hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bygg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Bygg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  12:28:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hesten min (stor dansk varmblods dressurhest, i ganske hard trening) får bare bygg som kraftfor. Dette er fordi det er bygg og havre som er inkludert i stallleien. Han får 2 liter tre ganger om dagen. Noen sier at bygg er bra for hestene, det gjør ingenting om de får bare det, mens andre sier at jeg ikke bør gi bygg i det hele tatt, fordi det inneholder så utrolig mye stivelse og fordi det "legger seg i beina".

Han får naturligvis de vitaminene, saltet og kalk han skal ha i tillegg. + hvitløk, som jeg tror jeg skal slutte med nå (se tråden "Hvitløk").

Hva tror dere? Bør jeg gi noe annet enn bygg, eller er det bra nok?

Kenzo&Buster
Diamantene<3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  12:40:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis du synes det fungerer bra, ser ikke jeg noe i veien med å fortsette med dette. I og med at du gir vitaminer, salt og kalk ved siden av. I utgangspunktet skal en hest kunne fungere bare på energirikt gress, men så fôrer vi med ekstra kraftfôr fordi høyet ofte mangler endel næringsstoffer som går tapt i prosessen med å gjøre om gress til høy, samt at vi trener dem på en slik måte at det vil være nødvendig for at de skal ha nødvendig overskudd.

Hesten jeg rir får omtrent tilsvarende formengde, men jeg har litt innskudd av havre/annet kraftfôr som erstatter noe av det du har av bygg. Men hovedingrediensen jeg fôrer på er bygg. Benytter veldig energirikt stråfôr. Stor DV dressurhest, i ganske hard trening. Det er jo veldig ulikt hvordan hester reagerer på havre, og jeg antar at det er erfaringer som gjør at du har valgt bort det.

Jeg har aldri hørt at bygg "legger seg i beina" pga stivelse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  15:56:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Han fikk 3 liter havre og 3 liter bygg fordelt på tre måltider før, men pga det dårlige havreåret valgte jeg bort havren. Jeg merka ingen forskjell i det hele tatt, han har like mye energi nå, så da kan han likesågodt bare fortsette sånn.

Det er flere som har sagt til meg at hester har kjempelett for å fylle i sener og ledd hvis de får for mye bygg. Jeg har ikke merka dette på min hest, kanskje noen andre har gjort det. Men da fortsetter jeg å gå bygg jeg

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  18:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
men bygg "aleine" er vansklig å fordøye for hesten=) Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  18:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bygg i det hele tatt kan være vanskelig å fordøye, på grunn av det høye stivelsesinnholdet. Derfor kan det også føre til fyllinger i beina. Men så lenge hesten fungerer helt fint så ser jeg ingen grunn til å endre på det.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.