hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilke krav stilles til hoppen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvilke krav stilles til hoppen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:33:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Har jo fått nye Hestesport og Ridehesten i posten med hingsteannonser i fleng, i tillegg til at det ligger tusenvis av annonser på nett med flotte hingster. Nå har jo jeg vallak så for min del spiller det ingen rolle, men jeg lurer veldig på hvilke krav som stilles til hoppen du ønsker å bedekke? Jeg er inneforstått med at hoppen må være av rasen som den aktuelle hingst er kåret for, men er det flere krav som stilles? For meg høres det nemlig veldig ulogisk ut at man kan ta sin gamle Trakehner hoppe som har stått på beite i 5 år og bedekke med De Noir f. eks. Jeg vil vel tro at også hingsteeier ønsker enn viss kvalitetssikring mtp. avkommet?

Redigert for å legge til noen bilder, noe jeg er glad i ;-) Syns bilder sier mer enn ord;

Kunne jeg fx. brukt denne hoppa på denne hingsten sett at de hadde vært samme rase etc.? Logisk sett ser jo at det ikke går, men teknisk sett?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 18/04/2006 21:41:04

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:45:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Eg har bedekt med både fjordhest (i 2001) og norsk varmblods ridehest (som ventar føl).

-Fjordhesten var ikkje premiert, men hadde sløyfe som 2åring. Eksteriør-messig var ho veldig fin. Ho hadde ingen anmerkningar, kun litt tåvid på eine bakfoten. Ho var i god form, og eg fann ein hingst som passa perfekt (Kim Hero). Eg bedekte, fekk hoppeføl og stilte. Alle åra var ho best av hoppeføla. Ho blei 3.premiert og nr.1 i kvalitet. samt fylkespokalen som 1.åring og 3.åring. Der klaffa det kanonbra.

-Varmblodsen blei 3.premiert i 2005 (etter ho var bedekt). Ho har eit nydeleg hovud, bra kropp. Einaste "minuset" er høgda, ho er kun 153cm høg. Ho blir brukt til litt sprang og dressur (hobbynivå). Ho kan gi fine føl, difor ville me bedekke ho. I tillegg til at ho byrjar å bli oppi åra, og viss eg skulle få sjangsen til å bedekke seinare, så måtte ho nesten få sitt første føl no. Ho blei bedekt og no går me å ventar på føl kortid som helst. Hingsten gjekk me utifrå "manglane" til Victora. Me fann ein stor hingst, bra i dressur og sprang. Veldig bra stamme innen begge greinar..

Hopper som ikkje har eksteriøret til si rase, meiner eg ikkje ein skal bedekke med. Uansett korleis hingsten er..

Ville redigere svaret for å sleppe å leggje inn eit nytt.. Det bilete av hoppa var genialt hehe.. Hesten er rett og slett ferdig, så det hadde sikkert gjort slutt på livet hennar.. *greier ikkje å slutte og le*

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Redigert av - Ann_Lajla den 18/04/2006 21:51:50 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:19:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!

Det er veldig forskjellig fra rase til rase hva som kreves, men generelt er det vel slik at det er veldig vanskelig å kåre hingster, da det stilles svært strenge krav til dem. Men på samme raser stilles det ingen krav til hopper, bare den er renraset (og av samme rase). Ganske merkelig synes jeg.

På P.R.E. (som jeg driver med) må både hopper og hingster basiskåres for å kunne benyttes i avl. Det er ikke veldig strenge krav, men hestene blir vurdert utfra rasestandard, og det blir lagt stor vekt på gemytt. Dette tror jeg er veldig bra, og er nok grunnen til at P.R.E.-rasen har det gode gemyttet den er kjent for.
På basis-nivå er det kun lov med naturlig bedekning, og hingstene får ikke bedekke ubegrenset med hopper, men får tildelt et "maksantall".
Deretter er det mulig å viderekåre både hoppe og hingst, på Kvalifisert-nivå, og Elite-nivå. Hingster som er godkjent på de to "øverste" nivåene, er godkjent for både fersk og frossen sæd.

Hilsen Irene

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:56:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var da litt av et underverk av ei avlsmerr du fant der! DEN vil jeg ha!!
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  23:37:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ja, var ikke den lekker? Søkte på ¨ugly horse¨ og fikk opp den :D
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  00:53:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kunne godt tenkt meg å parre Sharmis med en av de hestene i hingstekatalogen, synd hun er feil rase egentlig. Mange av dem var utrolig nydelige!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  11:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åh det er da mange flotte Varmblodstraver hingster også!
Men generellt sett stilles det få krav til hoppene og det er vel egentlig opp til hingsteeier/holder og sortere hoppemateriellet.
Men Lopke fortalte om Frieseren og der har de mye strengere krav til hoppene, noe jeg synes det burde være jevnt over for å få en slags kvalitetssikring av avkommet og rasen videre.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  11:10:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEPP.. PÅ FRIESERAVLEN SER DE MEST PÅ HOPPESIDEN, IDET AT SÅ UTROLIG FÅ HINGSTER BLIR GODKJENT, DA VET MAN AT HINGSTESIDEN ER BRA UANSETT. SÅ.. BEDRE HOPPE, DYRERE FØLL.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.