hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mugg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  13:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sikkert et emne om dette før, men søkefunksjonen fungerer ikke her...

Vi er nå inne i en fuktig tid, og mange hester får mugg nå...
Hvordan behandler dere mugg på hestene deres? Noen som har noen smarte tips?

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  13:14:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en gang en ponni på delfor, og han hadde mugg. Vi smurte det jevnlig med transalve, og det ble bedre. Vanskelig å bli helt kvitt det, siden det ikke er å unngå at hestene går i søla og blir våte på beina. Men jevnlig smøring og oppassing skal hjelpe godt!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  14:44:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Sette beina deres i en bøtte med vann og grønnsåper, så la de stå med fleec bandasjer om natten. Kanskje var det noe mer også
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  14:47:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Før jeg fikk paddocken til hestene slet jeg også med mye mugg. Det jeg gjorde som funket her, var og vaske dem med grønnsåpevann, tørke godt og forsiktig, og deretter smøre med en spesiell salve som veterinæren min laget.
Har også prøvd aloe vera-sprayen (Aloe vet, tror jeg den het?), men det hjalp ikke på mine hester..
Har også brukt en salve mot mugg bl.a. Husker ikke hva den het, men utenpå er der et bilde av en hest som dypper hoven sin oppi salven. Den var også meget god :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  15:08:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg vasker med grønnsåpe og smører på med babyolje, det fungerer veldig fint og hun hadde mye mugg da hun kom, nå har hun bare litt på ene beinet.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  15:11:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vasker med grønnsåpe, skraper vekk all skorpe og legger på biolaomslag (hesten min har hatt mugg kun en gang, ifjor sommer, bittelitt, ble borte etter noen dager med denne behandlingen, og hun har ikke fått det igjen).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  15:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Driver og sliter med mugg på hesten min for første gang nå. Det jeg har gjort er å vaske beina i rent og lunket vann. Deretter har jeg tørket de godt. Så har jeg brukt et desinfeksjonsprodukt som jeg kjøpte på bõrjes, tror det het ydes eller noe slikt. Det har jeg latt lufttørke. Til slutt har jeg brukt krystallfiolett og helsoan salve(for å holde det mykt så det ikke sprekker).

Dette ser ut som det virker, muggen er mye bedre, til og med borte enkelte steder.

Husker at noe jeg lærte når det gjaldt mugg var at man skal passe på så huden holder seg myk, for ellers vil det sprekke med en gang hester leer på seg og da vil det bli mye vansligere og holde muggen unna...

Lærte også at muggen liker seg i basiske forhold, og at grønnsåpe derfor ikke er så effektivt.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  15:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm..jeg vasker med grønnsåpe vann, tørker og smører med hipposan(?) eller no sånt, men muggen forsvinner ikke...
camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  16:20:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Grønnsåpe er bare for å få det rent, slik jeg har skjønt. Det skal spyles ordentlig av etterpå, og hesten skal tørke.

Prøv babyolje, MagicHoneyEye, det fungerer helt fint for oss i alle fall. Du kan dra av muggen som er løs, om det er store klumper får du kanskje av litt etterhvert.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  22:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke all mugg blir påført av fuktig vær el lignede. Noe kommer innenfra, som kan være forrelatert. Akkupuntur kan hjelpe:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  23:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vasker med grønnsåpe, skraper vekk all skorpe og legger på biolaomslag (hesten min har hatt mugg kun en gang, ifjor sommer, bittelitt, ble borte etter noen dager med denne behandlingen, og hun har ikke fått det igjen).

Opprinnelig postet av Natalie_S

Sikkert tusen forslag om dette emnet, men jeg lærte da jeg jobbet hos veterinær at skorpen skal IKKE fjernes. Fjernes skorpen før den selv detter av betyr det i prinsipp at sårene under ikke er grodd og man åpner dermed kanaler til ytterligere mer bakteriell forplanting.
Mugg er en kronisk betennelse i kodeleddet og grunnet til at det ofte opptrer når det er fuktig er ikke av fukten i seg selv men at det de går på ute blir av løsere konsistens/sølesprut/gjørme osv og legger seg overalt i kriker og kroker. Har hesten da sår eller rift så kan det bli en betennelse som forsakes av bakterier.

Min hest fikk for noen år tilbake et stygt angrep av mugg, som til slutt ble raspe og lymfangitt.

Vasking med mildt grønnsåpe(all sårpleie behandles med grønnsåpe fra apoteket etter min mening)Grønnsåpe skal alltid skylles av med rent vann etterpå. Det holder at en bruker hendene fremfor svamp ol som river opp skorper og gjør området mere irritert. Tørt området kan smøres med sink da helst desinfiserende ala Aselli, men Brulidine kan også brukes da den er lett antiseptisk. Aselli er vannavstøtende og siktter godt mens Brulidine er mere lik en salve som Helosan men med ulike praparater i som hjelper.
Mange mener at en skal bruke Canesten men denne har like ¨god¨ virkning som en hvilken som helst salve og gjør ikke annen nytte enn å holde området mykt. Canesten er beregnet på en annen type bakterier.

Rekovaslenstiden er lang etter mugg, ca 6 månder så en bør fortsette behandling i lang tid selv om hesten ser tilsynelatende bra ut. Ofte får de hovne ben men sjeldent halt. Dersom hesten er i bevegelse går hevelsen ned... så lett mosjon er å fortrekke for å stimulere blodomløpet.

Løkke tell.....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/04/2006 :  23:22:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brulidine er antibakteriell salve, som virker mot bakterieinfeksjon...

Canesten er ikke beregnet på bakterier, den er beregnet på sopp...

Og mugg er jo sopp....

Bare til ettertanke...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  00:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
En kan godt kalle Mugg for Mukk som det het på gammelt Norsk. Så selv om vi kaller det for Mugg i dag så er det ikke sopp - mugg i den forstand som navnet tilsier.
Det som arter seg som sopp i koden er ikke sopp, det er en irritasjon på betennelsen som inntrer inne i kodebøyningen.

Som navnet Kolikk så er det kun en felles betegnelse på buksmerter, men ikke en sykdom i seg selv. Altså et symptom. Først når en kan fastslå at hesten har eks tarmslyng, forstoppelse osv så forsvinner altså symptomet og hesten har da en diagnose.

Dette gjelder også Mugg. Mugg kan bety en rekke forskjellige hudlidelser som kan forsakes av eks kjemisk eller thermisk natur, amoniakkholdige stoffer i urin og gjødsel eller kjemikalier brukt på veg i eller i jorden. Mugg finnes i akutte og kroniske former, ondartede og godartede, dyptgående prosesser og overflatiske.

Mellom disse ytterpunkter finner en så hudbetennelser som fører til avskalling av huden eller til tommertykke hornskorper. Altså... Mugg er ikke sopp men en reaksjon på betennelsen i koden av ulike årsaker og av ulik prognose.
Canesten er bergenet på sopp, det er riktig men det er bakteriefloraen og ph balansen fremdeles som utgjør soppen men av en helt annen type, derfor fungerer ikke Canesten mere enn hva spenol ville gjort.

God behandling er å la hesten stå tørt en ukes tid, på tørr og ren strø. uten at den tørker helt ut og får ytterliger sprekkdannelser og da igjen åpne kanaler til mere betennelse. Området skal være tørt men ikke for tørt.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 25/04/2006 00:24:14 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  09:18:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
På dansk heter det MUK.. men går det an å bruke surmelksprodukter? Et gammelt råd for underlivssopp er jo en tampong dyppet i surmelk eller A38.. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  10:27:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Lopke - Da jeg kjøpte valp fra Danmark, stod det i valpemappen at den var vandt med bl.a. og få A38 i fòret. Hva er det? Er det noe tilsvaende Biola eller noe?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  10:44:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På dansk heter det MUK.. men går det an å bruke surmelksprodukter? Et gammelt råd for underlivssopp er jo en tampong dyppet i surmelk eller A38..

Opprinnelig postet av Lopke

Ja, det kan godt hende at det fungerer men jeg tror uansett at den bakteriefloraen som er forstyrret ved underlivsinfeksjon ikke er av samme art som den som forkommer hos en hest med Mugg.. En kan benytte mange forskjellige bahandlingsformer, kun fantasien som setter grenser,(mener ikke at det du sier er fantasi Lopke) sprørsmålet er likevel hva som gjør prosessen mest effektiv. Dersom en bruker da eks Canesten så kan det sikkert være mange som kan si at hesten ble bra til slutt, men dersom en hadde brukt et mere egnet produkt så kan det være at behandlingstiden kunne vært halvert. Jeg har hørt om omslag med biola, animalintex, grønnsåpe, jod, sulfapulver osv osv... Det som vises i de fleste tilfeller er at behandling uten omsalg, da at området behandles med luft ofte er det mest effektive og varige.

Ja ja....det er vel egentlig bare å prøve å se hva en synes fungerer best.. Men antibiotika er utvilsomt en god hjelp...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.