hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva tilsier et godt resultat?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hva tilsier et godt resultat?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  00:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal starte dressurstevne for første gang neste helg, og lurer derfor på hva slags resultat jeg bør si meg fornøyd med?
Under 50% er såvidt jeg vet ikke godkjent, men hva er "normalt" å få for et bra ridd program i de lavere klasser? Og hva er et veldig bra resultat?

Har hørt litt misnøye fra dressurmijøet her i byen på at dommerne er litt vel strenge i lette klasser. At alt for mange får for lave poengsummer og/eller under 50%. Argumentet var at man ikke får miljøet til å vokse om man skal bedømme altfor strengt i "rekeruttklasser". Er dette et generelt problem?

Hege

Chili

» VIP

Skrevet - 30/04/2006 :  00:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer jo veldig an på dommeren, men får du opp mot 60% vil jeg si det er ganske bra. Opp mot 70% og over er veldig bra. Jeg så du skal starte LC3, så jeg kan jo gi deg et par tips.
1. Nøyaktighet! Dette teller mye i LC, fordi det er en egen karakter for bruk av ridebanens veier under allment inntrykk, og denne har koeffisient 2. Jeg dømte både denne helgen og forrige, og det er et problem at folk rir til dels veldig dårlige veier.
2. Stabilitet. Det er bedre at hesten går stabilt litt over loddplan enn at den veksler mellom å være av og på tøylen.
3. Runde volter. Dette høres elementært ut, men det er tildels høy eggfaktor på voltene.
4. Holdt. Gjør ordentlige holdt. Ikke hils f.eks før hesten står stille.

Dette var et par småting, håper det kan være til hjelp!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  00:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for hjelp!
Hesten min er bare 5 år, og jeg har ikke anelse om hva hun kan finne på, kommer an veldig på dagsformen:) Så jeg tar det som miljøtrening da hun godt kan finne på å stikke hodet i været, se utenfor banen og gå sidelengs:) Men likevel vil jeg jo forbedre meg så godt som mulig, og prøve å ri så bra som mulig!

Hege Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  07:10:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
å ri et godt program har for meg litt mindre med selve poengsummen å gjøre, men heller hvordan du følte det hele gikk uti fra hvilket stå sted man er på med tanke på hesten..
om du har ridd et godt program,skal man vel føle at det var velykket og være fornøyd med det selvom om man kanskje fikk 53% eller noe..

jeg brukte bare 53% som et eksempel, og ikke noe hint til at det var noe dårlig..

hadde ikke noe mer å legge til jeg ;)

prøver hardt å komme på et sitat ang det hva som er et bra resultat , men hukommelsen sover fremdeles så ;)

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  18:39:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Hei..

Jeg for min del syns prosentene bare er tall.. Det er den individuelle førlelsen av rittet som teller. Hvis man selv er fornøyd så syns jeg det skal være bra nok.Jeg var svært fornøyd med mitt første dressurstevne utenfor stallen, dommeren var ikke helt enig og belønnet meg med 52.7%.. Jeg tenkte bare jaja, bedre lykke neste gang. Det viktigste for meg var at hesten oppførte seg pent, var fin både på oppvarmingen og inne på banen og at vi kom gjennom programmet uten de største problemene. Det var faktisk Destrier som dømte den gang, (det var ikke negativt ment, har overhode ikke noe imot deg som dommer...)

BAre ri og ha det gøy, er du fornøyd er det bra! Ikke bry dere om hva alle andre syns. Det viktigste er hva du selv syns!!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  18:54:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Sånn "tallmessig" bruker vinner av LC - klasser i Trondheimsområdet å ligge på 65% +-. Noen ganger opp mot 70%. Jeg vil si at 60-65& bruker å være et pent program.
I LB / LA er det litt variabelt, men tror vinnerne bruker å ligger på omtrent samme summen, LA kanskje noe lavere. 50% i LB er jo en del bedre enn 50% i LC i og med at det stilles høyere krav. Men 55% i LB bruker å være et greit program.

og JA!!!!! Dommerne her i området er ofte for strenge i LC. Det burde i være en plikt å skrive minst en positiv tilbakemelding, noe jeg vet mangler hos flere dommere. Dette er synd for da frister det ikke akkurat til å starte mer.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  23:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes forventet "godt resultat" ofte skal ses i sammenheng med hesten og rytterens nivå. Husk at hver karakter i dressurprogrammet dømmes ut fra hestens grunnkvalitet. Har du en hest med veldig god gang, har du kanskje 7 som utgangskarakter i en travøvelse. Om du utfører øvelsen bra kan du kanskje få 8 på øvelsen, eller med feil, en 5'er eller 6'er. For en ekvipasje med dette utgangspunktet vil antagelig en prosent opp mot 70% være noe som absolutt er bra.

Igjen har du hester som begrenser seg gangarts-/kvalitetsmessig. Selv om du rir aldri så bra, blir kanskje travvolten som du rei mer teknisk riktig enn gangartshesten, faktisk dømmes strengere, fordi grunnkvaliteten skiller. Har du en ekvipasje med dårlig grunnkvalitet vil antagelig en prosent rundt 55-60% være veldig bra.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  10:50:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest følelesn man sitter igjen med etter rittet har mykje å sei eg.

Eg startet ein LA med hesten min i november. Var kjempeførnøyd med hesten og følte det fungerte fint. Vi har foreløpig ein del moment i LA som ikkje sitter så godt. F.eks sjenkelvikningene, bakpartsvendingene. På gode dager går holdtene og rygging bra, på dårlige dager ser det ikkje like bra ut. Men den dagen synest eg hesten gjekk bra i forhold til kva eg forventa og kunne kreve av hesten. Eg fekk "berre" 49,6% men eg var fornøyd likevel. Det blei jo underkjent, men eg syntest det var mange positive ting å ta med seg. Det som blei underkjent var nettopp bakpartsvendingane sjenkelvikning for venstre sjenkel og rygging.

Samme stemne rei eg LB der eg oppnådde 62%. Var ikkje fornøyd etter rittet fordi vi fatta feil galopp eit sted og hadde noko anna kluss også som galopp i travøkningen og litt anna husker ikkje no. Vi vant klassen og folk seier man da må være fornøyd. Vel eg synest man skal få lov å ikkje være fornøyd eg dersom man veit man egentleg kunne gjort betre.

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  19:31:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg har startet en god del dressur, og på mitt første stevne (ponni i LD) da jeg var 13, fikk jeg 64%. Neste stevne fikk jeg 66%. Men så fikk jeg "bare" 57% og ingen plassering, så da var jeg veldig misfornøyd! Det var jo så klart bare fordi det hadde gått så bra før..

Så kjøpte jeg meg hest, og vi startet masse LC og LB, men fikk ofte underkjent eller såvidt over 50%, pga at hesten var spent og ulydig. Derfor senket forventningene mine seg.

Nå starter jeg LB og LA på min nye hest, og vi har startet 4 ganger. I LB ligger vi opp i mot 60% (bortsett fra en gang da vi fikk 50,6%, ingen skjønte noenting, og protokollen sa meg heller ikke noe mer, men neste stevne fikk vi 9% høyere av samme dommer..). Jeg red LA for første gang i går, og da fikk vi 56,9%, noe jeg er veldig fornøyd med siden jeg vet hva som ble feil, og vi ble også vinnere av klassen med dette, siden det kun var 5 startende (dårlig oppslutning på klubbstevner....) Det var kjempegøy, Kenzo fungerte superfint, og jeg har ikke vunnet siden jeg red LD på ponni for 5 år siden! Så nå gleder jeg meg til Tanum neste helg

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  20:42:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant at man må gå etter følelsen. Har ingen forventninger til stevnet på søndag, for hesten bærer mye preg av å være baby, så starter mest for morro skyld:) Eller det vil si, jeg vet at hesten kan (vunnet LC før i Danmark), men jeg har så mye stevne nerver..
Hege Gå til toppen av siden

badminton
» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  21:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var en gang her på dressus stevne, i en LC klasse, jeg følte samarbeidet mellom meg å hesten ikke fungerte, alt gikk rett til h*****e, så etter mitt programm, gikk jeg sånn små irretert over ridningen min å salte av hesten og satte den på hengeren... tilfeldigvis ble jeg kitt lenger da jeg hadde noen gode venenr som også skulle ri...
da klassen var ferdig å de premierte ble ropt opp, ble jeg tilfeldigvis ropt opp på 1. plass med 72,7% og venninen mib på andreplass med 65,3%

og jeg har aldri følt meg så lite fortjent til en premie som den gangen

Le godt så lenge du lever, for du lever godt så lenge du ler... Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  22:12:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Helt enig i at man må gå etter følelsen. Jeg fikk faktisk en stor forskjell på mine to siste starter på samme hest (forskjellig dommer). Der jeg fikk best tullet hesten gjennom hele programmet og jeg var veldig misfornøyd. Neste start syntes jeg det gikk kjempefint, og vi fikk 5 % mindre. Så det gjelder å gå etter følelsen ja :) Plassering har sånn sett ikke så mye å si. Men jeg må si jeg blir irritert når dommer ikke kommer med noe konstruktiv tilbakemelding. Det burde være pålagt av dommere å gi noe tilbake i vurderingene sine annet enn "ok". Ei venninne av meg fikk flere 8'ere i programmet, og det stod ingenting annet enn "greit" eller "ok". Det syntes jeg er for dårlig.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

kristinbe

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  19:35:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er også dommer og må bare få si det at i LC er det ALLER viktigste rideveiene dine. Ri hjørner og runde volter, eggeformede volter ser man tidvis nok av
Når det gjelder protokoller og % så varierer dette veldig. Det er nesten viktigere å lese kommentarene. har selv fått kommentaren : flott volte og god bæring (10m volte i LA) karakteren var 6.... Er veldig nøye på at jeg aldri setter 6 eller lavere uten kommentar på hva jeg har trukket for. Fra 7 og oppovere begynner ting å bli bra og da ser jeg ikke et så stort behov for å kommentere hver øvelse da karakteren sier mer.
Og selv foretrekker jeg dommere som bruker skalaen. Kan godt få en 1'er om noe er dårlig, men da vil jeg også se 8 om noe er veldig bra:)
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  22:55:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
gir du en om noe er dårlig og åtte om noe er veldig bra? høres faktisk ut for meg som om du ikke har fått med deg at skalaen faktisk går til ti... jeg har kun gått dressurdommerkurs og skrevet utallige ganger for div dommere, og har da flere ganger fått høre at det er viktig å kunne bruke HELE skalaen og også da kunne gi ni og ti dersom øvelsen tilfredstiller kravene som blir stilt i den aktuelle klassen :) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  00:40:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I begrepet "bruke hele skalaen" oppfatter jeg det fremdeles slik at "9 og 10 brukes ikke..". Å dømme er lett, for det er bare å safe på å gi 6 på alt. Det er et eksempel på å ikke bruke skalaen, og er selvfølgelig også feil dømming.. Alt er ikke 6'ere, og det er viktig å kanskje dra 6'ern litt ut. F.eks. våge å gi flere 7'ere, og 8 når ting er virkelig bra.

Jeg dømmer nok ganske likt som Kristin der. Jeg har gitt noen 8'ere, men aldri høyere. Kanskje det har noe med at kursholdern på dommerkurset jeg gikk på sa "Jeg har aldri gitt en 9'er". Ikke fordi hun ikke var åpen for det, men fordi det alltid var noe å pirke på før en kom til "perfekt".

En liten digresjon til temaet.. "På en skala fra 0 til 10.."

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Fortuna_Equestris

Skrevet - 03/06/2006 :  09:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aldri gitt 9 fordi det alltid er noe å pirke på i forhold til det perfekte?
Da blir jo ialle fall 10'ern uoppnåelig!
Altså, i følge NRYF betyr: 9= Meget bra
10= Utmerket

Selv ikke karakteren 10 er et uttrykk for det perfekte, men dette er en karakter man naturlig nok er svært forsiktig med, mye skal stemme for at noe skal framstå som utmerket.
Men 9'ern er til for å brukes, det blir for min del som regel vertfall en 9'er i løpet av ei stevnehelg, en eller annen ekvipasje i en eller annen klasse presterer vel et eller annet som er meget bra?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.