hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJELP-KRISE-HASTER: MAUR INVASJON I STALLEN
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 HJELP-KRISE-HASTER: MAUR INVASJON I STALLEN
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  15:27:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
I dag morres var alt som det skulle være. Etter å ha ridd og foret skulle jeg inn i stallen for å møkke. Da oppdaget jeg at hele bakken foran stalldøra beveget seg. Og tenk seg til: Det krydde av store skogs maur over alt. Ikke bare på bakken men også på stalldøra og på golvet i stallen. PANIKKKKKK Hva skal vi gjøre? Maurene må bort før kvelden for da skal jo hestene inn. Har forsøkt å legge ut litt maurkverk langs kanten uten for stallen, men det skal jo egentlig legges i boet til maurene. Problemet er at vi finner ikke boet. Nå har vi løftet på alle steiner og stokker som ligger rundt uten å finne det. Det kryr mest av maur langs kakken og kanten av grunnmuren i stallen. Hva i huleste gjør egentlig skogs maure i stallen. De skal jo bo ute i skogen i tuene sine, ikke på grusen foran stallen og betong golvet inne. Vi liker heller ikke å bruke maurkverk så nære stallen med tanke på hestene. Men hva skal vi gjøre? Har du noen gode råd som kan hjelpe oss? Dette er virkelig krise og det haster. Veldig glad for tips og gode råd
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  15:31:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
ligger det noe mat og flyter?? sukker? melasse?? maur kommer ofte når de får mat.. og da kommer vel andre kryp og så..

ellers spray mot insekter eller maus, men husk at hestene ikke må utsettes for giften.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  15:45:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ikke noe mat eller søtt ligger i stallen. Da må det i så fall ha havnet i flisa, men vi møkker nøye hver dag. Forkrybbene vaskes hver dag og vi bruker veldig sjelden melasse i foret, men det har jo hendt. Jeg vet giften er farlig for hester, det er derfor jeg ikke vil bruke den inne i stallen. I en slik krise situasjon har jeg til nød brukt det uten for stalldøra ellers bruker vi det ikke nære hestene i det hele tatt. Er redd for at hesten skal komme i kontakt med det, men vi tar alle mulig forhånds regeler for at det ikke skal skje.

Kopi av melding:
ligger det noe mat og flyter?? sukker? melasse?? maur kommer ofte når de får mat.. og da kommer vel andre kryp og så..

ellers spray mot insekter eller maus, men husk at hestene ikke må utsettes for giften.

Opprinnelig postet av Lopke

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/04/2006 :  16:05:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaffegrut skal visstnok fjerne maur. Man sprer det utover området der krabatene oppholder seg.
Så da er det bare å trakte i vei..
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  16:32:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk. Det må jeg ut å prøve med en gang

Kopi av melding:
Kaffegrut skal visstnok fjerne maur. Man sprer det utover området der krabatene oppholder seg.
Så da er det bare å trakte i vei..

Opprinnelig postet av In Nancyville

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  21:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
dersom problemet vedvarer, kan man legge ut en skål med sirup, siden det er søtt ,lokker det til seg maurene, og de blir sittende fast. En litt mindre helseskadelig fjerning av dem enn med maurkverk:)
MEn kaffe...hmmm det skal jeg sjekke ut:)
Skog maur er i grunn ikke ute etter noe søtt, de spiser visst nok opp treverket

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  22:07:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Heldigvis, nå er problemet fikset. Vi strødde maurkverk pulver langs grunnmuren utenfor stallen. Vi må bare passe på bikkja og gampelurene slik at de ikke kommer i kontakt med pulveret. Da klokka var 20.00 fantes det ikke en eneste maur igjen. Nesten som X-files dette her. I det ene øyeblikket kryr det 1000 vis av dem og kort tid etter er alle borte. Ekkelt! Kom over en side på internett om et middel som heter Bayer Gardens Maurgranulat som visstnok er noe som maurene tar med hjem til tua som på den måten utrydder hele maur kolonien. Tror jeg skal skaffe det i tilfellet problemet gjentar seg. Personlig er jeg ikke så veldig begeistret for slike små kryp så det er en lettelse at de nå er borte.
Annette og Heffalompen

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  21:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns synd på de små maurene som ligger å pines inni tua jeg..

Hehee..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.