hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Aftenposten med 'guide til tyrefektning'!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Aftenposten med 'guide til tyrefektning'!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 29/04/2006 :  01:41:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her vinner oksen folket - og livet
Er dette for å provosere? En nærmest turistguide til tyrefektning i Spania?

Renate

Lopke

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  01:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
blir ganske provosert av sånt!! Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 29/04/2006 :  01:55:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, en seriøs og ordentlig avis som aftenposten burde holde seg for god for sånt!
Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  01:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke så lenge siden VG tror jeg? hadde en artikkel om den yngste tyrefekteren i verden..
"ja han er flink han".. giidamei.. opplært til å være dyremisshandler er nå min tanke :(
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 29/04/2006 :  02:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding

Og at Norge faktisk har en tyrefekterforening (i følge Aftenposten) skuffer meg stort! Hvordan er det med Danmark og innvandring for tiden? Kan jeg emigrere tror du?

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  10:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
er du norsk er det no problema.. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  10:13:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
*sende sint protest e-post til aftenposten* Skuffer meg at de skriver sånt..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  12:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Årh! Skamme aftenposten, skamme tyrefekting!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  22:17:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
At de ikke kan finne seg andre måter å ha det gøy på!!
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  22:54:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
.. og at aftenposten ikke kan finne seg noe annet å skrive om...
www.hestene.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/04/2006 :  15:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg blir KVALM!
Å bruke inhuman slakting som underholdning er helt ufattelig i min verden

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  16:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hyl og rop om hvalfangst.... jaja IQ er en fin ting...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  16:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hyl og rop om hvalfangst.... jaja IQ er en fin ting...

Opprinnelig postet av Harneshaug

man kan jo være imot begge deler da.. liker hverken hvalfangst eller tyrefekting.. eller Rodeo..
Det har lite med IQ å gjøre..
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  16:31:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja men er det ikke typisk da at de skriker fordi de søte hvalene og selene blir brutalt myrdet men og pine en okse til døden det er underholding det!
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  16:50:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Har persolig aldri vært på en tyrefektning, men har sett Rejoneo (tyrefektning til hest) på dvd. Det kan godt være at tyrefektning er grov dyremishandling. Men før man dømmer dette nord og ned, bør man kanskje sende de norske oksene en tanke?
Man kan jo spørre seg hva dyret selv hadde valgt?
1. Leve på store områder i flokk, spise gress og være helt i frie i sine første år, og deretter ende sitt liv med noen minutters smerte (Spania).
2. Leve innestengt i et trangt (og ofte mørkt fjøs) enten fastbundet i spilt store deler av året, med møkk til langt oppetter beina. Nå står mange på såkalt utegang, hvor mange slaktedyr stues sammen i bittesmå innhegninger, hvor det sjelden gjøres rent. Det er ingen overdrivelse å si at de står, spiser og sover i sin egen avføring. Deretter dyttes inn på en slaktebil, for deretter å slaktes.

Jeg sier ikke at det ene er bedre enn de andre, og forsvarer ingen av delene. Men nordmenn er så vant til å holde slaktedyr slik, at de ser på dette som helt normalt. De samme personer som mener det er greit å holde slaktedyr og kuer slik vi gjør i norge, er også imot tyrefektning. Og det synes jeg er ganske selvmotsigende.

Jeg er selv av den oppfattning, at hvis jeg er veldig imot noe, så skal jeg ihvertfall vite hva jeg er imot før jeg er altfor påståelig den ene eller andre veien. Derfor valgte jeg for en god stund tilbake å se en dvd med flere rejoneoer, slik at jeg fikk vite hva dette faktisk var for noe.
Og jeg ble veldig overasket. Oksene viste ikke redsel eller smerte. Sannsynligvis hadde de for mye adrenalin til det. Det varte bare noen få minutter, og oksene viste ingen tegn til lidelse.
Selvom det kanskje er vanskelig for noen som ikke har sett dette å forstå, så viser faktisk tyrefekterne stor respekt for oksene, det er en slags kunstform, ingen brutal slaktning.

Som sagt er jeg ikke FOR tyrefektning, men jeg synes at mange i Norden har veldig feil oppfattning av det, og at de fleste glemmer hvilke forhold mange norske dyr lever i.
Det er mye dyremishanldling rundt omkring, det værste jeg har sett er avl og avliving av hunder og katter i land hvor de spiser dem. Dyrene blir mest mulig mishandlet før slakt, for til reddere dyrene er, dess mørere blir visstnok kjøttet.... Sykt kvalmt!!

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  18:42:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg har lært at man skal feie for sin egen dør før man feier for andres!

okei la oss si vi ikke skal bry oss med tyrefektingen!

men de skriker jo bare en sel får en skramme

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.