hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HASTER: Hvordan skal jeg laere opp RYTTEREN?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 HASTER: Hvordan skal jeg laere opp RYTTEREN?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 21/09/2003 :  08:01:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg har naa omskolert en galopphest, nick, i mange maaneder. Han er naa saann passe trygg og rolig, og det er paa tide at eieren rir han igjen.... Eneste er at hun har blitt skremt. Hun er ganske uerfaren, og skulle aldri ha kjoopt seg en x-galopphest. Hun har laert VELDIG mye teknisk om hestersoppfoorsel og stell fra meg. Naa synes jeg hun skal proove seg oppaa hesten igjen. Har "testet" hesten med mange andre ryttere, noen mer erfarne enn andre, og med megselv som gjoor noen rare ting, og det gikk supert! Naa SKAL hun proove.

Hun har proovd noen timer med ridelaerere fra rideskolen, men de synes jeg ikke noe om. Hun stoler ikke paa de, ikke jeg heller faktisk, og de stoler ikke paa hun. Ingen bra kombinasjon. Har en provat trener som er veldig flink, men han har det veldig travlet, og har ikke tid til aa trene opp ryttere som ikke vil starte stevner foor lenge... Han trener meg, og hesten, men har ikke mye tid for hun. Eieren oonsker at jeg skal trene hun litt, og hjelpe hun. Hun stoler veldig mye paa meg, og fordelen er jo at jeg kjenner baade hun og hesten utrolig godt.

Har proovd aa hjelpe un litt de siste ukene, og jeg ser problemene: Hun er usikker, og blir stiv. Hun har daarlig selvtilitt, og tror ikke hun klarer det. Hun er blitt litt bedre over denne uken:

Her er dagboken, hvordan det gaar:
Dag:
1)Hun har allered tatt seg tid til aa bli godt kjente med hesten, og setter seg opp. Jeg holder hesten i foorsten, og bare leier henne i skritt. Saa slippe jeg naar hun er klar, men gaar ved siden av. Jeg ber henne gjoore skritt-holdt iverganger(for aa overbevise hun at hun faktisk kan stoppe hesten), og om aa ri volter aa kontrollere hesten. Jeg proover aa faa henne til aa ri med lange tooyler, men hun er utrygg, saa jeg lar det vaere. Dette gaar ganske fint. Hun saa paa ridningen som en positiv opplevelse. Vi avsluttet timen med at jeg sto inn paa midten mens hun skrittet volter og gjorde overganger.
2) Hun gjorde stort fremskritt i gaar, saa i dag var hun klar for litt trav. Jeg holder meg ved siden av henne, og ber henne gjoore overganger og volter. Etterhvert kan jeg staa paa midten og foolge med.
3) Naa skal vi vaere litt strengere paa kvaliteten av travet og skrittet. Jeg proover aa faa henne til aa ri hesten mer fram og paa tooylen. Det er vansklig. Hun er litt engstelig og usikker, men proover.
4, 5,6,7 og 8) Vi jobber med 3, 2 og 1, en del til. Finpusser paa sitsen.
9)Naa skal hun ri for seg selv(dvs, jeg skal IKKE gaa ved siden av henne, eller staa rett ved, jeg skal sitte paa gjerde litt unna). Det gaar bra, men travet er litt daarlig..
10)Hun skulle proove litt smaa ridetimer med rideskolen, men det gikk ikke saa bra. Hun ble engstelig og hesten daffet mesteparten av tiden... Vi avslutter timen med litt trav.
11) Vi begynner aa jobbe med galoppoverganger. Hun proover aa faa hesten fra trav til galopp, men faar ikke travet godt nok, og kan ikke faa hesten over i galopp.
12) Hun faar travet godt nok til aa begynne galoppen, men hun gir ikke galoppsignalet tydelig nok, og hesten blir litt forviret. Jeg hopper paa, viser hesten at den skal galoppere, saa hopper av igjen, hun proover igjen. Hun faar nesten en galoppfattning...
13) Hun rir paa volte rundt meg. Hun traver ett godt trav, og med litt hjelp fra stemmen min, faar hun galoppovergangen. Eneste problemet er at hun balanserer seg med tooylene, og hesten bryter ned til trav. Vi proover igjen, jeg ber henne gi litt mere tooyler, men hun balanserer seg fortsatt i tooylene og hesten bryter ned til trav. Saa proover vi enda en gang, jeg ber henne holde seg fast i salen, og gi hesten lange tooyler. Hun toorr ikke holde seg fast i salen, balanserer seg i tooylene, og hesten bryter. Paa tide aa gaa tilbake, men jeg foreslaar at jeg skal longere hun, ta av tooylene hennes, saa hun ikke kan balansere seg med tooylene, men hun virker veldig engstelig og sier at hun klarer det sikkert neste gang...

Jeg tror ikke hun vil klare aa balansere seg selv naar hun har tooylene der, dessuten vil jeg ikke utsette hesten for mye mer forvirrende signaler. Hun er ikke klar over at hun holder seg fast med tooylene(jeg spurte hun hva hun trodde hun gjorde feil), men det er veldig tydelig for meg... Jeg har selvfoolgelig forklart det til hun, men hun merker det vist ikke selv, og naar jeg sier at hun skal balansere seg med beina, sete eller holde seg i salen, toorr hun ikke.

Vanskelig...

Hvordan skal jeg faa overtalt henne til aa proove aa longeres uten tooyler? Jeg kan gi henne en halsreim, ett leietau.. e.l. bare ikke noe som henger i hestens munn;) Da kan hun balansere seg selv uten aa paavirke hesten, naar hun finner balansen kan vi proove uten aa holde seg fast. Eller kanskje noen har noen andre forslag??

Hun holder ofte litt stramme tooyler, men bruker de ikke til aa balansere seg andre ganger enn i galoppen.

Ellers kan jeg vel si at jeg(og de som har "testet" for meg), kan ri galoppovergangene perfekt. Han har en veldig fin og myk galopp, den er rolig og trygg, og han er lett aa stoppe. Jeg har proovd aa demonstrere dette ved aa gjoore galopfattningene naar som helst hun sier, barbak eller uten stigbooyler, og paa lange tooyler. Det er ikke hesten det er noe feil med, men rytteren.

Ingen har tro paa henne bortsett fra meg. Hun maa jo laere en gang? Det er hennes hest, og hun elsker han veldig, hun vil jo faa mye glede ut av aa ri han og stole paa han! Dessuten er det fint for min erfaring;)

Trenger virkelig tips, vil ikke sitte fast her saa altfor lenge heller... jeg satt fast endel med galoppen til HESTEN foor, men det er en stundt siden naa, og fattningene og galoppen er naa perfekt;) Er litt engstelig for at om vi jobber for mye akkurat her kan hun forvirre hesten(som har vaert veldig tolmodig!). Jeg pleier alltid aa hoppe paa etter hun har ridd, aa passe paa at alt fortsatt "sitter". Hesten kjenner forskjel paa meg og eieren. Med eieren er han litt usikker, men proover aa gjoore det hun vil. Han tar veldig hensyn til at hun er usikker faktisk! Med meg vet han veldig godt hva jeg vil, og utfoorer arbeidet bra. Men det hender at han tuller litt med meg og vil loope litt for eksempel(det har aldri skjedd med eieren etter jeg har omskolert han). Han kan "maaten min", men er litt forvirret naar eieren kommer paa "hva skal jeg naa da??"...

Dette ble for langt, men les i hvertfall problemet, om dere ikke gidder aa lese hele;) Trenger tips;)

Guro
» VIP

Skrevet - 21/09/2003 :  22:25:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvorfor må hun absolutt galoppere da!? Virker jo ikke som hun føler seg særlig trygg, og da er det jo bare dumt å tvinge henne til det.
Da er det vel bedre om du rir han litt i galopp innimellom, inntil hun føler seg trygg nok til å gjøre det.
Kanskje bare la henne trave og skritte til hun føler at hun virkelig behersker det, da vil det bli mye lettere å legge til galoppen etterpå!! Tror iallfall jeg

Guro

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 22/09/2003 :  01:15:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Men hun VIL, galoppere, men er litt usikker... om du skjoonner... og saann er det jo for oss alle en gang i blant... hun sa hun gjerne ville ha litt hjelp og en god dytt;)

Dessuten hadde det vaert fint om hun kunne galoppere, for det er vel det siste hun trenger aa laere av det absolutt grunnleggende, og da kan hun begynne aa ta litt ridetimer med treneren min.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  16:12:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei!
Synes din idé om longering er veldig god. Skrittetrening uten tøyler. Hun MÅ lære seg å stole på hesten, ellers vil hun ikke kunne ri den riktig. Det å henge i munnen på hesten er da egentlig en ting som hun innser hun må slutte med, så det er bare det å trene på hennes balanse som skal til. Etter mange gangers skritting kan hun trene lettridning i trav også. Deretter å sitte ned i trav og følge hestens bevegelser med god balanse. Men det høres nesten ut som dette med trav ligger litt fram i tid, og at hun må føle seg trygg i skritt først...

Lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/09/2003 :  18:49:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Line, hva med å ta det litt pent og sakte og longere med diverse balanseøvelser osv.!?
Evt. så gi iallfall jenta noe annet enn tøyler som hun kan henge i når hun skal galoppere. Prøv å gjør henne oppmerksom på at hun henger i munnen hans, prøv å gjør det på en pen og behagelig måte (om det er mulig:-)).
Prøv å fortell hvor utrolig viktig det er at hun sitter godt tilbake og gir klare tegn, jobb med å sitte rolig og stole på at hun ikke skal falle, og at han ikke skal ta ut. Her kommer jo også longering inn som en fin ting:-)

Kom bare på enda en ting: om hesten faktisk er lett å stoppe for sete osv. så vis henne først i skritt, siden i trav hvordan hun bare ved å holde igjen med lår og sete kan senke tempoet hans og bestemme farten. På den måten vil hun kanskje ikke føle seg så avhengig av tøylen.

Den siste muligheten er vel hvis du har en annen hest hun kan prøve litt med, en kjekk og snill type "stø som et fjell" hest!! Som hun stoler på.

Guro

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 23/09/2003 :  01:20:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Takk for tips;) Det kan sikkert hjelpe hun mye om jeg kan vise henne at hun ikke trenger tooylene til aa stoppe hesten! Selv bruker jeg tooyler veldig lite, da hesten er veldig sentitiv i munnen.

Tenkte litt paa om jeg kunne longere hun med hesten i grime, saa feste tooylene fra hodelaget til ringene i grima? Eller? Kan dere komme paa andre badre maater? Om jeg tar to leietau og knyter de sammen i grima?

Hun vil bare hestens beste, saa om jeg forklarer hun litt pent;) at det gjoor litt vondt i munnen paa hesten, vil hun nok proove aa stoppe, vet ikke om hun klarer det... skal proove;)

Ja, da proover vi det i dag da;) Skal gi tilbake melding paa hvordan det gaar;)
Gå til toppen av siden

Ettena

Skrevet - 25/09/2003 :  15:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville anbefalt henne å kjøpe seg en annen hest.
Ikke fordi det høres ut som en "umulig" hest, men jeg tenker da mest på jenta som eier den! Det høres ut som om hun trenger en eldre, mer erfaren lærehest - en hest hun kan lære av, som hun føler hun klarer å mestre, og som da igjen øker selvtilliten hennes som rytter (og i omgang med hest)!
Virker på meg som hun har godt av å starte med "blanke ark"; lære seg å ri på nytt. Liten vits i å få henne til å trave og galoppere når hun ikke mestrer det/ føler hun ikke klarer det...
At Beauty klarer å ri hesten og trives med den, hjelper lite dersom eieren selv ikke tør/er trygg. Samme hvor snill, grei og tålmodig hesten er, så er det ikke sikkert at den passer eierens nivå... Beauty sier jo selv at eieren er uerfaren og aldri burde kjøpt seg en x-galopphest.

Så jeg ville definitivt fått henne til å se seg om etter en ny hest som passer hennes nivå... Det kan være den beste løsningen for både eier og hest.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 25/09/2003 :  16:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
En nybegynner trenger en læremester! En omskolert galopphest er absolutt ingen læremester. Hvis hun ønsker å lære å ri,må hun kjøpe seg en egnet hest. Hvis dette av økonomiske grunner ikke lar seg gjøre (en god læremester koster mye penger) Bør hun få lånt/leid en egnet hest.Så bør hun gå til en rutinert,god trener og ta privattimer.
Det største problemet for ryttersporten i dag er at de fleste som begynner å ri,begynner med uskolerte hester og uerfarene "trenere" det resulterer som regel i at de tillegger seg mange rytterfeil og uvaner,og disse er veldig vanskelige å kvitte seg med senere.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/09/2003 :  00:57:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg synes ikke denne rytteren er kompetent til å være for-rytter med alt det ansvar det medfølger..Hun BØR lære å ri på en Rideskole eller ta privattimer så hun er sikker i alle gangarter og vet hva som skal sjekkes på en hest hver dag osv.Ikke synes jeg dette er den "ultimate" lærehesten heller..Sorry,men dette er til deres begges beste, og sist men ikke minst HESTENS..

Ett lite poeng er jo også da at du spør her på Forumet om hvordan du skal lære opp rytteren???? Dette blir da som du sikkert skjønner,feil fra begynnelsen av..
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/09/2003 :  15:49:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Joda, han burde aldri hatt hesten i det hele tatt! Hun kjoopte han nemlig av en hestefyr, som sa at hun skulle faa gi tilbake hesten om det ikke gikk. Men han lurte henne trill rundt, saa hun fikk ikke gitt tilbake hesten. Saa proovde hun aa selge han, og det gikk jo ikke, for ikke mange vil kjoope en ung uerfaren galopphest. Saa fikk hun en "trener" paa han, og han gjorde mer ondt enn godt, og siden hun ikke hadde mye erfaring saa hun ikke hvor feil alt ble. Resultatet ble en hest med kjempe daarlig selvtilitt og negativ innstillning til alt, som dessuten var skvetten, frustrert, utrygg, og heit(Ikke rart det!) Saa kom jeg, og forklarte henne hva som var problemet. Og da saa hun at jeg faktisk har en del erfaring med x-galopphester, og at jeg hadde bedre temperanment og tolmodighet enn han galningen av en trener. Saa begynte jeg aa bli kjent med han, etterhvert trene han og ri han naar han stolte paa meg, og etter ett halvt aar var han en helt annen hest. Eieren ble saa forbauset at hun ville fortsette aa han meg paa han saa lenge som mulig. Hun hadde jo hatt hesten ganske lenge, og var glad i han. Og det er jo selvsagt jeg og! Elsker han over alt paa jord. Hun har han fortsatt til salgs, men ingen vil ha han. Saa loosningen fortiden er at jeg har ansvar for han, og hun hjelper ut om det trengs. Og naar jeg trenger hjelp, har jeg en super trener som gjoor underverker:)

Om hun skulle selge hesten, ville jeg nok kjoopt han. Problemet er jo penger. Og at jeg rir han og har ansvar for han hver dag er jo super loosning det; jeg har en perfekt hest, hun kan kose med han saa mye hun vil, og skulle det skje noe, kan treneren min alltid hjelpe oss.

Jeg er fult klar over at det BESTE hadde vaert om hun hadde hatt en trygg rideskole hest aa ri, og hadde tatt ridetimer. Men i virkeligheten er det IKKE slik. Er ikke alle som er like heldige. For det foorste er rideskolen her IKKE NOE god! Skal hun laere noe, kan hun ihvertfall laere det ordentlig synes jeg. Og en perfekt laeremester hest, vel, det er vanskelig aa faa tak i. Har bare ikke muligheten. Og om hun skulle selge hesten, til hvem?? Hun fikk ETT tilbud for en liten stund siden av en fyr som ville bruke han til polo(en sport som krever ganske mye av hesten), og som allerede har to hester(som ser helt forferdelige ut!!) Og hun og jeg er ganske sikkre paa at han faar det bedre hos oss en hos en saann fyr!

Ok, nok om det... Tar gladelig imot kritikk, fint aa hoore litt aerlige meninger en gang i blant...

Saa til det som egentlig var problemet: Har klart aa avtalt med treneren min at han skal gi henne ridetimer hver loordag, saa lenge han har tid(hun har altsaa "sisterett"). Og det synes jeg er kjempe fint, saa slipper jeg som har lite instruktoor erfaring aa oove meg! Saa paa Loordag hadde hun ridetime med treneren min. Det gikk supert:D Hun fikk til galoppen og alt, og hun var kjempe trygg:) Hesten var super, han finner seg i ganske mye for tiden;) Og det beste er at treneren min faktisk er aerlig. Han sier nooyaktig det han ser(en kvalitet jeg ikke helt har...)og han er veldig streng. Men det er akkurat dette som gjoor han saa flink! Sier han galopp, saa skal hun galoppere. Og han ser selv naar rytteren og hesten er klar. Foorste gangen hjelper han litt, og naar rytteren finner seg til rette, kan de proove litt selv. Supert! Og til dere skeptiske: Treneren min er faktisk veldig godt utdannet, "importert" fra Australia, har berider utdanning, og jobber mye med x-galopphester. Han har super tolmodighet, elsker hester, og er super til aa forklare. Han konkurerer paa hooyt nivaa(naar han har hest som er klar), men trives best med aa hjelpe andre. Skryt skryt.... Beste jeg har vaert borti!!

Saa ja, problemet er heldigvis loost uansett;) Takk til de som svarte;) Forresten, dere kan se bilder av hesten paa min VIP;) Om dere blir nysjerrige... ;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.