hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strikk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Strikk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  00:28:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Hva syns dere om strikk? er det lurt å bruke på en stressa hest? jeg kjenner nemlig en hest(skal ikke nevne navn eller rytter) der rytteren har lyst å ri med en strikk. Denne hesten er da allerede veldig på å knekke nakken, fordi hun stresser. forslag til hva man kan gjøre for å få henne til å jobbe skikkelig?

Takker for alle svar!

http://www.home.no/krailien

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  01:11:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvis hesten knekker i nakken ville jeg vel heller fokusert på å ridd mer frem bakfra enn å snurpe den mer sammen foran. Er ikke sånn veldig fan av strikk da dette ikke er noe som med enkelhet kan reguleres mens man rir, den er rimelig fast. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/04/2006 :  10:37:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Strikk er laget for å få hesten til "å plassere" hodet riktig. Det er ikke en ekstra brems, eller sikkerhest-ting som brukes hvis hesten er stressa. Tror ikke hesten kommer til å bli mindre stressa med strikk på... Håper det er snakk om ridebane her,for på tur bør det ikke urderes en gang.

Hun må som Ragnhild sier ri mer bakfra. Ri masse overganger, gjerne på litt halvslakke tøyler slik at hesteen har god plass til å søke seg frem med nesa istedet for å kekke.
Ri skritt trav skritt overganger. Ofte. Slik at heten hele tiden venter på noe nytt. Og at det nye ikke er løp, en stopp. Og stopp=gi etter på tøylen. LA den få tid til å roe seg og slappe av. Ikke snørp enda mer inn og late som problemet er borte

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  14:32:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Nei, jeg ville IKKE satt på strikk. Det hjelper ikke på at hesten stresser, men hvis hesten hadde gått og kasta på hodet og bare dratt det i været hele tida, hadde det kanskje kunne vært en nødløsning. Men så er ikke jeg noe fan av strikk uansett da, har kun prøvd det et par ganger, og jeg likte det ikke..

Jeg ville anbefalt denne personen å ri (som de andre sier) mye mer bakfra, det er der all hjelpen skal komme fra! Ellers burde hun/han kanskje fått seg en god instruktør til å hjelpe seg, for selv om det kanskje høres lett ut, er det ikke alltid det;)

Lykke til!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  14:58:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
tror ikke strikken hjelper så mye på hester som kaster på hodet heller, de får jo fortsatt kastet litt på hodet med strikken, men de kjemper imot og bygger opp underhalsmuskulaturen, noe som ikke er spesiellt ønskelig etter hva jeg har hørt..
altså jeg ville ikke brukt strikk!
ville heller prøvd å finne ut hvorfor hesten stresser!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  14:59:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Ja, nettopp, det var en grunn til at jeg skrev NØDLØSNING
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
susanne, du skrev det jeg hadde tenkt å skrive;)
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  20:26:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
rytteren har brukt d på tur en gang. eieren sier det er greit, men hun er turrytter og tror ikke hun har helt peiling på dette.
Jeg og en i stallen fikk denne rytteren til å ikke bruke det på tur, for vi har ridd henne endel, og hun trenger d ikke, men personen sa at h*n ville at hesten skulle bruke seg skikkelig..=/

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:05:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
bruke seg skikkelig gjør den ihvertfall ikke med strikk=P

Ingvild og kenzo: tor ikke det funker så bra som nødløsning heller jeg=S da ville jeg heller snurpa den sammen med glidetøyler hvis den var så innmari ille(ikke det at jeg ville gjort det, og ikke du heller for den saks skyld)
men poenget er at den som fant opp strikken må være en skikkelig idiot!=P*kremt*

lucku june:great minds think alike;):P hehe

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Vær så snill og les det aller første jeg skrev:

Nei, jeg ville IKKE satt på strikk!

Okei? Jeg bruker verken strikk, hjelpetøyler, martingal eller noe annet, det ser jeg ikke vitsen i. Brukte hjelpetøyler litt på den gamle hesten min, men jeg orker ikke å forklare hvorfor, for det tar UTROLIG lang tid, og jeg gidder ikke at folk skal kritisere det, derfor lar jeg det være med det. Men nå bruker jeg det IKKE!

JEG tror at det ville hjulpet litt for rytteren til en hest som kaster MYE på hodet, og det er min mening Sånn er det bare!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  22:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye krangling både på dette emnet og det ang hjelpetøyler. Selv liker jeg ikke å ri med hjelpetøyler av den enkle grunn at jeg ikke blir følsom nok med de vanlige tøylene mine. Derfor har jeg vel prøvd det 2-3 ganger, men gitt opp etter 5 minutter hver gang. Derimot har det hendt flere ganger at jeg har satt på en strikk. Da er det mindre å tenke på, og jeg klarer å jobbe med tøylene, lede inn om jeg skal det, gi fram om det er det.... Og hesten blir faktisk ikke tvunget til verken å bøye hodet, eller trekke haken inn til brystet som enkelte påstår, dette kommer jo alt an på hvor stramt du strammer den det!

MEN! jeg må si meg enig i at det er mye idiotisk bruk ute å går! Første bud; hesten må vite hvordan man SKAL gå! Setter du strikk på en hest som har gått med hodet i skyene og en rytter som ikke vet hvordan man skal jobbe den riktig, så klarer ikke denne hesten/rytteren det nå heller ved hjelp av en strikk. Derimot kommer da denne hesten heller til å bygge underhals-muskler pga feil anstrengelser.

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/04/2006 :  23:31:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Kan kanskje strekke meg til å innse at noen, øvede og erfarne ryttere kan finne nytte i en strikk i enkelte situasjoner. Men.... ;)

Ikke bruk strikk, bruk penga på ordentlig instruksjon i stedet! Eller andre hjelpemidler.

Klipp strikken i to.

Eller kast den.

Eller hva som helst.... *LisaHaterStrikk*
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  09:14:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Helt enig med Lisa!

I N S T R U K S J O N

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  09:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ikke bruk strikk, bruk penga på ordentlig instruksjon i stedet! Eller andre hjelpemidler.

Klipp strikken i to.

Eller kast den.

Eller hva som helst.... *LisaHaterStrikk*

Opprinnelig postet av LisaFi

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  09:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*LisaHaterStrikk*

*Renatehaterogsåstrikk*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 20/04/2006 :  10:03:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
*LisaHaterStrikk*

*Renatehaterogsåstrikk*

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Er det Chambon du benytter eller Gouge når du trener
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.