hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprangtrening med hjelpetøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sprangtrening med hjelpetøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Fröya

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  09:17:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Da jeg ikke er så veldig erfaren med sprangtrening, lurte jeg på noe.

I går såg jeg på en sprangtrenging på et ridesenter i nærheten. Det var en gjeng ponnyryttere som trente med instruktør. Det som overasket meg var at alle untatt en red med glidetøyler (den siste med martingal). Er dette vanlig? Altså å ri sprang med glidetøyler? Vil ikke dette hindre hesten i spranget? Synest det såg ut som lettvindt løsning for unge ryttere som har litt heitere ponnyer enn de klarer å håndtere.

Etterpå såg jeg på en rideskoletime med ganske små barn. Der gikk flere av hestene med pessoabitt. De hadde også noe taugreier festet fra bittet til salen. Er dette vanlig? Hva synes dere om det?

Lopke

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  09:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
uff.. hørtes rart ut spør du meg.. hadde vært fint å fått forklaring på hvorfor noen gjør det slik. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  09:27:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg vet om ryttere som rir spranghester med gramantøyler (glidetøyler), noen gjør det for å få en sterkere effekt av martingalen, andre har sikkert sine grunner for det også, om de er gode vites ikke. Men det med tauene som er festet fra bittet til salen syns jeg ikke høres noe særlig ut..! Fysj
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  09:55:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
trodde egentlig hesten MÅTTE strekke halsen for å komme godt over et spring, men jeg er ikke inni det der.. har bare aldri sett løsspringning og hvor hesten ikke strekker kroppen. Det blir vel litt vaskelig om hesten er bundet opp i sal og hode? Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  10:15:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Ja, det skulle man tro Lopke! Jeg hopper i allefall aldri med hjelpetøyler, martingal eller noe annet, men så hopper ikke jeg altfor ofte heller da

Men litt OT:
Når jeg var i London, så vi en stor flekkete hest som kom nedover gata, med en mann med uniform på. Og han hadde noen slags tøyler festet fra bittet til stigbøylene!! Noen som har sett dette før, eller vet hva det er?

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 03/05/2006 :  10:50:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det skulle man tro Lopke! Jeg hopper i allefall aldri med hjelpetøyler, martingal eller noe annet, men så hopper ikke jeg altfor ofte heller da

Men litt OT:
Når jeg var i London, så vi en stor flekkete hest som kom nedover gata, med en mann med uniform på. Og han hadde noen slags tøyler festet fra bittet til stigbøylene!! Noen som har sett dette før, eller vet hva det er?

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Det er ryttere fra den kongelige garde i London. De har tøylene til stigbøylene fordi de slår på trommer mens de rir.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  10:53:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er ryttere fra den kongelige garde i London. De har tøylene til stigbøylene fordi de slår på trommer mens de rir.

Opprinnelig postet av Birre

Tusen takk!! Men han hadde ingen tromme akkurat for øyeblikket.. Og de andre rytterne (med de svarte hestene, som skifter stilling og sånn så folk ser på) hadde da ikke tøyler til stigbøylene!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  10:58:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å hoppe med gramantøyler er jeg ikke helt sikker på at jeg hadde turt.. Er det ikke en viss sjanse for at hesten kan vikle beina inn i gramanen i spranget? Og som Lopke sier, så må det da være vanskelig for hesten å strekke seg over hindrene, i allefall når de kommer litt opp i høyden..

OT; du kan ha vært så heldig å truffet på en av Dronningens stolte trommehester, altså hestene som bærer de store sølvtrommene som ofte brukes til parader og slikt. Rytterne fester tøylene til stigbøylene, for å kunne bruke armene til å slå på trommene med.

En liten digresjon; Dronningens kavaleri er delt i to grupper, The Life Guards, med røde jakker og sorte hester, og The Blues and Royals, med blå jakker og hvite hester. Trommehesten (mener å huske at det er en shire), er selvsagt både sort og hvit (altså flekkete), og innehar majors grad, slik at alle må gjøre honnør for hesten.
Ganske stilig :-)

Edit, her fant jeg noen bilder også. http://www.xograph.com/Images/HouseholdCavalry.jpg og http://www.u5uk.com/you/hoys/images/artimg/DR7RF-2/drum%20horse%203.jpg

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 03/05/2006 11:18:41 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  11:00:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Barna med pessoa og tau red ikke sprang da. Det var en vanlig nybegynner time. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  11:14:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En liten digresjon; Dronningens kavaleri er delt i to grupper, The Life Guards, med røde jakker og og The Blues and Royals, med blå jakker og hvite hester. Trommehesten (mener å huske at det er en shire), er selvsagt både sort og hvit (altså flekkete), og innehar majors grad, slik at alle må gjøre honnør for hesten.
Ganske stilig :-)

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Da var det nok en sånn trommehest vi møtte, for den var kjempestor og kraftig, hvit og svart flekkete, og med tøyler i stigbøylene. Men skulle jeg egentlig ha gjort honnør for den jeg da?? For det gjorde jeg ikke..
Men det så kjempestilig ut!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 03/05/2006 :  11:19:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er for å få opp ryggen til hesten...

Så lenge det er lavt og man har ring rundt halsen, gjør det nok ingen skade
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  11:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, honnør er vel mest for de militære antar jeg.. Uansett så tror jeg neppe hesten ble fornærmet over manglende høflighet og etikette fra en norsk pike , men en skal nå aldri si aldri med disse britene..

Glemte forresten å skrive at The Life Guards har sorte hester i det første innlegget.

Renate
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  11:26:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er for å få opp ryggen til hesten...

Så lenge det er lavt og man har ring rundt halsen, gjør det nok ingen skade

Opprinnelig postet av BirgitteG

Nå har man vel ikke ring rundt halsen på gramantøyler?

Renate
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  11:32:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, honnør er vel mest for de militære antar jeg.. Uansett så tror jeg neppe hesten ble fornærmet over manglende høflighet og etikette fra en norsk pike , men en skal nå aldri si aldri med disse britene..

Glemte forresten å skrive at The Life Guards har sorte hester i det første innlegget.

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Nei, jeg tror hesten heller ble glad jeg, for jeg og ei venninne som også driver med hest stod og så leeenge på den hesten, og smilte til både hest og rytter

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  11:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Barna med pessoa og tau red ikke sprang da. Det var en vanlig nybegynner time.

Opprinnelig postet av Fröya

Kanskje hesten trakk mye med hodet og instruktøren var redd den skulle rett og slett dra ungene ut av salen? Ikke at det er bra da, men jeg har faktisk selv gjort det tidligere på en hest. Det var en beinsterk fjording, og når den var lei av nybegynnere som nappet og drog og flakset med armene så var nok nok! Hver gang rytteren samlet opp tøylene, så drog den de rett ut av hendene igjen. Og rytteren samlet opp, og han drog de utav igjen.Dette begynte alltid det siste kvarteret på timen, så når han begynte slik satte jeg på en tau el.l slik at ungen ikke skulle bli livredd. Vet det ikke er bra, men barnas trygghet og sikkerhet først! Hesten er ikke skolehest lenger om noen lurer

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  12:40:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal faktisk gi honnør til hesten (åååh, hva het den igjen da, Herkules?). Den har en militær grad til og med. Hester er veldig viktige for kongefamilien i England, og det blir gjort mye stas på.

BirgitteG: Hvordan får man opp ryggen på hesten med glidetøyler? Det eneste man oppnår med de er å få hodet ned og inn mot brystet, ryggen er det rytteren selv som må få med.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.68 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.