hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbering, klipping+++...??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Barbering, klipping+++...??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kleiva-thina
» VIP

Skrevet - 24/09/2003 :  18:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lagt merke til at MANGE klipper hovsjegg, man, hale(!!), pannlugg..osv! på hestene deres...
Jeg personlig syntes hestene burde få ha dette her! f.eks: hovsjegg, det beskytter koden mot mugg...+++ bare for at hesten kanshe ikke "kler" det eller DU ikke syntes det er pent, så er det en grunn for at det er der...det skal beskytte hesten!! Panneluggen hjelper hesten e med og holde vekk fluene om sommeren...
Noe av det søteste jeg ser er hester med vinterpels :) Såe...hvorfor barberer dere hestene??
Det var min mening om dette

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  21:39:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg klipper og stusser av følgende grunner;

Hovskjegg klippes fordi jeg har varmblodshester som får en liten dusk, den ser regelrett "teit" ut, og kan neppe kalles skikkelig hovskjegg. Kaldblodsen får ha hovskjegget i fred. Ellers synes jeg koden er lettere å holde ren uten hovskjegget. Har motsatt erfaring med mugg, hester med masse hovskjegg er ofte våte/ rå i området rundt kodeleddet - masse skitt etc.

Manen trimmes fordi det er hester som forhåpentligvis skal ut på dressurbanen en gang i fremtiden når de er gamle nok - følgelig skal de gå med fletter. Sier seg selv at en tynn og kort man gir penere fletter av den typen, enn en skikkelig hufseman. Bedre å ta litt etter hvert nå mens de er unge - og manen er lettere å holde i sjakk. Pluss at de lærer seg den slags stell og håndtering også. Panneluggen stusses ved behov - så den ikke skal se så tynn og pjuskete ut. Ang. fluer så bruker hestene fluejager på grimen.

Halen blir slitt etter hvert, spesielt hvis den er lang og subber bakken. Derfor klipper jeg den rett av i bunn. Toppen er urørt. Begge varmblodsene har fyldig og fin hale med bra lengde. Kaldblodsen er aldri klipt - og har en pjuskete hale med spiss nederst.

Barberer ikke hestene mine, de trenger det ikke. Bruker dekken i stedet, og da får de ikke noe særlig med pels. Hadde jeg hatt en pelsdott så hadde jeg garantert barbert den. Personlig anser jeg det som mer praktisk med lite pels på en hest i trening. Smak og behag... men jeg vil ha en hest som kan skrittes tørr på 10-15 minutter.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/09/2003 :  09:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan Kleiva th....

Folk har hest med forskjellige målsettninger, og derfor har vi også et forskjellig hestehold.Høres ut som du har et problem med og godta dette da du ikke gjør det selv..Dette er MIN mening...
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 29/09/2003 :  10:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
da hestene mine sto på stall klippet jeg alltid vekk alt hoskjegg. for det første ser det mye finere ut og det er mye mer praktisk ved smøring da du slippet at all fisa/grusen o.l henger seg fast å gjør vondt verre i kodebøyen.
men nå går hestene på utegang å jeg har sluttet å klippe hovskjegget da det virker som en "dreneerings" kanal å leder bort fuktighet fra kodebøyen.. ellers klipper jeg alltid halen på hestene å napper manen, dette for å få brukt med "åd" og for at hesten skal se mer velstelt ut! barberer ikkje hestene lenger,bruker heller varme dekken på de! så slipper du at de ser ut som moskuser! ;)

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2003 :  11:58:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg synst det er praktisk å klippe av noen cm halen om vinteren så jeg slipper å baske med den når refleksene bak skal settes på. Ellers så har jeg ikke behov for å frisere på hesten min, han får være som han er

Jeg synst IKKE det høres ut som du har et problem med og godta at andre klipper og stusser...

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/09/2003 :  22:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med vixi når det gjelder hovsjegg, har erfart at hovsjegg fører til mer mygg enn en hest med lite eller ingen ting. Det er mye enklere å holde kodene rene.

Halen klipper jeg den mår den er blitt for lang eller er blitt spiss i tuppen.

Når det gjelder man lar jeg den vokse, liker ikke hester med kort man selv om det er ride hester. Alle mine hester får beholde manen. stusser den vist den blir hakkete og slitt. når lipizzaneren min vokser til skal hun få beholde manen sin som er vanlig for lipizzanere.

Barberer de hestene som er i arbeid.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  11:16:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Etter min mening skal man aldri klippe hestens pannelugg, den vokser ikke i det uendelige likevel, og det er ikke særlig pent med "rett-av" pannelugg . Men halen klipper jeg en gang i blant, når både jeg og hesten tråkker på den (men den er fremdeles kjempelang og kjempetykk, når akkurat ned i bakken). Klipper heller aldri manen, men så har jeg jo kaldblods, og de er penest med laaang man, pannelugg og hale (synes ihvertfall jeg). Hovskjegget klipper jeg heller aldri (hesten min har aldri hatt mugg!!), men jeg barberer henne en gang hver vinter, da vi rir mye i hall, og hun plages av den lange pelsen. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/09/2003 :  12:09:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Holter i at rett av pannelugg ikke ser bra ut (iallfall ikke på de med masse man og hale), men det er jo mulig å kvitte seg med litt pannelugg uten at den blir rett av da!!

Ellers syns jeg "sportsklipp" er fint på de fleste (kort man som kan flettes) iallfall på de vanlige ridehestene, fordi deres man sjelden er veldig tykk og stor allikevel, og dermed bare ser tjafsete ut om den får vokse fritt.
Hva manklipping ellers angår så er det ikke noe som er mer irriterende enn å sitte og rote tøylene fast i manen fordi denne er kjempelang *uggah*. Så "heia kort man" (mulig det bare er jeg som er klønete!?)

Barbere tror jeg må til på en del hester om disse ikke skal spise seg ihjel i løpet av vinteren fordi de skal få nok energi til å svette så innmari.
Har forresten lært at det ikke er temperaturen men dagslengden osv. som bestemmer pelssetting, men det er sikkert mulig å "venne" hesten til å ikke sette pels om man bruker dekken fra den er forholdsvis ung.
Da slipper man jo unna barbering.

Hovskjegg klippes etter min mening _ikke_ på tunge hester med _masse_ hovskjegg, da er det stilig, men på en god del halvblods og fullblods osv. så blir det som vixi nevner bare en liten "dusk" og da ser det dumt ut og jeg tror det er lettere å holde koden ren om man tar det vekk, da dette ikke på noen måte får hatt samme dreneringsfunksjon som det har på en hest med mer hovskjegg!!

Guro

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  17:05:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Jeg har to dølehester og jeg klipper av noen cm nederst på halen deres annenhver måned eller så, pga ellers går de og tråkker ut masse hår av halen og halen blir tynn og og pjuskete( kan nevne at jeg kjører og rir i masse snø hele vinteren). Klipper av manen bak ørene på hesten, fra luggen og 10 cm bakover, gjør det MYE lettere å sette på grime og hodelag og slipper å få man inn i luggen...
Ellers rører jeg ikke mana( de skal få beholde sin herlige man på hv 95cm og 50cm). Hovskjegg, ja hva gjør man. Jeg sliter fælt med mugg på hestene, hele vinteren... Og de har hovskjegg, masse hovskjegg og muggen kommer igjen og igjen, samme om jeg tørker de godt hele tiden, børster av våt leire eller lar leira tørke før jeg børster. Og for i det hele tatt kunne smøre de utsatte stedene MÅ jeg klippe bort hovskjegget akkurat der. De får mugg både i kodebøyen og raspe lengere opp. Så nå prøver jeg ut en middelvei, har gredd hovskjegget på den ene med en tynningskam og tynnet ut hovskjegget( kunne jo ikke tatt alt). Må bare se hva som skjer...

Mener at kaldblodshester skal ha hovskjegg, men varmblodser ser like fine ut med eller uten. Men kaldblodshester uten hovskjer ser rart ut...
Å klippe håret i ørene på hestene gjør jeg ikke, pga ghåret beskytter hestens tromhinner og bør få være der. Må innrømme at jeg har klipt litt før utstilling( klemmer øret sammen og klipper det som stikker ut)

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  18:30:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

jeg klipper manen til Florence for å jevne den ut. den var spist på og slitt, så jeg klipper litt i tuppene for å få den mer fyldig og jevn. nå har jeg (endelig!) fått en fin og jevn form på manen, og den er mye fyldigere nå. så nå venter jeg bare på at den skal vokse (er ca 10cm for kort etter min smak, 5 cm kortere enn da jeg fikk henne). og så klipper jeg halen når den når til bakken, og luggen når den går lengre ned enn grimen/nesereimen. ellers så lar jeg resten være. hun begynner å få skikkelig bamsepels, er myk og god på bakparten nå hovskjegget skal hun også få beholde, hun er døl da skal hun få se ut som døl!

varmblods hester er en annen sak, de er rett og slett stygge med hovskjegg... og mange vil kan ikke ha mye pels fordi de er konkurranse hester, det respekterer jeg også. mens å barbere hester som får mye pels er litt stygt synes jeg... så et bilde her med en barbert shettis, synes det så veldig merkelig (ikke som hets, han trives sikkert med det. men jeg hadde ikke gjort det)

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2003 :  12:28:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hadde jeg hatt kld. så hadde jeg jo ikke klippet hovsjegg osv.osv.
Men når jeg har konkuranse hest,så er det jo selfølge at man klipper/napper manen, klipper hovsjegg,hale,rundt hoven osv.
Gjør ihvertfall jeg.....
De fleste som har konkuranse hester,da spesielt sprang/dressur pleier som regel å gjøre d...Hvertfall alle jeg kjenner.....

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  18:51:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
haizann!
jeg suns att det er det beste å fineste får konkurrasne hester..
viss du kommer inn i 1.30 med en stor pesldott så ser ikke det så smart ut, men en fjording me 3 dekken på ser pgså domt ut;)
derfor duns jeg det er best å se på rasen å bruksonrådet til hetsen jeg:D men vi har jo alle fårsjellig smak åg det er bar!
klemz

bananå!
(anna)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.