene uten en sal. Hvilke signaler er det en bomsal hjelper deg med å gi, som du ikke kan gjøre barbak eller med en bomløs sal, f.eks? Jeg har ingen problemer med å utføre de samme øvelsene jeg gjør i salen, barbak - og jeg opplever ofte også at hesten går bedre, dvs. friere og reagerer kjappere barbak.

Det kommer selvfølgelig an på rytteren også. Dersom man overhodet ikke er vant til å ri barbak, vil det ikke være enkelt å utføre noe som helst. Men dersom man har brukt litt tid på dette, så blir det som med alt annet, veldig mye enklere.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  17:24:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
rir ikkebarbak på sprettballen min,hvertfall ikke på tur, på banen hadde det ikke vært noe problem..men ser ikke poenget å ri barbak i hallen,får ikke akkurat gjort så mye..

Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  19:39:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes det blir feil å si at man ikke klarer å gi de riktige signalene uten en sal. Hvilke signaler er det en bomsal hjelper deg med å gi, som du ikke kan gjøre barbak eller med en bomløs sal, f.eks? Jeg har ingen problemer med å utføre de samme øvelsene jeg gjør i salen, barbak - og jeg opplever ofte også at hesten går bedre, dvs. friere og reagerer kjappere barbak.

Einig med dette innlegget. Me har ridd inn fjordingen min uten sal, men dette fordi me ikkje hadde tilgang til sal, og innridinga måtte byrje. Men eg angrar ikkje. For Regina har blitt ein kanongod hest, både med og uten sal. Så klart kom me oss lenger med sal, men eg synes det blir feil å seie at ein ikkje klarer å gi dei rette signala. Merra mi bøyer seg fint, både med og utan sal. Ho fattar galopp, så klart ikkje feilfritt, men ho er fortsatt veldig ung. Ho lystrar fort kvar komando eg gir. No har eg ikkje satsa på "Elite" med det første, så det at ho ikkje kan det aller meste, det bryr eg meg ikkje om. Me byggjer ho opp, og brukar tida til hjelp

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.