hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - De ble så små...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 De ble så små...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  17:35:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pga mye snø i vinter bestemte jeg meg for at hesten skulle få gå uten sko en stund. Red henne da på myk sand i ridehuset og ellers gikk hun bare på snø. Ingen asfalt, grus eller lignende. Men høvene hennes ble så små etter en stund (ikke flisete, bare små) at etter en mnd tid valgte jeg å sette på skoene igjen. Hva gjør dere som bytter på sko/barfot med dette problemet? Hvor stor hov har normalt en barfothest?

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  18:21:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
få en barfotekspert til å se på dem.vanligvis kan man bruke boots og ha på forskjellige midler man får fra utlandet på høver som ikke er så herda ennå.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  19:02:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor stor hov har normalt en barfothest?

Opprinnelig postet av TORHILD

Jeg tror det kommer litt an på størrelsen på hesten. He,he...

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 17/04/2006 :  19:10:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags hovstell fikk hun mens hun gikk uten sko?
De flaste barfothester har en lav hæl og en hovvegg som går nesten kant i kant med sålen.
Den vinkelen som hovveggen har øverst mot kronranden skal være konstant helt ned til bakken. Dvs at hoven skal ikke se ut som en trompet-tut eller en hoppbakke nedover mot bakken.
Mange hester som er skodd har slik sleng på hovveggen slik at de vil få mindre høver etterhvert som hovveggen og hovbenet får en tettere forbindelse når høvene får være barfot og med riktig stell.
Dersom hesten har blitt verket feil kan høvene klemmes sammen i hælen, drakthjørnene krummer seg inn mot kråka. Det er ikke bra og hvis høvene blir mindre på den måten bør noe gjøres ja. Men dette er også veldig vanlig på hester som er skodd.
Fordi det er så vanlig med en sleng i hovveggen med strukket hvit linje og svekket forbindelse mellom hovvegg og hovben er det mange hester som får mindre ben av å gå barfot. Når hesten får trykk mot sålen blir ofte høvene mer konkave under. Hovbenet får en høyere plassering i hovkapselen. Dette er veldig positivt og ville hester har mye kortere høver enn de fleste skodde hester kan drømme om.
Det er vanskelig å forstå akkurat hva du mener med små høver og forestille seg hvordan de ser ut, men det er som du skjønner slettes ikke sikkert at det er så negativt med mindre høver så lenge hesten ikke blir sårbeint. I vinter var det fantastisk føre for barfothester med masse snø! Nå som alt smelter må de gjerne tilpasse seg et nytt underlag og da trenger man ofte boots av noe slag. Du kan se på boots på www.tofhesteutstyr.no
Prøver du å ha hesten barfot igjen så få hjelp av noen som har erfaring. Om du kunne bruke hesten i vinter uten at den ble sårbeint har du sikkert et godt utgangspunkt, men få riktig stell av høvene - ofte!
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  19:10:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor stor hov har normalt en barfothest?

Opprinnelig postet av TORHILD

Jeg tror det kommer litt an på størrelsen på hesten. He,he...

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.