hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvitløk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvitløk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:13:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat hørt at hvis man gir hvitløk til hester kan de få indre blødninger! Stemmer dette? Jeg ble litt redd, for hesten min får hvitløkspulver, og det gjør mange andre jeg kjenner også! Eller er dette hvis man gir de ALTFOR mye?

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:21:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
HÆ?
Me har gitt hestane våra kvitløk i mange år, der har ikkje vore nokre negative virkningar.. blir der formykje et vel ikkje hesten det...?

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  17:53:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hvitløk har blitt bruk som tilskudd til både dyr og mennesker i alle tider, og er viden kjent for sin postive virkning på imunsystemet. Holder dessuten insekter borte.

Farlig? Nei.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  18:03:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Bra! Var bare ei som sa det til meg, men kanskje hun bare prøvde å skremme meg, slik at det skulle bli lettere for henne å fore

Men hvis noen flere har noe å si om denne saken, så kom med det!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 19/04/2006 :  19:12:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan aldri tro det skulle være noe farlig - ikke så lenge man følger anvisningen :)

Hvorfor skulle det ellers bli solgt såpass mye som det gjør...?
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  10:03:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men hvis noen flere har noe å si om denne saken, så kom med det!

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Det som blir sagt er at hestens mage/tarmsystem ikke er laget for å kunne takle sterk løk som hvitløk,og dermed kan gi visse problemer pga det(magesår ol)

Om dette stemmer vet jeg ingenting om...og jeg forer fremdeles med hvitløk om sommeren for å holde unna insekter.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 20/04/2006 :  10:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://equisearch.com/horses_care/feeding/feed/eqgarlic528/ Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  11:42:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  11:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
http://equisearch.com/horses_care/feeding/feed/eqgarlic528/

Opprinnelig postet av munti

Det var en lang artikkel. Noen som gidder oversette det viktigeste poengene til norsk?

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  12:22:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest den artikkelen tror jeg nesten at jeg slutter med hvitløk jeg!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  12:54:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Kan du skrive litt om hvorfor du slutter?
Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/04/2006 :  14:16:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kan prøve å sammenfatte den artiklen litt:

Hvitløk (og annen løk) inneholder ifølge denne artiklen et stoff som får de røde blodcellene til å utvikle en 'Heinz-body', som er en slags boble utapå cella. Milten har som funksjon å luke ut syke og skadde røde blodceller, og vil da fjerne disse cellene. Røde blodceller er de cellene som frakter oksygen rundt i kroppen, og når milten fjerner alle cellene som er deformerte pga stoffet i løken kan hesten bli blodfattig. En hest hadde visstnok under et forsøk gått ned 60% i blodverdier.

MEN, og det er et ganske stort men: forsøkene ble utført gjennom å tilføre flere kg (4 punds = ca 2 kg) PR DAG i kosten, og hvem er det som gir så mye hvitløk da?? Det var ikke gjort noen skikkelig forskning på hvordan SMÅ mengder påvirker hestene. Var gjort noe forskning på 5 gram pr kg hest, på en 500 kg hest blir det da 5 x 500 = 1200 gram, altså 1,2 KG PR DAG, og jeg har aldri sett noen som har gitt så mye! Det er snakk om at vi gir kanskje 10 gram om dagen, og jeg vil ikke tro at det utgjør særlig mye.

Les ting litt kritisk, ta det med en klype salt.. Ikke la dette skape et hysteri rundt det å gi hvitløk, mange opplever kanskje at hvitløk hjelper mot fluer, og jeg ser ingen grunn til å slutte å gi det dersom det virker. Prince får en urteblanding for respirasjon som inneholder en god del hvitløk, og den hjelper ham helt klart til en bedre hverdag, jeg kommer ikke til å slutte å gi hvitløk.

edit; leif

Redigert av - Anniken B. den 20/04/2006 14:17:36 Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  14:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oversatte den så godt jeg kunne:

Å fore med hvitløk – Den Store Hvitløk Debatten
Dr. Karen Hayes, DVM, MS, diskuterer hvorvidt man bør eller ikke bør gi hesten hvitløk som et foringssupplement eller insektsjager.
Av Karen Hayes, DVM, MS (oversatt av jameho)
Det er hjerteskjærende å se hvor pasjonerte leserne er rundt stellet av hestene sine- og hvitløk!
Det giftige stoffet I allium (en familie av planter som inkluderer både hvitløk og løk) er kjent for å være et kjemikal kalt N-propyl disulfide. For å alternere et ensym i de røde blodcellene, fremkalles celler fra et kjemikalie kjent som phosphate dehydrogenase (PD), som jobber for å beskytte cellene fra naturlig oksideringsskader.
Når PD nivået blir lavt nok, begynner hemoglobinet i cellene å oksidere og former en “boble” kalt en Heinz body på utsiden av cellen. Den er vanskelig å oppdage å synes sjelden med mikroskop. De rode cellene blir deformert, og fraktes bort med blodstrømmen. Jo flere røde blodceller som ødelegges og fraktes ut av systemet, som vil skje med forgiftning med N-propyl disulfide, vil hesten gradvis bli anemisk. Dette kalles Heinz-kropps anemi.
Den "giftige dosen" av N-propyl disulfide, som ikke virker bra hos noen arter, forårsaker hissig forgiftning, en slags "9-1-1" situation. Kuer er mer sensitive for forgiftning enn hester, men i en studie publisert i 1972 i the "Journal of the American Veterinary Medical Association," viste den giftige dosen I hester betraktlig mindre enn 5 gram per kilo av kroppsvekten hos kuer.
Her er det som skjedde: Når hester fikk en sammensetning med vill løk og ble anemiske (lavt antall røde blodlegemer), så man en økning av pigmenter I blodet som forårsaket gulaktige gummer og gulhet I det hvite I øynene, og rødfarget urin. Forskerne ville da undersøke om det var løken som hadde forårsaket disse symptomene.
For å finne ut dette foret de en frisk hest med 3 pounds løk i 3 dager, sammen med det normale foret, så 4 pounds fra dag 4. Fra dag 4 til dag 8 falt de røde blodcellene ca. 23%, fra 30 til 23.
Forskerne fortsatte å gi hesten løk dag 9 og 10, men på dag 11 hadde de røde blodcellene tapt seg med nesten 60% tilsammen, og den sto på det livstruende tallet 13. Dette på bare 11 dager!
De fleste av oss vil nok ikke kimse av denne rapporten, men hva vil da skje med en mindre enhet? Godt spørsmål, og her er hva de kom fram til.
Noen veterinærer vil si at den giftige effekten blir mer gradvis og ubestemmelig, men fortsatt veldig virkelig, når en lavere dose konsumeres regelmessig, med resultat av mild anemi med åpenbare symptomer. Dette har vært min erfaring i praksis. Jeg har sett en håndfull tilfeller av Heinz-kropps anemi hvert år hos hester som har spist vill-løk som har vokst rundt der de har gresset, eller fått tak I det I komposten, eller har rasert hvitløkbedet I hagen.
Ingen velldesignet, formell undersøkelse har blitt foretatt på de farlige effektene av lavere doser hvitløk hos hester. Men for å være ærlig så foreligger det heller ingen velldesignede formelle undersøkelser om godene av hvitløkbruken heller. Som et eksempel har jeg sett mange hester som stinker av hvitløk der det fortsatt kravler av fluer, selv om hvitløk er sett på som et effektivt middel til å holde disse vekk.
Jeg har ingen problemer med å forstå at de som gir hestene sine hvitløk gjør dette I bedte mening- den beste helsen og med høyeste grad av komfort.. Det er derfor jeg føler det er viktig for deg å forstå det ikke er nok å si at hvitløk er trygt bare fordi du ikke har sett noen farlige effekter i ditt hvitløksbruk for din hest. Avhengig av dosen, og hyppigheten av bruken, kan det være lave grader av effekten. Det bør ikke bli en 9-1-1 situasjon, men akkurat nok til å forårsake en mild anemi som ikke er synlig. Det kan affektere hestens mage, energinivå, eller sykdomsresistanse.
Inntil disse mistenkelighetene er undersøkt og foretatt, hvor stor risk er du villig til å ta?Inntill velldesignet formelle undersøkelser er gjort om hvitløkens risiko og effektivitet, spesielt hos hester, ser det tryggest ut å unngå bruken, for din hests sikkerhet skyld.
Sist, men ikke minst vil jeg at hver og en av dere vil gjennomgå all informasjon tilgjengelig, inkludert langvarige rapporter fra fra forskere langt mer fremskredende enn meg som indikerer at den populære hvitløken har sin mørke side.

Hmmm.. Det fikk ihvertfall meg til å revurdere bruken av hvitløk.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  14:41:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du var visst før meg med oversettelsen Anniken B. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  16:04:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å hjelpe meg Jameho så flink du har vært!!!!!! søkkimponert (-:
Ang art var det jo helt hinnsides store doser! Mine får en liten måleskje for dag og det kommer jeg til å fortsette med. Hadde det vært skadelig hadde man merket noe siden det er så utrolig mange som bruker det?
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  16:09:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Okei, jeg fikk ikke med meg at det var SÅ STORE DOSER! Da tror jeg ikke den anbefalte mengden er så farlig, som Harneshaug sier, da hadde vel noen merket det?

Nå ble jeg litt tryggere
Kenzo - du får nok hvitløk likevel

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.