hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For dårlig hovvekst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 For dårlig hovvekst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  12:35:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovslageren var å skodde hesten min i går. Da han begynte å sko sa han at hun hadde for dårlig hovvekst og at det derfor var litt vanskelig å sko henne. Hun begynte å blø litt på forbeina, men det var ikke noe farlig sa han, bare ikke ta henne med ut i gjørma i dag(altså i går).
Jeg burde også ta noen rolige rideturer de første dagene.

Han trodde at det kom av for dårlig kvalitet på grovfôret, kan det stemme? Bør jeg kjøpe inn høy selv til henne? Skal flytte henne om 14 dager og da kommer jeg til å kjøpe inn høy av meget god kvalitet. Men bør hun få dette med en gang? Får rundball nå.

Spurte han om det ville hjelpe med biotin og det sa han at jeg godt kunne prøve. Tar det lang tid før det begynner å hjelpe? Er det andreprodukter som kan hjelpe?

Kan dårlig hovkvalitet også komme av at hesten er litt i tynneste laget?

Huff, hun har aldri hatt problemer med høvene før, men nå er de ikke noe bra. Hva skal jeg gjøre?

~*~ Lill ~*~
Redigert av - lillings den 20/04/2006 15:37:18

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  14:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
skofri??
evt boots.. hvor lenge har hesten hatt sko på?
At hesten blødde har ikke noe med dårlig hovvekst å gjøre, men at smeden kanskje skar litt for mye..
Evt smøre hoven med concruesine krem? biotin er en mulighet men ikke sikkert det gir resultat.. veldig delte meninger om det virker, men det skader nok ikke :)
Får hesten kraftfor?? evt hva?
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  15:41:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går nok ikke å ha henne skofri da hun blir halt omtrent med en gang skoen detter av. Hun har hatt sko hele livet så vidt jeg veit.

Hva er concruesine krem? Har hørt mye forskjellig om biotin og derfor er jeg usikker på om det hjelper.

Ja, hun får kraftfôr. Ca 1,2 kg Champion komplett hver dag + 1 dl med multivitamintilskudd.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/04/2006 :  20:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svak vekst og svake høver kommer ofte av dårlig sirkulasjon i hoven derfor vil mange anbefale en periode uten sko.
Kanskje hesten kan få sommerferie et par måneder i sommer og gå på beite uten sko? Det er ganske vanlig og de fleste blir ikke så sårbeinte når de går på gress. Da er det viktig at du får en godt stell av hoven i løpet av denne perioden og om du vil ri bør du kjøpe boots (se f.eks på tofhesteutstyr.no) og bruke dem når du rir.
Jeg tok av skoene før beite i fjor og har ennå ikke tatt dem på igjen. Jeg tar jo hensyn til at hun er barfot, men så slipper jeg mange andre hensyn og bekymringer jeg hadde mens hun gikk med sko, så alt i alt er det bare en vanesak.
Siden det tar mellom 9 og 12 måneder for hoven å vokse fra kronranden til bakken vil det alltid ta tid å fikse dårlige høver. Du lever med "fortidens synder" i et år.
Når hesten har lite hovvegg som smeden kan feste skoene til er det vanlig å raspe vekk noe av sålen for å "komme ned" til hovveggen. Dette fører igjen til at hesten blir enda mer sårbeint hvis den senere mister en sko. Hvis hesten skal gå uten sko en periode må du passe på at de IKKE rasper vekk noe mer av sålen, det gjør hesten sårbeint. Hvis hesten blødde har smeden tatt av MYE for å klare å feste sko. Det er ikke bra.
Når hesten har lite og dårlig hovvegg blir den gående med mye tyngde på sålen når den er barfot. Så lenge sålen har normal tykkelse er ikke dette noe problem (det har jeg prøvd med min egen hest og hørt fra veldig mange andre) men om den er raspet for tynn av smed vil hesten få vondt fordi det er for lite såle mellom bakken og hovbeinet. Få heller noen som kan litt om barfothester stelle høvene når skoene taes av.
En annen ting som er viktig for høvene er en god fordøyelse. Dette kan du ofte ordne med masse grovfor og fiber og bare små måltider med kraftfor - lite stivelse og sukker. For noen virker det med biotin, men om fordøyelse og sirkulasjon er i orden i hesten skal det være unødvendig. Om sikulasjonen i høvene er problemet hjelper det ikke fordi næringsstoffene kommer ikke frem dit de skal.

Stadig fler som har hesten med alvorlige problemer med høvene oppdager at barfot er løsningen - selv om man må igjennom en overgangsperiode der mange hensyn må taes for hesten og du kanskje ikke kan ri så mye. Målet er alltid å få hesten til å bevege seg mest mulig fortest mulig, da øker sirkulasjon og vekst i en barfot hov.
Les mer på www.barfothest.com så kan du iallefall ta et informert valg. Aldri dumt å vite litt mer når du har en hest med et problem du ikke har så mye erfaring med.

Et produkt jeg ellers kan tipse deg om er Keratex. Det skal styrke hovveggen og sålen og gjøre det mer slitesterkt. Jeg tror de selger det på www.happyhorse.no

Lykke til!
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:50:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke ha henne barfot nå før sommeren for i slutten av juni skal jeg og ei venninne ri nordmarka rundt og da er jeg nødt til å ha sko på henne. Men takk for alle svar.

b Får ta en ny vurdering i juli om det ikke har bedret seg. Skal prøve og fôre mye grovfôr av god kvalitet og to måltider med kraftfôr om dagen og se om det hjelper.

frkelin

Skrevet - 21/04/2006 :  07:40:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
God tur! Nordmarka rundt er kjempegøy med masse fine steder! Husk å tenke på hva dere gjør om dere mister sko når dere er 8 timers ridning fra nærmeste vei. Ha en dere kan ringe til om noe skjer og dere må hente hest med henger fra skogen. Det er alltid godt å ha en kriseplan selv om man nesten aldri trenger den.
Jeg har vært på langtur selv og vi var heldige og hadde med en smed og ekstra sko så jeg fikk satt på sko igjen når hesten min dro av seg en i en bekk.
Hvis man ikke har med smed (de færreste har jo det..) så er det mulig å ha med en "Boot" som kan taes utenpå en hov som har mistet sko for å beskytte den mens man skritter hjem.

Jeg kjenner en som var på langtur med hest med litt dårlige høver - mistet sko og måtte leie hesten hjem 6 timer. Hesten ble sårbeint og halt og slet vekk all hovveggen så smeden slet med å feste sko dagen etter. Han som eide hesten red også i dårlige sko - han hadde regnet med å sitte oppå - ikke leie hesten - så han var nesten like halt som hesten når de kom hjem :-)
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  17:42:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk :) Vi har tenkt på hvis en av hestene er nødt til å hentes. Vi har lurt på om vi også skal kjøpe inn boots tilfelle rottefelle. Ellers er plan b og ha en avtale med vår hovslager, eller evnt. en fra byen(kommer litt ann på). men det har vært i tankene, spesielt nå som hesten min har dårlige høver. Hun blir jo halt i løpet av 300 meter barbeint.

Sarha

Skrevet - 21/04/2006 :  18:19:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, det høres forferdelig trasig ut å slite med så dårlige hover.
Tror ikke jeg ville turt å legge ut på langtur med en slik risiko.
I hvertfall ville jeg ha boots nedpakket i sekken.
Men samtidig er boots forferdelig dyrt da, de billigste vil vel komme på rundt 1000 pr par.
Så det er jo et dyrt kjøp, om man ikke skal bruke dem ellers.

Tur i Nordmarka hørtes utrolig deilig ut!
Det misunner jeg deg veldig.
Håper det går bra for hesten din da.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  22:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er fortsatt to måneder til turen så håper at det går bra. I tillegg skal jeg sko henne slik at hun er så å si nyskodd før turen slik at sømmene ikke skal være slitte og sånn. Har planlagt denne turen med venninna mi i over et halvt år så hadde vært kjedelig om det ikke ble noe av...
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.