hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva har vi av gode hingster?? Ingen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva har vi av gode hingster?? Ingen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Oslojente

Skrevet - 25/09/2003 :  23:36:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har helt sikkert gode hingster på travhester,døl,fjording o.l

Men når det kommer til gode dressurhester (kanskje også sprang) har vi ingen. Nå vil sikkert mange protestere å si at vi har Zalmiak og vi hadde Arkedin,ja de har kanskje fått noen avkom med ok bevegelser,men hva med temramentet o.l?
Hva skal til å få en hingst kåret i Norge? Et eksempel:En hingst,som var vinner for 3 åringer i Herning, som vant 5 års championatet i Danmark,er kåret i både Sverige og Danmark,er vinner av flere større dressurkonkuranser i Danmark,blir kjøpt inn til Norge,kommer til Starum,hva skjer? jo,den blir IKKE kåret. Hvor er logikken?
(man kan selvfølgelig få den kåret på prestasjoner om man starter den i Norge)
Og folk lurer på hvorfor man kjøper hest i Danmark,eller hvorfor man bruker utenlandske hingster....ja,si det :)
Norge er (og kommer trolig til å fortsette med det) et U-land mht konkuransehester.
Har dere noe syn på norskfødte hester og norske hingster?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  23:41:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har ikke egentlig veldig peil på avl..

Men Goethe som startet i 6-årsklassen i unghest VM i dressur i sommer er faktisk norskfødt (historiens første norskfødte i VM). Hva med Löwenborgs Revenge som også startet 5-årsklassen i samme VM? Goethe er jo vallak, og Revenge har neppe rukket å få så mange etterkommere, slik at man kjenner ikke til arveegenskapene.. Men Goethe er iallfall et godt resultat av norsk avl (selv om han er "ubrukelig"), og Revenge har jo vist gode resultater både fra VM og i de norske unghestklassene.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/02/2004 14:54:51 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 25/09/2003 :  23:56:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jo Løwenborgs revenge den eneste av de to som er aktuelle,siden bare han er hingst,og han oppnådde bare 7-7-8 i gang,så i norsk målestokk er det vel greit,men han kan knapt kalles for en gangartsmaskin.....
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  09:18:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Norge har noen bra hingster, men desverre tilhører de i hovedvekt sprangsiden; Animo, Lord Caletto, Leonardo m.fl.

Men at norsk avl er hvor den er skyldes i like stor grad hva slags hopper vi har - og ikke minst hvilke eiere de har. Altfor mange benytter "nærmeste hingst" uten større ettertanke.

Mange av de norske hingstene er ikke så mye dårligere enn de vi finner i utlandet. Men utvalget er selvsagt mye mindre. Og vi har fortsatt en del hingster som "henger" med - som burde vært avkåret for herrens mange år siden. En annen ting jeg har "i hodet" er at f.eks. så tror jeg neppe Danmark selger ut gode hingster til Norge Dansk avl er heller ingen "stjerne" for de som tror det. Uansett hvordan man vrir og vender på ting så er det Tyskland og Holland som er i topp.

En jeg tror kan være et godt bidrag til norsk avl er Alfa's Arnt, han er strengt tatt norskfødt. Den ble også godt mottatt i Herning. Faren er vel dansk/ tyske Andiamo, mens moren tror jeg er hollandsk.

Jeg tror norsk avl er på vei "frem" - først og fremt p.g.a. økt import av sæd. Det er snart ingen begrensning. Nå mangler det bare at de som avler skal "utdannes" til å velge riktig for sin hoppe, samt "se" hvilke hopper som ikke har noe i avl å gjøre.

Jeg har en hoppe som går i avl selv. Hoppen selv er svenskfødt, og har bra stamme - godt eksteriør - bevegelser til 8 - ridbarhet og godt temperament. Den har hittil fått fire føll. Ingen av hingstene står i Norge. Samtidig er de valgt på grunnlag av eksteriøre detaljer, sine gangarter og ikke minst p.g.a. blodslinjer. Jeg har to avkom selv. Hoppen er lånt bort, og hennes "forverter" har de to andre. De avler for å selge, men ingen er interessert.

MEN vi har noen som "går foran" i Norge. JJ Horses produserer f.eks. mye bra om dagen. De på Thorsø har også gjort mye for norsk avl. Flere ligger "rett bak"...

At folk velger danske hester er så som så. De er nødvendigvis ikke noe særlig bedre, men utvalget er større. Sånn sett er norske hester inne i en uheldig sirkel. Det er få av dem, de er forholdsvis kostbare i innkjøp sammenlignet med t.eks Danmark m.m. En annen ting er at vi mangler ryttere som kan ri dem frem. Norske ryttere er jevnt over for dårlige, og det nytter ikke å skylde på hestene alene.

Norsk Varmblod har gått inn i en "ny tid", og det har skjedd mye de siste 3-4 årene. Det virkelige resultatet ser vi neppe før enda noen år har gått. De skal tross alt vokse opp også.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  09:38:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Angående Revenge så er han født i Sverige. Han ble kåret i Norge i 2003 og fikk vel da 7 for skritt og 9 for trav. På kvalitetsbedømmelsen ble han nr 1 i gangarter. Han vant også Thorsø Cupen i fjor. Han kan nok neppe kalles noen "gangartsmaskin" i annet en norsk målestokk nei... allikevel er det ikke alltid gangartsmaskiner som har vist seg å være de beste hestene heller. Han har unektelig en stor fordel ved å ha Per Waaler på ryggen.

En hingst jeg "glemte" tidligere er også Laurin. Han ble "siegerhingst" ved Holsteinerkåringen. Han har avkom med plasseringer Grand Prix - således i både sprang og dressur.

http://www.hestinfo.com/Hingstekatalog/NV%20hingstekatog%202003%2022.05.pdf

Noen som har noen tanker om hvilke linjer som er bra?

Redigert av vixi den 26/09/2003 09:41:40
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 26/09/2003 :  14:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg Vixi,det er mye hopper som ikke burde vært avlet på.Det jeg mener i debatten er at jeg skjønner at folk kjøper konkuransehester og evt sæd fra utlandet da norske hingster/norskfødte konkuransehester ikke har mye å vise til.
Jeg er også helt enig i at vi i Norge har utrolig mye dårlige ryttere og ikke minst trenere.Men jeg er også av den oppfattning at hvis man f.eks kjøper en veldig god hest,kan man hevde seg i toppen selv om man ikke er verdens beste rytter. (se på Nadine Capellmann) husker jeg så Farbenfroh bli ridd av Balkenhol,det var da en helt annen hest,men Farbenfroh er så god at selv med Capellmann hevder han seg i toppen.
Men her i Norge har men ingen tradisjon i å investere i hester.
Siste ekksempel nå,juniorrytter i Sveits,kjøpte hest til 10 mill Euro
rett inn på landslaget.
Her i norge steiler man jo hvis folk kjøper seg en læremester til 500.000,- eller en konkuransehest til 1 mill.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  14:39:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Ikke det at jeg har noe med det egentlig, men man bør vel ikke henge ut enkeltpersoner man mener er en dårlig rytter med fullt navn?

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 26/09/2003 :  14:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i deg at man ikke bør henge ut enkeltpersoner.
Men jeg føler at det er litt annerledes,i.o.m at det er en av de mest profilerte topprytterene,som lever av å bli vurdert.Og det faktum at det er en av de store samtaleemnene i det internasjonale dressurmiljøet.Og at det har stått spalte opp og neg i de utenlandske dressurbladene.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  16:11:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Er forsåvidt enig med deg (Oslojente altså..). Og ja, hoppene er for dårlige - jevnt over. 2 bra hopper i avl veier ikke opp for 10 dårlige. Hingstene er i og for seg ok, selv om noen kanskje burde vært ute av avl. Vi har i hvertfall mulighet til å benytte utenlandske hingster - heldigvis for meg. Helt ærlig så finnes det vel pr i dag ingen hingst i Norge jeg kan tenke meg å benytte.

Med en hest i høy prisklasse har man selvsagt et fortrinn. Penger gjør mye innen ridesporten. Har man tilgang på bra hester og instruktører kan selv den mest talentløse nå langt. I Norge gjelder desverre janteloven i stor grad. Hva så om noen kan kjøpe seg en hest til 1 million - supert! Og bra for rytternorge på sikt. Tror jeg da... vi trenger noen som kan hevde seg.

Balkenhol ja... dressurgeni *superidol*! Han får vel det meste til å fungere tilnærmet optimalt. Blant ryttere finnes det noen som har talent, og noen som "kjøper" det. Det ser man jo ganske klart innen WC sirkuset t.ex. Uten å nevne navn så har vi jo helt klart ryttere som ikke selv har kvaliteter som bringer dem til toppen av pallen, selv med superhester. På den annen side har vi mange virkelig gode ryttere, som når opp med "dårligere" hester.

Det er sikkert lett for meg å sitte på sidelinjen å kritisere, men... det er flere "topper" som ikke akkurat imponerer.

Tilbake til norsk avl så må unghestene vår UT. Breeders var et fint tiltak, men poenget blir litt borte når det er åpent for utenlandske hester. Mulig det ville blitt litt tynt i rekkene med deltagere da :) Vi må ut å hente inspirasjon fra andre land. Det må også gjøres mer attraktivt å ri "norsk".

Synes også at folk burde sette seg litt inn i tysk avl, og se hvordan de faktisk gjør det i verdens fremste avlsnasjon for ridehest.

Nå har jeg tenkt å beholde mine selv, og ri dressur. Hvilket nivå vi kommer kom vil tiden vise - har ingen ambisjoner om toppen akkurat. Blir mest for hobby. Allikevel, når jeg satte hoppen i avl brukte jeg tid på å sette meg inn i linjer, sammenligne, sjekke prestasjoner på avkom - deres avkom igjen, søsken etc.

Norsk Varmblod er på rett vei, men de trenger hjelp fra rytterne!

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 29/09/2003 :  12:49:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som du sier selv, Olsojente, så er ikke gangartsmaskinene en gratisbillett til høyere klasser. Hingsten jeg fikk avkom etter i år, Bjørsells Briar, har "usle" 7 - 9 - 8 på gang, nøyaktig det samme som hoppen min fikk. Men han klarer seg fint i verdenseliten likevel.
Joda, jeg valget om å se etter hingst i utlandet var enkelt. Selvfølgelig har vi Zalmiak, Cerrutti, Omas Lemonde osv. Men det var ikke den tyoen hest jeg ville ha til min hoppe, samt at jeg gjerne ville linjeavle på de svenske linjene hoppen min har etter sin far, Løytnantshjärta. Magini (far til Briar) er jo også GP spranghest, og det var denne smidigheten og allsidigheten jeg var på jakt etter.

Når det gjelder Løytnanten, som så mange andre hingster, får man lett et feil bilde av hingsten når man ser avkommene som er etter en mindre bra hoppe. Jeg opplever det samme med Laurin; jeg har kun sett mindre bra avkom etter ham.

Og så må jeg til slutt få "kjefte" litt på deg (dog med et lite glimt i øyet); De færreste av oss ville kunne engang drømme om å bruke 500.000 til en mill på hest. Vi skal nå bygge hus til samme sum...
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 29/09/2003 :  13:03:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg Arwen i at de ferreste vil drømme om å kjøpe seg hester i den prisklassen(men hvis man skal kjøpe en GOD hest som er ferdig utdannet er faktisk 1 mill ganske lite).Men det jeg synes er trist for den norske ryttersporten,er at det er så mye misunnelse og jantelov ute og går.Rytternorge burde være glad for de som evt vil importere gode hester,det vil gi god PR og øke interessen for dressur på sikt,noe som vil gi oss større bredde på sikt,og det synes jeg ville vært positivt. Gå til toppen av siden

Ramazotti

» VIP

Skrevet - 30/09/2003 :  10:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spennende med avl, men har noen tenkt på hva det koster å fore opp ett føll i dette landet her?? I alle fall tre ganger så mye som det koster i Danmark og Sverige! Da er det ikke enkelt å drive med avl, nei!

Nå er det heldigvis noen som alikevel lager nye føll år etter år, og stadig vekk så dukker det opp gode hester her hjemme også! Men det er jammen ikke så enkelt å få profilert de få hingstene vi har her hjemme heller. En gang i året avholdes det kåring, og det da i tillegg på Starum! Det er ikke til å komme fra at majoriteten av hoppeeierne bor sør eller øst i landet, og det er svært få som kjører til Starum for å sjekke ut det hingstemateriellet som blir vist. Om man er på en kåring vil man se at de tilskuerne som er der kun er hingsteeierne med venner/familie! Hva med å gjøre dette arrangementet litt mer tilskuervennlig?? Flytt arrangementet lenger syd i landet (det blir desverre langt å kjøre for noen, men pr i dag er det langt å kjøre for mange!) Få profilert arrangementet mot hoppeeierne, ha litt show rundt det hele!

Hva med flere hingstevisninger på forsommeren?? Kanskje er vi også litt for kritiske når det gjelder hva vi er villige til å akseptere på en hingst. Sjekk ut en hvilken som helst hingstekatalog i Danmark eller Tyskland, og samtlige av deres hingster blir profilert som en hest av verdensklasse, ingen foran og ingen ved siden!!! Alle vet vi at ikke ALLE disse hingstene er 100%, men ute i den "store" hingsteverden er man villig til å i det minste forsøke med en hingst som kanskje ikke er helt optimal (hvor mange hester er det??), men som alikevel kanskje kan avle meget gode sportshester!

Vi har nok litt å lære her hjemme!
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 30/09/2003 :  11:50:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg, Oslojente. Jeg ville absolutt ikke hatt noen motforestillinger mot å kjøpe en dyr hest dersom jeg hadde hatt økonomi til det, og hadde sikkert da satt igang en tisking og hvisking av en annen verden. Det er et av de store problemene her i rytter-Norge, dette med misunnelsen. Men jeg trøster meg med at det finnes flere gode ryttere som ikke har hatt kapitalen i ryggen, men har måttet arbeide seg opp.
Jeg synes også det er tåpelig å dømme sine konkurrenter etter prisen på hesten og størrelsen på lommeboken, de jeg kjenner som har råd til salt i grøten og vel så det, er de hyggeligste mennesker jeg vet om. Blant de priviligerte finnes det lite jantelov, etter min erfaring.

Hva gjelder avlen, og avlsplanen til NV som sådan, skal jeg unngå å si hva jeg mener. Og uten å sette igang diskusjonen om avkåringen av Løytnanten, vil jeg dra frem ham som et godt eksempel på NV´s desperate og håpløse jakt på perfeksjon. Som Ramazotti sier, vi vil aldri kunne måle oss med de store avlslandene, hvorfor nøyer vi oss ikke med å prøve å avle gode ridehester for folk flest? Selvfølgelig skal man bruke så godt hestemateriale som mulig, man behøver jo ikke å gå inn for å avle skolegamp. Men jeg mener at å sikte mot en toppavl er fåfengt så lenge vi ikke ennå har godt nok avlsmateriell i landet.
Bruker man så gode hester som mulig, vil genene sørge for at det dukker opp en topphest nå og da.

Selv vil jeg aldri begi meg inn på det minefeltet som er avl, annet enn for å produsere hester til eget bruk. Jeg kjenner flere avlere, og de fleste sliter med økonomien. Jeg har fremdeles muligheten til å selge mine egne hester dersom de viser seg å være av toppkvalitet, og deretter fortsette å avle dersom det blir noen forespørsel. Men det er ikke målet.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  12:07:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vel Arwen, du som har et avkom etter Löjtnanten - du vet kanskje også hvorfor han ble avkåret? Må si jeg har lurt litt. Löjtnanten en mye bedre hingst enn mange av de andre vi har i Norge. Sånn uten å diskutere det bare...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/09/2003 :  12:32:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Et litt letter "off-topic" spm, bare slik at det skal bli lettere for meg å forstå denne diskusjonen; hva mener dere med en norsk hingst?
norskeid, kåret i Norge, oppdrettet i Norge?!

Guro

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 30/09/2003 :  14:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, den som visste det, Vixi... Vi med Løytnanten-avkom samler oss akkurat nå for å finne ut av dette. Kåringsnemnda er mildt sagt diffuse hva gjelder tungen på vektskålen i forhold til avkåringen, og ryktene flyr vilt.
Det er viktig for oss med avkom etter denne hingsten å få kjennskap til hva det er med denne hingsten som gjør den så uegnet til avl. Min egen hingst kommer jeg aldri til å vise her i Norge så lenge innstillingen til Løytnanten-blodet virker så udelt negativ.
En teori er at dette er såret stolthet etter forrige høring ifht. kåringen av Løytnanten. Ved første forsøk ble han ikke kåret, og da ble han gitt underkjent på veterinærtesten, dette til tross for at veterinæren hadde godkjent ham. Etter andre forsøk ble det en høring, hvor kåringsnemnda måtte gi seg, og Løytnanten ble kåret.

Selvfølgelig blir dette spekulering, og det er jo kåringsnemda absolutt ikke tjente med. Hele avkåringen virker mystisk, da de som har peilingen (innbefatter ikke undertegnede) påstår at hingsten oppfyller alle krav i avlsplanen.

Og til Guro; min def. på en norsk hingst er en som står til avl i Norge.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.