hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galoppbytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Galoppbytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  18:18:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hvilke metoder lønner seg bruke for å lære inn dette?
jeg har prøvd med bom, men det funket heller dårlig.
Hesten min er trent opp til å holde galoppen, han har gått dressur og behersker kontragalopp godt, men er ikke det jeg er ute etter. Så vidt jeg vet forekommer ikke noe slikt som kontragalopp i western.
Jeg har fått til noen bytter ved å ri på en volte i galopp, når jeg kommer over midtlinjen flytter jeg vekten til motsatt seteben, flytter blikket, og legger til utvendig sjenkel mens jeg åpener til retningen jeg skifter til.
Men han bytter bare foran. Skal jeg bare fortsette med dette til han bytter bak også for så å rose og avslutte? Noen som har noen råd til meg?

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  21:12:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Har du jobbet noen rollbacks for å skjerpe samlet galoppfatning?
Der fristiller du jo hesten og gir beskjed fra skritt.

I tillegg kan du bruke noen travsteg imellom sånn i inntreningsfasen. Kort ned på antall travsteg imellom etterhvert som du får gode skifter. Helt ned til ett. Så prøver du på ny derfra.
Husk sitsen din! :-)

Åttetall er gode å trene på.

Line.

edit; leif

Redigert av - Cowgirlchris den 25/04/2006 21:13:14 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/04/2006 :  22:53:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har fått til noen bytter ved å ri på en volte i galopp, når jeg kommer over midtlinjen flytter jeg vekten til motsatt seteben, flytter blikket, og legger til utvendig sjenkel mens jeg åpener til retningen jeg skifter til.
Men han bytter bare foran. Skal jeg bare fortsette med dette til han bytter bak også for så å rose og avslutte? Noen som har noen råd til meg?

Ri godt over midten forbi bokstaven X og opp mot veggen slik at du kan bruke vantet som hjelp i starten.
Prøv og ta en halvparade (et hjelpende hint til hesten om at nå skjer det noe annet så nå må den forberede seg),flytt så inn bakparten noe- samtidig som du løfter opp innvendig tøyle/skulder på hesten og skyver din innvendige hofte frem.
Husk å telle/holde rytmen slik at du vet/kjenner hvor du har utvendig bakbein slik at du timer det korrekt.
Galoppbytte handler om korrekt timing og rytterfølelse (du må klare å kjenne hvilket ben som går i bakken når og ha hesten 100% mellom sjenkler og sete),akkurat som så mange andre øvelser.

Overfør så dette til mer rette rideveier.Da slipper du senere å måtte fortsette å "jukse" hesten inn på bøyde rideveier for å få den til å prøve å bytte.
Det oppfordrer nemlig hesten til å bytte kun foran pga. at du stiller/bøyer den om og "tvinger" den over med vekta di,men det forteller ikke hesten i forkant at den skal bytte for sjenkelen din og at faktisk bakbeinet skal starte bytte.
Mange av oss er for fokusert på forparten/hodet og så er bakparten "glemt" og det blir ureint.
For et galoppbytte skal komme bakfra etter signal fra rytter.
De ærligste og reneste galoppbyttene ser du på ekvipager som gjør det på rett spor også.
Disse hestene bytter altså for sjenkel/vekt og ikke for at de blir pushet over ved hjelp av vending på bøyd spor.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 25/04/2006 23:32:55 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:55:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hm ja, det er sant. Jeg prøver å få bytte før jeg vender, altså rir hesten rett i kroppen. Jeg lærte det slik av treneren min hvertfall, men jeg synes det er lettere å se fra bakken. Kanskje jeg ikke får ham rett nok da? Jeg vrenger ham ikke over til en annen side. Da forklarte jeg kanskje dårlig.
Men skal prøve fltte bakparten da, for det har jeg ikke prøvd.
Skal prøve meg frem litt.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/04/2006 :  12:18:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida,ikke "vrenge" bokstavelig.
Men så lenge du tar det i et 8 tall som du skriver bøyer/stiller du hesten med sete og tøyler mot bevegelsesretningen før du har kontroll på bakparten/bakbeinet.
Det er en vanlig "feil" vi som regel gjør for det er enklere.
Problemet blir da ofte (som jeg skrev) at bytte blir ureint for bakparten blir slentrende etter.

Det er mange måter å innlære galoppbytte på. Hva hesten kan fra før spiller også en viktig rolle.
Av det jeg har forstått er din hest bra skolert fra før i dressur og kan bla. kontragalopp (som hesten bør kunne før du skal lære den bytte),og da vil jeg tro dette er riktig fase å starte i.
Dette er den metoden jeg synes fungerer best ,ihvertfall på sikt- for å sikre meg et rent og ærlig bytte.
Vi lærer forskjellig utifra hvilken trener vi bruker og hans/hennes filosofi og egne ferdigheter.
Men man oppnår da til slutt det man ønsker. Ihvertfall som oftest..
Prøv det som du føler deg sikker på og ta det derfra.

Redigert av - xxxx den 26/04/2006 12:29:55 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.