hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drømmehesten - hvor mye vil en slik hest koste?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Drømmehesten - hvor mye vil en slik hest koste?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  13:52:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Chess:
Ser ikke noen grunn til at du skulle bli SÅ UTROLIG PROVOSERT, men men... Trodde det var åpent for at alle kunne komme med forslag her jeg. OK, jeg er sikkert på tynn is her, angående den der firetaktige galoppen som du først nevnte. Kom litt uklart fram i det første innlegget ditt hva du egentlig mente med det. Trodde først du mente den helt rolige galoppen. Men ok, det er kanskje tre-taktet selv om det går i gangfart. Må innrømme jeg har ikke hørt så nøye etter.
Jeg ser ikke noe galt i komme med et forslag, da det er vanskelig å finne en super halvblods spranghest for kr.40 000 eller mindre. Å drive å hetse andres meninger sånn som du gjør, tror jeg ikke er til særlig stor hjelp for Sweety89 som stilte spørsmålet. Beklager til alle som ble provosert av det da...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/09/2003 :  23:24:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Dagros..

Om JEG har hetset noen,hvem skulle det være da????
Virker som du har et stort problem med og vedkjenne fakta,det er vel det som er det største problemet her tror nå jeg, men det er ditt problem..

Du får forøvrig mene det du vil,og så får du respektere at jeg mener det jeg gjør, det er det dette forumet dreier seg om.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2003 :  08:28:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Beklager at jeg lot meg provosere, blir litt for lett revet med noen ganger og da blir ikke svarene alltid like godt gjennomtenkte... Skulle selvfølgelig latt det blitt med det første innlegget og ikke skrevet mer om dette temaet. Jeg synst travere er flotte ridehester, men de tilfredsstiller sikkert ikke krav fra de med store ambisjoner. Dette er det så lite vits å krangle om, det er plenty med slike debatter allerede! Du vet helt sikkert mye mer enn meg når det gjelder sprang&dressur, og jeg skal heretter prøve å holde meg til temaer som jeg har litt mer snøring på enn dette!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/09/2003 :  07:48:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen,Dagros.

Det er fort gjort å sende ut "feil" signaler, og det er mange unge lesere på forumet.No hard feelings..
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  19:25:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heia!

Det var noen som sa at jeg ville få problemer med en hest som ikke ville på hengeren, når det kom til den dagen jeg skulle få den innpå.

For å si det slik: Jeg har alltid god tid når det gjelder hester som er redde, og da er det bare å sette igang med å trene hesten på hengeren, helt til jeg får den til, uansett hvor lang tid det vil ta.
Uansett om det tar ett par måneder, eller kanskje bare ett par dager, jeg vil holde ut det da.

Så lenge du har god tid med hest, så får du alltid til de tingene du vil få til!
Det er mitt hestemotto.

Har hesten andre uvaner, så er det jo bare å sette i gang å trene den på de tinga da, med en gang jeg får den, så kanskje jeg er klar til konkurranse etter ett halvt års tid, hva så...den vil jo få samme treningen fordi om.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2003 :  01:52:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Med uvaner mente jeg feks;luftsluking,boksveving/vandring,sparking i vegger,uberegnelig mot andre hester/folk osv.Det lønner seg å styre unna slike hester om du ikke er godt voksen med lang erfaring eller trener.Det er ikke noe poeng i og kjøpe seg problemer...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/10/2003 :  01:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er ikke noe poeng i og kjøpe seg problemer...

Veldig enig i det. En annen ting man bør tenke på, er at det ikke er særlig praktisk å ha en hest som er vanskelig å ha med å gjøre i det daglige. Det bør være relativt lett å få andre til å stelle og ri hesten dersom man blir syk, drar på ferie osv.

Men chess: Hvor langt kom du med denne traveren din?

Og apropos travere: Hvis man tenker seg nøye om, kan det tenkes at man finner ut at å starte 1.30 kanskje ikke er så realistisk med det første uansett. Hvis man nøyer seg med 1.10, så kan man faktisk kanskje greie seg med en omskolert traver. En eks-traver som er GODT omskolert, kan man faktisk ha det mye gøy med, og selv de som er godt skolert, koster ikke mye. Problemet er selvfølgelig å finne disse godt skolerte traverne. Det er mange eks-travere på markedet, og jeg vil tro at en del av annonsene overdriver hvor bra skolert hesten faktisk er.

Men enig med Chess i at hvis man sikter mot 1.30 klasser, må man nok finne noe annet enn en traver. Eventuelt kan man bruke mange mange måneder, kanskje år, på å finne akkurat den ene traveren pr. 1000 travere som har potensiale for å hoppe de høydene..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/10/2003 :  02:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Dette er noen år siden nå,jeg kjøpte han som 6 åring.Hesten var en varmblods-traverhingst og sort som natten..Han kom til Norge fra USA som 2 åring, og gikk på banen helt til jeg kjøpte han av et A/S ,som eide han.Eksteriørmessig så han veldig ut som en ridehest,vi så han på Øvrevoll faktisk og trodde det var en kraftig fullblods..

Uansett red jeg det grunnleggende i dressur på han først, og det gikk stort sett problemfritt, selv om han kom rett fra banen.Han var cool i hodet, og ga veldig greit etter i munnen så lenge vi red dressur,men stenhard i munnen på tur.Skritt og trav arbeide gikk greit, men så var det galoppen da..Venstre galopp fattet han til slutt fra skritt på tøylen, men det ble litt for flatt selv om han gikk rolig.Svevmomentet måtte på en måte "tvinges" frem og dette var meget tungt fysisk for han, så jeg krevde ikke mer da jeg ikke fikk noe mer igjen.

Høyre galopp fattet han, men klarte ALDRI og holde den og ikke på bøyd spor ihvertfall.Uansett hvor mye styrke jeg red på han, klarte han ikke den veien og dette var en sterk hest som i tilegg var hingst og godt utviklet fysisk.Kun på tur i "godt driv ",klarte han det..

Så begynte jeg å hoppe med han.Han hadde aldri sett en bom i hele sitt liv, men var ikke redd og prøvde så godt han kunne stakkars.Startet veldig pent med bare cavaletter og 50 cm."høye" hindere.Når vi etterhvert kom opp mot 1m og man helst tar hinderet i galopp, fikk hesten kjempeproblemer!Det hadde han vel allerede på 50cm.,men det ville jeg ikke innrømme...

Da han hadde for mye 4 takt i seg, klarte han ikke å korte galoppen og satse,så han hoppa rett igjenom så treverket spruta.Han ble også usikker på seg selv da han ikke fant noen riktig teknikk og rytme, så mot slutten gikk han nok kun over for at han måtte..Jeg tror det høyeste jeg kom over med han var opp mot 110 cm, men hadde jeg vært eldre og (klokere den gang) ,hadde jeg latt være på 60-70 cm, for dette var rett og slett unaturlig for akkurat denne hesten og kostet han mye.Ikke så det pent ut heller der han vred seg over hinderne i "tralopp".

Etter en lang vinter og masse trening,solgte jeg han og kjøpte heller en avdanket galopphest.(Hadde ikke råd til noen 50.000kr hest den gang), og dette fungerte 10 ganger bedre bare pga.at den hadde galoppen inne...Så jeg hadde mer glede av den til det formålet jeg ville ha hest , og den kostet jo det samme som en avdanket traver..
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  21:52:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Til chess!
Hvorfor ikke kjøpe seg problemer, når jeg ønsker utfordringene?
Jeg vil jo ikke ha en hest med luftveisproblemer da, men boksvandring, går det virkelig ikke ann å gjøre noe med det???
Kansje hesten gjør det er fordi den kjeder seg. Da får den gå på utegang da.

Har du en hest med uvaner som er vanskelige å fikse på, så nytter det jo ikke bare å selge den, og håpe noen gidder å prøve å få den til å slutte. Jeg er villig til å prøve å fikse på de uvanene som er mulige å fikse på, så får jeg hvordan hesten er etterpå.

Jeg kjenner noen som eiger en hest som begynte å henge ute med tunga.
Altså, hesten hadde tunga utenfor munnen, og gikk å valsa slik.
Det rytteren gjorde var at hver gang hesten tok ut tunga, så smekka hun til den med pisken, og etterhvert da så slutta hesten med dette.
Nå gjør kun hesten dette når den er ekstra sint på rytteren (dette er en hest med mye personlighet altså), og da nytter det ikke med et smekk.

Men det jeg prøver å si er at jeg har sett mange hester som valser rundt med tunga ute, og det ser, unnskyld språket, helt forjævlig ut.
Hadde bare rytteren visst hva den skulle gjøre når hesten begynte slik, så hadde de aldri sett slikt ut.

Dessuten, til de som nevner traverhester, de nytter ikke å bruke i de store sprang-klassene på grunn av skuldrene, hvis du ser på forskjellen på en ridehest og en traverhest/kjørehest, så vil du se at skulderen til traverhesten er mye flatere, den ligger mer på skrå, enn skulderen til en ridehest.
Det er på grunn av at de er laget for å trave fortere.

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 06/10/2003 :  23:40:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig problemet?
Ønsker du deg utfordringene en "problemhest" vil gi deg,er det vel bare å finne en....
Feilridde hester med uvaner er det jo nok av :)
Men utfra det du skriver,ville jeg sette ganske mye penger på at du ikke er moden for å ha hest ennå,langt mindre en problemhest.
Men du skriver jo også at det er om noen år,det tror jeg du gjør lurt i
Kos deg med Pennyklubben så lenge ;)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/10/2003 :  00:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

"Sweety89"....

Nå skal jeg "disse" deg litt.
Du skriver at boksvandring kan løses ved å slippe hesten ut på utedrift...Lille venn, du har ikke LØST problemet da skjønner du, du har bare "gjemt" problemet så lenge du kaster hesten ut av stallen.
Hesten ER fortsatt en boksvandrer..Skal du aldri mer ha hesten på boks da.....?Hva om den blir syk ,og må stå inne for veterinæren har beordret det......?

Det samme gjelder mye av det andre jeg nevnte, dette er psykiske adferdstilstander som sitter i hodet på hesten, og ved feks.luftsluking, klarer du ikke løse problemet annerledes enn å fjerne ting den vil bite seg fast i.Finner den en kant eller stolpe, er det på,n igjen.Og slike hester styrer vi helst unna om vi kan velge.

Til slutt "sweety", det er stor forskjell på og kjøpe seg problemer, kontra "søke utfordringer", som du selv sier.Men dette oppdager du nok når du får litt flere år på baken....
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  09:25:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare komme med en kommentar til dette med å "kjøpe seg problemer".
Mange er jo kjempe entusiastiske og kjøper seg luftslukere, fordi disse er billigere, og tror nok mange tenker som sweety89; bare å la den gå ute osv.
Problemet med luftslukere er bare at de sluker på alt de kan finne som kan brukes til å hekte tenner på og sluke luft. Så står man der som eier og stort sett "kveler" hesten med en sånn luftslukerring...
Eneste utvei virker ofte som operasjon, men dette koster penger, og man er heller ikke garantert at det er vellykket.

Nei, jeg tror du blir lykkeligere med en hest med litt mindre potensiale og litt færre problemer jeg sweety89 .
Om man rir for å komme noe sted i verden så er ikke "problemløsing" det man har mest lyst til å bruke tiden på vil jeg tro!!

Guro

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  15:40:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg....jeg har allerede 2 ponnier, så ikke kom her å si at jeg ikke er moden for å ha hest.
Den ene er en 2 åring som jeg har trent opp selv, hatt henne siden hun var født.
Hun er den snilleste hesten du kan få tak i, jeg har kjørt henne inn selv, og trent henne opp uten noen innblanding av andre personer. Ikke kom her å si at jeg skal nøye meg med pennyklubben en stund til.
Er det noe jeg ikke tåler, så er det at folk rakker ned på mine egenskaper, spesielt når det gjelder hest.
Jeg har drevet med hest siden jeg var 5 år, og tør å ta utfordringene andre personer ikke tør å ta.

Nå skal jeg "disse" deg litt.
Du skriver at boksvandring kan løses ved å slippe hesten ut på utedrift...Lille venn, du har ikke LØST problemet da skjønner du, du har bare "gjemt" problemet så lenge du kaster hesten ut av stallen.
Hesten ER fortsatt en boksvandrer..Skal du aldri mer ha hesten på boks da.....?Hva om den blir syk ,og må stå inne for veterinæren har beordret det......?
Kopi av melding:

Hva med å finne grunnen til at hesten gjør dette da...
Hva med å la den stå mer ute, kanskje problemet er at det står på boksen absolutt hele dagen, og kjeder livet av seg.
Hva med å f.eks. ta et natural horsemanship kurs, eller få en natural horsemanship-person til å komme å hjelpe meg.
Hva med å finne noen som har peiling på akkurat dette problemet, og få dem til å hjlpe meg.

Selfølgelig kjøper jeg ikke en hest med luftveisproblemer.
Men har den uvaner som det er litt mer mulige å rette på, så er det jo lovt å prøve.

Dere har ikke peiling på hvordan jeg jobber med hestene mine, så jeg synes dere er direkte frekke som uttaler dere på den måten.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  18:32:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Selfølgelig kjøper jeg ikke en hest med luftveisproblemer.
Men har den uvaner som det er litt mer mulige å rette på, så er det jo lovt å prøve.

Det er selvfølgelig lov å prøve seg på hvilke som helst uvaner man ser som overkommelig
Da er det bare å ikke bli skuffa når man ikke får starta så fort som man ønsker, og at man ofte er satt litt tilbake før problemet er løst!!

Kopi av melding:

Dere har ikke peiling på hvordan jeg jobber med hestene mine, så jeg synes dere er direkte frekke som uttaler dere på den måten.

Du må huske på at folk her uttaler seg på bakgrunn av de meninger du har forfektet tidligere inne på forumet osv.
Derfor er det en ide å ikke ta seg så nær av alt folk sier. At noen noenganger klart nok kan finne på å være litt krasse i uttalen får man bære over med.

Disse som har uttalt seg her er folk jeg føler jeg lærer mye av her inne på MIX, og om man bare klatrer ned av sin "høye hest" og er villig til å ta imot lærdommen så tror jeg faktisk alle kan lære ting.
-av hverandre-

Guro

Ps. ikke for å være vrang mot noen nå, men kunne alle lære seg å sette det de siterer inni mellom to "quote" tegn, så blir det så mye lettere å lese.

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 07/10/2003 :  19:41:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært der selv Sweety89.

Jeg begynte med hest når jeg var 6 år,når jeg var 13-14 var jeg "verdensmester" og trodde jeg kunne klare alt mht hest,i dag er jeg 36 og begynner å skjønne hvor lite jeg egentlig kan,man blir aldri utlært.Jeg fikk min første ponni da jeg var 12,i dag ser jeg hvor "flaks" det var at det ikke gikk galt,og det var en snill grei ponni uten noen store uvaner,jeg tør ikke engang tenke på hvordan det kunne gått om det var en "problemhest".En annen ting jeg tenker på er at om man får en skikkelig problemhest som 12 åring,kan man fort miste motet og gleden ved å ri og ha hest.
I de siste årene har jeg vært mye i Danmark og Tyskland og drevet med hest(dressur).En ting jeg synes er positivt der,uansett hvor proffe de er, (konkuranseryttere,beridere o.l) vet de sin begrensning,og tør innrømme at de ikke kan/behersker alt,og ikke er like gode til alt(ingen kan alt),og de søker råd og hjelp fra hverandre(også fra konkurenter).
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.