hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ingen som forstår...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Ingen som forstår...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  01:48:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg har snakket om å sette hesten bort i trening et par mnd for å vise henne på avlsvisninga,neste år blir jo det nå da....
Men det er lissom ingen som forstår hvorfor jeg skal gjøre det,de sier bare at jeg vil vel bli bedre å ri jeg også...
Og sef. vil jeg jo det,men det er jo det at hun er ung så ikke ferdig utviklet gangartsmessig.
Og en proffosjonell rytter vil jo gjøre det mye bedre enn meg og hun har mye mer kapasitet enn det jeg klarer å ri henne til foreløpig hvertfall...
Så når jeg ikke har fått henne skikkelig til enda så hadde det vært gøy å fått henne ridd opp skikkelig og sett hvor god hun kan bli med en rytter som er mer "dreven" enn meg...

Vet egentlig ikke helt hva jeg ville frem til her men måtte bare si det.
Så er det noen her som er enige med meg eller ville dere kanskje ridd opp deres egne hester helt selv?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  02:29:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen problemer med å sende bort hester i trening, og for meg vil nok dette også bli tilfelle for meg når jeg en gang i tiden får meg mitt eget ridedyr, fordi jeg gjerne ønsker en unghest.

Det jeg dog aldri helt har skjønt, er de som setter bort hesten for tilridning fordi de ikke selv har kapasitet til det, men så ikke sørger for at også de får en oppdatering. Dvs. man lesser av hesten hos trener, putter penger i hånden til trener, lesser på og kjører hjem. For meg ville det være en selvfølge å faktisk bli trent selv også, slik at jeg har kapasitet til å vidreføre arbeidet selv. Ikke nødvendigvis av samme trener, men definitivt samtidig med hesten - ellers står man etter min mening med samme utgangspunkt som man hadde før hesten ble tilridd :-)

(For å ta et eksempel: Person A setter hesten sin bort til trener C. Person A rir selv på LB-nivå, men forlanger å få hesten sin tilridd til MB-nivå)
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/05/2006 :  08:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare et lite spm vedr dette. Kan det ikke være en fordel å ha en hest som kan mer enn seg selv? Det er en fin mulighet til å lære seg mer og å komme på et høyere nivå når man har en hest å lære av?

Et kanskje tåpelig eksempel ville jo være på en rideskole. Hvis ikke hestene kan, da kan ikke rytteren heller.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  10:13:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Birre: Om du mener det til meg, så var jeg kanskje litt uklar. Jeg mente personer som heller ikke har tenkt å utnytte potensialet, men f.eks. synes det er greit å påpeke at de har en hest som går MB, selv om hesten ikke egentlig har gått til MB siden i fjor, og da med VeldigFlink-Hans på ryggen.

Det skjer, dessverre. Og jeg skjønner ikke poenget. :-)
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/05/2006 :  10:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Birre: Om du mener det til meg, så var jeg kanskje litt uklar. Jeg mente personer som heller ikke har tenkt å utnytte potensialet, men f.eks. synes det er greit å påpeke at de har en hest som går MB, selv om hesten ikke egentlig har gått til MB siden i fjor, og da med VeldigFlink-Hans på ryggen.

Det skjer, dessverre. Og jeg skjønner ikke poenget. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Nei, det er jo tullete, da blir det "slik ein skrytehest" kun for synets skyld. Jeg var jo da mer på det å utnytte hestens potensiale for selv å komme seg vider opp.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  11:23:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den er jeg med på, men det krever jo fortsatt at rytteren får oppfølging også, og ikke bare hesten - mener jeg. Jeg hadde ikke lært meg å ri MB selv om jeg hadde fått en hest som kunne gå det, uten veiledning fra kyndig trener :-) Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  11:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner godt hva du mener, men synes også Formosissima har et stort poeng.
En delt løsning hadde kanskje vært kjekt.
Som feks: sende hesten til trening, og etter hvert komme inn i treninga selv ved å ri for treneren.
Da får man samtidig en kyndig innføring i hordan hesten er ridd, og hvor de "rette knappene" sitter.

Synes det gjelder ved all trening.
Rister litt oppgitt på hodet over de som sender "problemhestene" sine til NH-trening og forventer at hesten er "fikset" når den kommer hjem.
Men når eieren av hesten ikke setter seg inn i prissippene, og metodene, så blir det jo samme greie etterpå...

Anette Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/05/2006 :  12:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner godt hva du mener, men synes også Formosissima har et stort poeng.
En delt løsning hadde kanskje vært kjekt.
Som feks: sende hesten til trening, og etter hvert komme inn i treninga selv ved å ri for treneren.

Det var jo det jeg skrev, jeg benyttet bare andre ord
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/05/2006 :  12:26:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelp meg med en ting:

Når jeg kopierer deler av en tekst, får jeg ikke med hvem som opprinnelig skrev det. Må jeg kopiere hele teksten for å få dette til?
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  12:54:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Er enig i det dere skriver....Og selvfølgelig mens hesten min er i trening vil jeg komme å ri den med instruksjon,ikke bare sende den vekk og tro at jeg kan ri den på toppnivå når den kommer hjem....Og oppfølgingskurser er veldig viktig...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  16:12:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Da ser jeg ikke noe galt i å sende bort hesten i det hele tatt. Bedre det, og få ut potensialet - enn å sitte med en hest man vet kan så mye mer, men som ikke får det ut fordi man som rytter ikke kan. :-) Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  17:51:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Ja,nemlig;)
Og det at hun skal vises også,da vil man jo få frem det som ligger i hesten på best mulig måte for å få høyere dom og da er det jo klart at en veldig god rytter vil gjøre det bedre....

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.