hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprøyting av ledd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Sprøyting av ledd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  08:28:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Noen som har noen erfaringer med å sprøyte ledda med kortison eller hanekam når hesten er halt? Har det noe for seg, eller er det bare dyrlegen som vil tjene gode penger?

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  09:43:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har ingen erfaring med dette selv, men har gjennom årene hatt litt forskjellige "stallkompiser" som har prøvd. De har gjort det med hell for å si det slik. Fungert bra på de fleste.

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/09/2003 :  11:26:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke prøvd det selv, men jeg vil tro at det er verdt et forsøk. Vet om flere som har prøvd dette med positive resultater. Men jeg tror ikke det er noen hokus pokus kur. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/09/2003 :  00:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har selv aldri "sprøyta" en hest, men tror nok at det kan ha noe for seg i NOEN tilfeller."Mine" erfaringer ang. sprøyting er nok mest negative...Vet at mange begynner å sprøyte med Adeqan, (tror jeg det heter,) og så må de over på Kortison etter en stund for hesten er blitt "immunisert" og haltheten vender sakte men sikkert tilbake..Det samme skjer også etter en stund med Kortison, og hva slags medikamenter skal du sprøyte med til slutt da når Kortison er det sterkeste middelet...?

Siste utvei for hesten min må være sprøting og skylling av ledd,det er mange andre metoder å prøve ut først.Blt.Alternativ behandling,Laser osv.Det er også mye smerte og "ubehag" for hesten i forbindelse med skyllig/sprøyting av ledd,og så må de stå helst inne en god stund i tiden etter inngrepet med bandasjer osv.

Konklusjonen min er nok at det hele avhenger av HVA SKADEN ER, må hesten min sprøytes for å kunne bli brukt til det jeg vil, vurderer jeg heller en "kul i panna" tror jeg, for da er det en alvorlig skade på hesten.

Vet mange "Løpshest-folk" sprøyter hestene kontinuerlig for at de skal kunne løpe inn penger og fungere.Og vi ser hvor lenge de hestene holder....Kort karriere, turhester eller slakt etter fyllte 7 år...
Penger styrer dessverre det meste og det er fort å glemme å verdsette et verdig liv når du ser Dollartegn og ikke hestens øyne..
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 27/09/2003 :  00:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv ingen erfaring med sprøyting av ledd med kortison,men jeg vet at de gjør det med yngre hester som har spatt. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/09/2003 :  01:42:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det fungerer nok, en liten stund...He,he.Er det "unghest-spatt" pleier det vel i de fleste tilfeller "å sette seg" og så fungerer de fleste helt ok om man rir jevnlig for da holder leddene seg "myke".Vet noen hester kan halte litt før det "gror sammen",men etterpå funker det greit.Cortaflex er det mange som bruker i dette tilfellet og det skal visst være helt topp og helt ufarlig..
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  22:39:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det virker en liten stund, men etter kort tid slår det tilbake igjen!Jeg vil si at dette kun er symptombehandling og ikke noe annet. Hvis hesten virkelig er halt, så er ikke dette noen effektiv løsning. Jeg vet om de som har brukt ti-tusenvis av kroner på sprøyting! Med dette mener jeg hvis hesten over tid gradvis har blitt belastet for så å ha blitt halt pga det. En brå skade som gjør at hesten blir halt, kan fint fjernes uten sprøyting- hvis en bare gir hesten tid til å ordne seg selv. (ikke hvile i boksen, men bevege seg!)
Ellers vil jeg si det at etter hestene som hadde problem med føttene på vår stall fikk av skoa, så har det ikke vært en eneste dyrlegeregning pga skader. Hestene fungerer som aldri før og alt går kun en vei, og det er fremover! Jeg kan ikke si noe annet enn å fjerne problemet er det beste- for både hest, lommebok og en selv som virkelig ønsker å få noe ut av hesten!

Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 04/10/2003 :  06:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding

korrison er det billigste,og det de fleste bruker,og i&for seg synes jeg det har virket godt på de hestene vi har hatt som ble sprøytet med det. men blir hesten behandlet for mye med kortison kan den bli kortison forgiftet.. (lymfen får problemer med å skille ut kortisonen fra kroppen) dette kan føre til at hesten mister all pelsen og ser ut nesten d\som en naken katt.. er ikke lenge siden det var en hest her i rogaland som måtte avliver nettoppp på grunn av dette. den hadde det svært vondt stakkas..
adeqan&hanekan er de litt dyrere medekamentene,noen pleier også å blande disse(i + - 50/50 forhold alt etter som)og folk har godte resultater med dette!

og det å sprøyte ledd har alltid virket godt på mine hester!
men det med sprøyting er ofte en motesak.. for en del år siden år siden var det bare koder de sprøytet,og det er ikke lenge siden de fant ut at det faktisk er to avdelinger i kneet.. nå er det ofte gaffelbåndsfester,senefester,haser,hofter,bak kne,albue, triggerpunkt som de sprøyter mye.. og når jeg begynnte med hest var det liksom bare hovledd,kne og kode de sprøytet... velvel..

men som sagt,det kan være et tilbakevendende problem og hesten kan etter hvert bli imun mot de forskjellige stoffene..

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2003 :  12:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!
Hesten min ble spøyta med hanekam i begge kneledda fremme + et hovledd fremme i sommer!!
Hun var stokk halt nesten før d!
Var der ute en evighet og spøyta,bedøvte,sprang osv.osv.
Hun stod i ro i 2-3 dager etterpå...
å slapp vi hun ut på beite igjen....Og nå når hun er i full trening igjen, har hun ikke visst et eneste teng på noe galt i beina

Men hanekam er jo det dyreste og beste da....(800 pr.sprøyte!!)
Er ikke alle som bruker det,og heller bruker kortison...(50-100 kr. pr. sprøyte),og da er det mange som må sprøyte 2-3 ganger før hesten er helt bra igjen..........
Sprøyting er jo veldig "pop",hoss travere da...hehe.....

Men jeg merka,når vi var hoss dyrelgen med min hest,så er d akkurat som dyrlegen plutselig finner et nytt ledd,så går d tusen lapper på det også osv.osv.... De prøver ganske godt å hale ut tida da...
Så det er mange som får det til å bli veldig dyrt....
Noen dyrleger kan man godt si at prøver å tjene på det!!
For di sier som regel spøyting som eneste utvei.....
men veldig mange som bruker akkupunktur også:)

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/10/2003 :  13:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det fungerer nok, en liten stund...He,he.Er det "unghest-spatt" pleier det vel i de fleste tilfeller "å sette seg" og så fungerer de fleste helt ok om man rir jevnlig for da holder leddene seg "myke".Vet noen hester kan halte litt før det "gror sammen",men etterpå funker det greit.Cortaflex er det mange som bruker i dette tilfellet og det skal visst være helt topp og helt ufarlig..

Chess:
Har ikke sett denne debatten før nå, men kan du forklare meg hva du mener med "unghest-spatt"??
Betyr det at man kan finne spatt lignende lidelser på veldig unghester, som siden vil forsvinne!?

Guro

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.