hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rett Frem ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Rett Frem ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

munti

Skrevet - 03/05/2006 :  00:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er overasket over hvor mange som ikke kan ri hestene sine rett frem, og at hesten går til tøylen samtidig.

Det er mange som rir hestene sine meget fornuftig. men når de ikke får ri på bøyd spor, får de ikke hesten til tøylen, altså rett frem.

Da mener jeg
ri firkanter. feks følge frikanten og ri vendinger i hjørnet eller midtlinjer.

Jeg vet godt grunnen til at de ikke klarer det, det er ikke det

Men sjekk neste dressur time om du klarer å ri rett frem til tøylen.

Det er nyttig å kunne ri frikanter spesielt om du er konkurranse rytter.

Det er også sikkert noen som lurer på hvordann de skal få dette til så om noen andre har noen gode forklaringer på hvordan så kom med dem

Munti

Redigert av - munti den 03/05/2006 03:16:01

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  09:03:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det som er viktig med dressur er jo å ha nøyaktig lik støtte på begge sider, med alle hjelperne. Jeg har ikke noe problem med å ri på rett spor! Mange bøyer hesten i halsen når de rir på bøyd spor, men det som egentlig er vesentlig her er jo å stille hesten inn i nakken, rett bak ørene. Halsen skal ikke bøyes! Det er det mange som blander sammen, og man ser ofte veldig overstilte hester både på treninger og stevner. Men det trekker jo dommeren for, så hvis man gjør det kan man se det ut fra protokollen, og dermed arbeide med det.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  09:31:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan vel komme av at veldig mange sitter på hester som er skjevt musklet, ergo vanskelig å justere.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  10:37:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd den øvelsen du referer til veldig mye Munti, og scorer alltid på at jeg klarer å ri rette linjer når jeg skal vende opp midtlinjen f. eks i programmet. Problemet mitt er at hesten min trår til siden i holdtet etter at jeg har ridd en rett linje. Er han stilt sliter han ikke med dette, men er han rett derimot så slår det aldri feil. Hvorfor det er slik er da min oppgave å finne ut av og gjøre noe med. : )
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  10:56:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Sånn gjorde Kenzo i LB også Kristine, han gikk ett eller to steg til siden rett etter holdtet. Jeg vet ikke hvorfor jeg, men i LA gjorde han en perfekt midtlinje og holdt, så da fikk jeg 8!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  18:21:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som er viktig med dressur er jo å ha nøyaktig lik støtte på begge sider, med alle hjelperne

DEt hjelper jo verken deg eller hesten og ri på et rett spor med nøyaktig lik støtte, hvis hesten allerede er sjev...? Hesten må først rettes opp, hvis den er sjev før det har noe nytte med lik støtte på begge sider...

Å ri hesten rett kan være vanskelig ja, men det finnes masser av øvelser som kan løse problemet. Ri masse sideøvelser og versader for å få hesten myk i sidene og jevn i kontakten. Så kan man prøve å ri litt innenfor sporet, litt rett og litt stilt, litt rett igjen og litt stilt... Tenk deg at du er på høyre volte, og du rir innefor sporet. Så prøver du å stille hesten litt til høyre... Hva skjer?? Jo, mest sannsynlig vil hesten skyte bakparten ut mot veggen!! Hvorfor?? Jo, fordi den er vant til å "klamre seg til veggen"/bruke ridehus veggen som støtte. Da må du ta fatt med utvendig sjenkel for å få bakparten på plass... Deretter prøver du så å rettstille hesten igjen, og vips.. Hesten går på en rett linje.. (den gjør jo selvfølgelig ikke dette med en gang, det må repeteres en del ganger) Dette var ihvertfall et lite triks av de mange jeg har lært her, og det funker. Mille går på rett linje samtidig som hun er ærlig fremme til hånden.

Lykke til videre!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  14:03:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det som er viktig med dressur er jo å ha nøyaktig lik støtte på begge sider, med alle hjelperne

DEt hjelper jo verken deg eller hesten og ri på et rett spor med nøyaktig lik støtte, hvis hesten allerede er sjev...? Hesten må først rettes opp, hvis den er sjev før det har noe nytte med lik støtte på begge sider...

Å ri hesten rett kan være vanskelig ja, men det finnes masser av øvelser som kan løse problemet. Ri masse sideøvelser og versader for å få hesten myk i sidene og jevn i kontakten. Så kan man prøve å ri litt innenfor sporet, litt rett og litt stilt, litt rett igjen og litt stilt... Tenk deg at du er på høyre volte, og du rir innefor sporet. Så prøver du å stille hesten litt til høyre... Hva skjer?? Jo, mest sannsynlig vil hesten skyte bakparten ut mot veggen!! Hvorfor?? Jo, fordi den er vant til å "klamre seg til veggen"/bruke ridehus veggen som støtte. Da må du ta fatt med utvendig sjenkel for å få bakparten på plass... Deretter prøver du så å rettstille hesten igjen, og vips.. Hesten går på en rett linje.. (den gjør jo selvfølgelig ikke dette med en gang, det må repeteres en del ganger) Dette var ihvertfall et lite triks av de mange jeg har lært her, og det funker. Mille går på rett linje samtidig som hun er ærlig fremme til hånden.

Lykke til videre!

Opprinnelig postet av Amillion

Var det noen som sa noe om at hesten var skjev da? Det fikk ikke jeg med meg, men jeg ser mange som rir på hester som ikke er skjeve, men fortsatt ikke får de til tøylen på rette spor. Jeg tenkte utifra en rett hest jeg altså, som IKKE er skjev fra før!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  15:53:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var det noen som sa noe om at hesten var skjev da? Det fikk ikke jeg med meg, men jeg ser mange som rir på hester som ikke er skjeve, men fortsatt ikke får de til tøylen på rette spor. Jeg tenkte utifra en rett hest jeg altså, som IKKE er skjev fra før!

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Det er vel heller uvanlig at en hest er helt rett. Ofte kan man fra bakken oppfatte en hest som rett, og det kan nettopp være pga denne skjevheten at det ser ut til at det er ryttern som sitter eller rir skjevt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  15:59:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Det er vel heller uvanlig at en hest er helt rett. Ofte kan man fra bakken oppfatte en hest som rett, og det kan nettopp være pga denne skjevheten at det ser ut til at det er ryttern som sitter eller rir skjevt.

Opprinnelig postet av spoff

Ja, men det finnes vel forskjellige grader av skjevhet! Og uansett mener jeg at en av grunn"reglene" i dressurridning er å ha nøyaktig like hjelpere og støtte på begge sider, for da forhindrer man jo at hesten BLIR skjev/skjevere!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  19:15:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som er viktig med dressur er jo å ha nøyaktig lik støtte på begge sider, med alle hjelperne.

Jeg tar det en gang til, hvis det var noen som ikke skjønte at innlegget mitt var et eksempel..

Som du ser her(det som er kopiert) blir det sagt at man skal holde lik støtte på hver side... MEN!!! Hva hvis hesten er sjev?? (det var det som skulle stått først i mitt forrige innlegg!! ) DA hjelper det jo lite og holde lik støtte, da blir hesten fortsatt sjev eller sjevere...

Det finnes mange måter å ri hesten rett på, jeg kom bare med et eksempel på å få hesten rak/rett. MEn som Spoff sier, så er det svært få hester eller ingen hester som er helt rette. Problemet som oftest oppstår når man vil ri rett frem er jo nettopp det at man oppdager at hesten kanskje er sjev eller at den går av kontakten/blir sterk foran/osv osv. Det man skal passe på er å ha fatt på bakparten. Hvis man har fatt på bakparten, kan heller ikke hesten bli sterk foran og det er lettere og ri den gjennom. Det samme er det med bøyning (for og gå litt OT) hvis du har en hest som er sterk på f.eks høyre tøyle, kan man prøve og få bakparten litt til høyre for så og bøye den.. HAr man allerede bakparten litt til den siden den skal bøyes kan den heller ikke bli sterk. (Kansje litt kronglete forklart, men alt er vanskeligere og forklare teoretisk)

En annen ting som er viktig er at rytteren ikke låser seg i kontakten/blir sterk, da vil hesten automatisk gjøre det samme. MAn skal ri med en myk og lett kontakt, men også kunne ta litt tak og gi ut igjen, bøye hesten i begge sider og ri litt rett frem. På denne måten blir det lettere og få hesten myk i sidene, igjennom samtidig som den blir rett. men husk!! BAkparten og ryggen skal være med!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  21:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Aha, NÅ skjønte jeg hva du mente Amillion! Jeg er litt treig..
Men jeg er helt enig med deg i det du sier om bakparten, bøyning, og å ta og gi!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.