hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rar klump i buken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Rar klump i buken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 19/04/2006 :  23:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pinlig spørsmpl, men hoppa mi har et ben e.l som stikker litt ut nederst på buken(rett attmed virvelen og langs med denne)Kjennes egentlig ut som om det er ribbein som stikker litt ut, men det er "forbi" ribbeina. Litt vanskelig å forklare dette her
Har kjent på dei andre hestene på stallen og disse er ikke sånn. Hun er i godt hold, og er under slanking. Frisk og rask og det er likt på begge sider. Jeg er ikke noe ekspert på hestens anatomi, så det er mulig dette er helt normalt, men spør nå dere for sikkerhets-skyld. Noen som har peiling på hva dette kan være? Hun har hatt dette helt siden jeg fikk henne, rett før jul!
Litt kjedelig å tilkalle vetrinær viss dette er en kroppsdel som er helt normal
*Springe og kjøpe seg en bok om hestens anatomi*

marcello

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  00:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en tanke som slo meg,det er ikke brokk da? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  00:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gi oss noen flere "hint", så kanskje noen kan svare litt mer før du evt. tilkaller vet.

Er det hardt eller bløtt, varmt, vondt når du trykker på det, bare på en side osv.
Kan du beskrive nøyaktig HVOR på hesten det befinner seg? (Synd at det ikke går an å tegne her.)

I anatomien på hest er de bakre ribbeina ikke "festet" til brystbeinet, og hvos hesten en gang har falt og brukket et av de bakre ribbeina, kan det ha fått en unormal stilling.

Kan du få tatt bilde av dette, og evt. lagt det inn her. Vi er en del "hobby-vet'er" her, som i det minste kan uttale seg gjennom lang erfaring med hester. (I tillegg er jeg fysioterapeut, så jeg vet endel om anatomi både hos folk og dyr.)

Vil jo gjerne hjelpe.

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 20/04/2006 :  06:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gi oss noen flere "hint", så kanskje noen kan svare litt mer før du evt. tilkaller vet.

Er det hardt eller bløtt, varmt, vondt når du trykker på det, bare på en side osv.
Kan du beskrive nøyaktig HVOR på hesten det befinner seg? (Synd at det ikke går an å tegne her.)

I anatomien på hest er de bakre ribbeina ikke "festet" til brystbeinet, og hvos hesten en gang har falt og brukket et av de bakre ribbeina, kan det ha fått en unormal stilling.

Kan du få tatt bilde av dette, og evt. lagt det inn her. Vi er en del "hobby-vet'er" her, som i det minste kan uttale seg gjennom lang erfaring med hester. (I tillegg er jeg fysioterapeut, så jeg vet endel om anatomi både hos folk og dyr.)

Vil jo gjerne hjelpe.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Tusen takk for hjelpen
Litt vanskelig å forklare nøyaktig hvor det ligger, men det ligger til høyre for virvelen på hesten(dersom du står ovenfor hesten), og langs med denne oppover(kan legge ut markert bilde senere i dag). Det er ikke noe liten klump, mer som et ben som strekker seg litt oppover.
Det kan kjennes ut som et ribbein, er derfor jeg ble så i tvil. Det er ikke vondt, eller varmt, og det er likt på begge sider. Kjennes ikke ut som noe brokk(er ikke brokk bevegelig?)
Man kan ikke se det på utsiden, så det spørs om det hjelper å legge ut noe bilde av henne, men viss du går inn på vipen min så er det bilde av hesten der(er bare bilde av henne så du kan ikke ta feil.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:59:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sikkert litt teit spm,men jeg sjønte ikke helt hvor du mente..
er det ved gjorden?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 20/04/2006 :  22:14:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sikkert litt teit spm,men jeg sjønte ikke helt hvor du mente..
er det ved gjorden?

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Nei. Mellom skinka og magen, til høyre for virvelen. Er ikke så flink til å forklare så legger ved bilde:

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  23:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok det er de bakerste ribbeina likevel. De kan ofte stå litt ut, sånn som du beskriver. Skal ta en ekstra sjekk på min egen hest, for sikkerhest skyld.

Hvis hesten ikke har vondt, ikke "ømmer" når du trykker på det, så tror jeg du kan ta det med ro.

Hvis det kommer en vet innom stallen en dag, så kan du jo spørre, for sikkerhets skyld.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  23:51:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje hesten har fått seg en dunk der engang, og at det har blitt kalk/brusk der nå? Vi har hatt to hester på stallen som hadde kraftige overbein, en midt på siden på et ribbeben, og den andre på skulderen framme.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:28:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
blodutredelse på grunn av slag fra andre hester?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er helt normalt med denne kanten. De 2 hestene jeg bruker mest har det begge to, og den blir enda tydeligre jo bedre trent de er. Om det er likt på begge sidene som hun sier, er det vel ikke en skade.... skal godt gjøres å bli spaket helt likt på begge sider??
Er veldig tydelig på spes. Ulskaug når vi har trent masse klatring i fjellet... men for all del, bare få noen til å se på det..
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 21/04/2006 :  23:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal få en dyrlege til å kikke på det, men det kan godt kjennes ut som et ribbein. Hun har absolutt ikke vondt, og jeg er ganske sikker på at der et ben. Det er heller ikke bevegelig....Har ikke kjent det tidligere, men hun var ganske rund når jeg kjøpte henne og hun hadde MASSE vinterpels. Så det er mulig det ikke kjentes så godt på grunn av den ekstra "polstringen" Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.