hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Litt nervøs for hengerlapp og langtur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Litt nervøs for hengerlapp og langtur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  14:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..

Jeg skal ta hengerlappen nå.. (juni) er litt nervøs om jeg kommer til å klare det. burde vel egentlig det, men tenker nå mitt..

Noen her som har tatt BE for nylig?? Hvordan gikk oppkjøring? vanskelig? Hva betalte dere? klarte dere på min 4 timer?

Dere som fikk BE "gratis" pga alder trenger ikke å svare på akkurat dette (heldiggriser)

Og så var det nr 2:
Skal kjøre Haugesund-Gardemoen.. Litt skjelven på turen og. den er LANG!! jeg skal kjøre helt alene (i bilen) har en frieserutstiller med meg i bil nr 2 med hest nr 4. Vi kan jo ta mange pauser osv. Hestene er rolige, men jeg synes veiene er SÅ SMALE i Norge.. Liker det absolut ikke!!
erfaringer her?? Noe man må være ekstra opmerksom på?

lino

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  15:41:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Har ingen gode råd til deg, men må bare si lykke til!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  16:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ingen gode råd til deg, men må bare si lykke til!

Opprinnelig postet av lino

hmm.. takker!
Forresten når man gruer seg til noe og folk sier "lykke til" i DK kan det forstås sånn som: JA GODT DET IKKE ER MEG!!..

Men tar det på den positive måten siden det er deg Lino
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  16:14:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Vel, jeg er glad det ikke er meg. Er enig i at det er fryktelig trange veier i Norge, og å kjøre langt med hest er ikke noe jeg ser frem til uansett
Men å ta BE-lappen kunne jeg tenkt meg, men har jo ikke vanlig førerkort engang..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  16:20:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men å ta BE-lappen kunne jeg tenkt meg, men har jo ikke vanlig førerkort engang..

Opprinnelig postet av lino

da har jeg er veldig godt råd til deg..
Ta dem sammen!! få hengerlappen med EN gang.. kjørekort B fikser du (hvordan klarer du deg uten???)

ikke vær dum som meg som må opp igjen senere..
ta MC lappen om du kan og.. de treger jeg på og..

tilbake til tema: sjåfører søkes og!!!!! Noen som vil bli med??
seriøst..
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  17:18:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ja, klarer meg godt uten lappen, vi har jo ikke bil. Dessuten bor vi en "storby", det går buss her og jeg synes ikke det er så fryktelig dyrt.
Men om noen år tar vi jo over gården til kjæresten og flytter til huttiheita, da må jeg nok ha førerkort!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  19:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Tok BE ifjor - juni.. Kom vel på rundt 5000 da jeg sto med lappen i hånda, nok penger, men absolutt verdt det!
Oppkjøringa varte vel i drøye 30 min, kjørte en tur rundt sentrum og litt inn gjennom sentrum, bare helt vanlig kjøring.. Så kjørte jeg inn en vei og fikk beskjed om å snu på den måten jeg følte passet best, så jeg valgte å rygge bare for å få gjort det å.. Kjørte hengeren litt på "tverke", men klarte helt fint å snu så var ikke noe å utsette på det.. Eneste tips er å holde fartsgrensa hele tiden, fikk komentar på at jeg lå litt under et sted, men forsvarte det med at jeg tenkte på evt hest bak, og da var det greit.
Kort sagt, oppkjøringa er ikke noe å grue seg for (akkurat som om jeg ikke gjorde det ;)) og ang langturen så går nok det fint! Dro på to timers tur en par dager etter jeg hadde fått lappen, og jeg hadde ikke kjørt noe særlig henger før.. Slapp av, kos deg og kjør mykt så er det ikke noe prob.. Hengeren får også fint plass i en fil - noe jeg har lært etterhvert ;)

LYKKE TIL - GÅR NOK KJEMPEBRA!!

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  22:50:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehhehehhehe.. Jeg tok be-lappen i desember 2004, da trengte man ikke ta kjöretimer og sånt, man måtte bare ta oppkjöring.. Jada, det kom på 800kr eller no.. Helt OK liksom..

Skulle jeg tatt den idag, ville jeg nok övd mer på rygging, var rett og slett elendig på det.. MEn det skal ikke så mye trening til för man lärer seg triksa!!

Lykke til!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  23:05:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lenge til du skal kjøre opp?
Å øvelseskjøre er ikke så dumt hvis du har mulighet til det. Øv på rygging og parkering - og plassering i veibanen. Bruk speilene masse, for det er noe sensoren legger merke til.
Øv på å få hengeren på og av bilen. Husk å vise at du sjekker at lysene på hengeren virker.
OG - hvis du skal rygge, MÅ du be sensoren gå ut av bilen og sjekke at det er klart bak bilen. Det holdt jeg på å glemme da jeg kjørte opp, men kom på det i siste liten! "Det vær nære på stryk" - sa han... Puh!

Og ved kjøring med hest:
Kjør jevnt og pent, og tenk deg i hestens situasjon der bak. Ikke bråstart eller bråbrems.
Du har ikke lov til å kjøre fortere enn 80 km/t, selv på motorveier.
Hvis du lager kø, kjør til siden - buss-stopper og rasteplasser egner seg godt, men da må du oppdage dem i tide, så du ikke må bråbremse for å svinge inn.
Bruk blinklysene i god tid. Hvis du skal bremse, er det lurt å ta et par små trykk på bremsen først, så bilene bak ser at du sakker farten.

Ta jevnlige pauser, og prøv om hestene vil ha drikke. Det er en del hester som ikke vil ha noe når de står på transport, men det finner du ut av. Vil ikke råde å ta hestene ut hvis det er den minste sjanse for at de ikke er så lystne på å gå inn igjen. DA har du et problem.

Forøvrig: Hvis du har mulighet til å få med deg en passasjer, er det å anbefale. Ihvertfall hvis du kjører mer enn en hest. HVIS noe skulle skje, er det ikke greit å være alene.

Legg inn aktuelle telefonnummer på mobilen, som f.eks. Viking veiredning, politi, følgebilen, veterinær osv. Tenk SIKKERHET!

Det er bedre å være forberedt, enn å plutselig stå der og ikke kan få hjelp.

Husk å sjekke bil og henger godt før langturen. Fyll tanken til randen, sjekk dekkene/lufttrykket på hengeren. Hvis det er en boggi-henger, kan det være farlig å kjøre med tre dekk med riktig trykk og det fjerde med for lavt.

Hvis du skal kjøre hester med forskjellig vekt, så skal den tyngste hesten stå på venstre side. Med en hest i dobbelhenger, skal den stå på førersiden.

Skal vi se - er det noe mer jeg kommer på, tro?
Har selv kjørt hester i mange år, og måtte for noen år siden kjøre opp til C1E / D1E, da jeg fikk stor bil.

Kan godt gi deg flere råd, men det kan jo skje pr. mail. Regner med at du får opp min adr. hvis du er interessert.

Ellers kan jeg bare ønske deg lykke til, både med oppkjøring og langturen.
Jeg pleier å si "Harrk - spøtt!" - det betyr "tvi tvi"....

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 09/05/2006 :  09:17:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hei. Vet ikke hvor du skal kjøre opp til BE, men jeg tok min oppkjøring på Kongsvinger for da kunne jeg bruke egen bil og henger. Det sparte jeg MYE penger på!! Ta det helt med ro når du kjører, og husk å beregne avstand i svinger, slik at om du kommer i en sving som er litt skarp og litt uoversiktlig, f.eks den ene jeg kjørte i, hvor du kan møte biler på vei opp eller ned, spes. busser og lastebiler....(festlig) så legg deg så godt ut du kan mot kanten.

Legg deg også riktig i rundkjøringene!! Det er det maaange av på Kongsvinger og jeg hadde allerede øvelseskjørt der før jeg kjørte opp, og det tjente jeg på. Når du kommer i rundkjøringen og skal rett frem, legg deg godt ut til høyre!! og SJEKK speilene. Bruk blinklys i det du er ca. midt i rundkjøringen, bruk speilene igjen, og kjør pent og rolig ut. Øv på rundkjøringer om du er usikker. Du kan stryke om du kjører de feil om sensor er kip.

Skal du kjøre opp med egen bil og henger?? Da må du kjøpe ekstraspeil innvendig og utvendig selv. Koster litt, men de får du bruk for senere, spes. de utvendige.

Øv også på rygging. Du får nok beskjed om å snu et sted som passer deg bra, men jeg måtte også snu på en annen plass for det stå på kjørelisten......så er du usikker på rygging....ØV!! Et tips du kan ta med, er å hive sensor ut av bilen så han sier deg om det er klart bak så du ikke kjører ned noen.....han skal stå på din.....uff, husker ikke, men den ene siden...tror det kommer an på hvilken vei du snur hengeren. Sensor skal da bare fortelle deg når du skal stoppe. Ikke vise det høyre/venstre og slikt. Du må selv sørge for å rygge "riktig", altså ikke havne i grøfta...

Ellers......husk riktig vekk på hengeren at den er lastet opp til riktig vekk for bil og henger. Du skal ha en vekt på 800kg på hengeren om jeg ikke tar feil.....jeg måtte legge inn litt høyballer i hengeren for å få riktig vekk da min er for lett.....husk å sjekke det tekniske på hengeren før du drar. At alt virker. Du vil også sikkert få beskjed om å hekte av hengeren, kjøre en runde og hekte på igjen. Men det går nok bra!!

Pass fartsgrensen, bruk speilene og blinklys og så står du straks med BE i hånda....dvs. du får midlertidig kjørertillatelse og så får du kortet i posten. Da kan du faktisk tøyse med at jo du har fått kortet i posten......he he

LYKKE TIL!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  09:35:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
skal ha mine 4 kjøretimer i juni. på en dag. Så vil de prøve å få meg til prøve fortest mulig. Skal kjøre opp i Haugesund. Der har de noen HMS regler som sier at vi MÅ skjøre i deres biler.. og deres henger. Så sparer nok ikke der.

Ulempen er bare og at jeg tok lappen i DK.. her i Norge har dere litt andre regler, som i mitt hode er totalt ulogiske :)
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 09/05/2006 :  09:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tok hengerlappen for noen uker siden. Jeg har ikke kjørt spesielt mye med henger før, og i hvert fall ikke rygga mye. Etter at jeg ringte kjøreskolen og meldte meg på lastesikringskurs tok det noen dager før kjørelærer ringte meg og lurte på om det gikk bra med oppkjøring om to uker. Jeg hoppa i det selv om jeg ikke hadde kjørt spes mye med henger. Øvelseskjørte litt før første kjøretime, spesielt på rygging. Tok lastekurset etter en uke før jeg hadde min 2. kjøretime om morningen før oppkjøring.

Totalt kom det vel på 3600 til kjøreskolen for 2 obiligatoriske kjøretimer, lastesikringskurset og leie av henger og bil på oppkjøringsdagen. I tilegg kommer ca 900 kr for oppkjøringa og nytt førerkort.

Mine tips blir vel å kjøre overdrevent nøyaktig, se mye i speil og rundt deg. Begge henda på rattet Men husk på oppkjøringsdagen at du ikke kjører hester, så man trenger ikke å kjøre SÅ forsiktig, det gjorde nemlig jeg. En mellomting er fint. Husk på flyt. Når det kommer til rygginga, så rygga nesten ikke jeg på oppkjøringa. Venninna mi rygga ikke i det hele tatt. Husk også på at de vil at du skal bremse mest mulig på gira og ikke bremsen.

Kjørelæreren min gikk igjennom alt veldig nøyaktig, så jeg opplevde vel egentlig oppkjøringen som lett siden jeg slapp mye av det jeg hadde gått igjennom på timen. Altså, ikke noe å grue seg til! Bare hopp i det og bli ferdig med det! Lykke til!
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  11:02:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
hvem kan få sant gratis pga alder?

sooove ja takk Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  11:33:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvem kan få sant gratis pga alder?

Opprinnelig postet av Tia-Smashing

Ingen får det gratis nå. Tror Lopke mente at de som har gamle førerkort,med tillat totalvekt opp til 7,5 tonn,hadde fått det gratis.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  11:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
dem som er født før juni el. juli 1974. Men det er for sent nå. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  12:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ikke når de er født som er avgjørende,men når de tok førerkortet? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.