hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tømmekjøring og Innkjøring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tømmekjøring og Innkjøring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  23:10:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har tenkt å begynne å innkjøre Tassen. Har aldri gjort dette før så jeg vil gjerne vite trinn for trinn hvordan jeg skal gå frem, hvilket utstyr jeg trenger evt. pris osv...

Har longert ham med grime og 1 line og hodelag og 1 line. dette går jo greit da;)
Han er ganske vant med hodelag, men ikke 100&

Takk for svar!:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  03:03:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Hei :)

Har kjørt inn en del hest og ponni opp gjennom årene, og her kommer noen av mine erfaringer som jeg håper kan bidra litt!
Venn hesten til alt utstyr i første omgang. Til trening med bitt bruker jeg selv et smalt tre delt, som ikke blir "stort" i munnen. Lei hesten turer med bittet, slik at d blir en del av den daglige håndteringen. På min egen ungponni har jeg lagt bittet mot munnen, og i d han har åpnet har jeg gitt MASSE ros. Tatt d inn og ut forsiktig flere ganger daglig. Nå gaper han opp bare bittet "toucher" leppene.
Bruk en tømmekjørings-, innspenning-, eller kjøregjort, som hesten kan stå med på stallgangen, i boksen eller på leietur.
Ved longering bruker jeg alltid to liner. Overgangen til tømmekjøring går derav nesten av seg selv. Hesten blir vant til linene over rumpa, korrigeringen fra tømmene og går etter min erfaring mer balansert.
Når hesten har blitt tømmekjørt en stund og tar rygging, styring, stå i ro, og veiledning korrekt, kan man venne hesten til lyd bak. Få to hjelpere til å trekke vognen etter hesten. Først lang avstand, for så å gradvis korte ned. Man kan også leie hesten bak, foran eller ved siden av en trygg innkjørt hest. Før dragene på vognen frem og tilbake på hesten og opp og ned fra bakken. For å venne hesten til å trekke, kan man bruke et tykt bryst med trekkliner og få to hjelpere til å gi hesten trykk. Da trener man fremdrift sikkert i begynnelsen før man spenner på vognen. Jeg har alltid brukt mye stemme i longering som jeg da tar med meg videre til tømmekjøring og innkjøring(skritt, trav, galopp, holdt, stå og snu). Er man følsom på hånden vil hesten tilslutt kunne styres i stor grad kun med stemmen. Bruk masse positiv forsterkning og ros for den minste fremgang. Vær konsekvent og ta deg tid til d grunnleggende sitter! Vil også på d sterkeste anbefalle deg å få hjelp av noen med god erfaring. Ha alltid 2 hjelpere tilgjengelig ved begynnelsen av alt nytt. Da kan dere i mange tilfeller forhindre farlige situasjoner. Å trene på et inngjerdet sikkert område i begynnelsen kan også være en fordel. Når d gjelder utstyr kan du enten kjøpe en travsele. Billigste fra ca. 1200-1500 kr og oppover. Jeg foretrekker brystsele + baksele. Billigste koster ca. 2000 kr med tømmer og hodelag. Får også kjøpt maratonseler, men de er alltid noe dyrere i pris.
Dette ble muligens litt vel "kvakk Kvakk", selvom jeg godt kunne skrivd MYE mer...Men jeg håper i hvertfall noen av prinsippene kan bidra og hjelpe! Fins også forresten en del litteratur om kjøring å få både fra landbruksforlaget.no, hooks.no, travutstyr.no etc. Lykke til
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  10:38:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kan også være lurt å få hjelp av skikkelige fagfolk ;)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  15:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Enig med deg Mari :) Som jeg skrev i d laaaaange innlegget mitt; "Vil på d sterkeste anbefale deg å få hjelp av noen med god erfaring!" Noen som kan vurdere hestens reaksjon og væremåte, og derav videre utviklingen av selve innkjøringsprosessen! Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  15:16:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig, Mari ;-)
Hrafn skal kjøres inn snart også, og vi har ordna med folk som kan hjelpe oss da ;-)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  20:47:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Japp, jeg har tømmekjørt min en del for trener nå og uten og vi begynner å bli veldig god i det. Håper å få henne innkjørt også snart. Det blir kjempe spennede.

Masterpiece: Tusen takk for ett flott innlegg! Men hva anbefaler du av seler og utstyr? Type, merker ol.? (Har brukt longeringsgjort til nå, men må vel snart ha sele).

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  21:08:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Masterpiece: Tusen takk for ett flott innlegg! Men hva anbefaler du av seler og utstyr? Type, merker ol.? (Har brukt longeringsgjort til nå, men må vel snart ha sele).

Opprinnelig postet av JohanneOgLita

Det kommer litt an på hva slags vogn du har/har tenkt til å bruke. Nå i innkjøringen trenger du vel ikke mer enn en lettsele med baksele, men om du vil ha en litt tyngre vogn enn en roadcart kan du bruke maratonsele eller bogtre. Igjen avhengig av type vogn og type kjøring.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  21:48:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med Helle. I innkjøringsfasen brukes ofte lettere vogner og seler, men det er opp til deg selv hva du vil bruke videre. Om du kun skal kjøre med lette vogner er lettsele å anbefale, men skal du mer ut i terrenget, kjøre med tyngre vogner må du ihvertfall ha baksele. Bogtresele er også fint. :)

Lykke til.

Ps. Grattis med 2000 innlegg Helle!

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 22/04/2006 21:49:00 Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  00:32:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
JohanneogLita
Som de andre her sier avhenger utstyret av hvilket bruk du ønsker! Skal du kjøre flere ganger i uka, eller bare en tur innimellom? De som driver aktivt med maroton har som regel super kvalitet på vogn og utstyr fordi d blir brukt røft, og hardt i terrenget med store påkjenninger. Personlig har jeg en enkeltsele (brystsele + ekstra baksele ca. 2000 kr på hooks.no). Målet mitt( skal kjøre inn Ponni snart)er kun 1 tur eller 2 i uka på grus og skogsveier med en liten lett ponnirockard (Skoies.no ca. 5600 kr). Til mitt bruk er jeg derfor ikke avhenig av topp utstyr til mangfoldige tusen, men noe som holder til koseturer for å variere treningen... Ville brukt en speedcart ("noe solidere enn sulcky") eller lett roadcard til en hest som er i ferd med å kjøres inn. Bogtreselene med høvreputer er gode seler, men litt klumpete etter min mening... Har man en tung vogn kan imidlertidig disse selene fungere mye bedre enn feks. enkel brystsele... Du får jo også flotte travseler av feks. merke Finntack (travutstyr.no). Synes d blir mye reimer, og har gått lei av all tvinning rundt dragene... Får kjøpt travseler med "clips" så påspenning går lettere, men da må man igjen også ha en vogn med dette systemet... En side som selger godt utstyr av bra kvalitet er hestogvogn.no. De har både hollansk-, tysk- og amerikansk seletøy i alle modeller... Vognene er også flotte, men noe dyrere enn de du finner på de andre sidene... Mest Gig og Maratonvogner, men også gamle klassikere til sånn ca. 40.000....he he... Som sagt tidligere vurder hva slags kjøring du skal satse på i fremtiden og beregn lommeboka etter d...
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  03:16:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
oKEJ;)
Takk for flotte innlegg, dere:)
Hvor dyrt er det for alt utstyr, sånn cirka? vet at det varier, men sånn cirka... konfirmerer meg neste uke, så må planlegge litt^^,

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  10:03:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
oKEJ;)
Takk for flotte innlegg, dere:)
Hvor dyrt er det for alt utstyr, sånn cirka? vet at det varier, men sånn cirka... konfirmerer meg neste uke, så må planlegge litt^^,

Opprinnelig postet av Lizzie+Tassen

Pris og kvalitet... Men for selen koster det vel fort opp mot 10.000, avhengig av hva slags sele du kjøper. Vogn er enda litt dyrere igjen.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  10:59:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Takk for svar alle sammmen! Tror nok jeg må ha en brystsele med baksele eller noe sånnt, for har ikke tenkt å kjøre mye. En tur i uka kansje, på banen eller en lett skritte tur...

Lizzie: Jeg skal også konfirmere meg neste uke, Håper det blir sele på meg etter det.

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.