hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hoppenavn
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hoppenavn
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  03:24:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Venter snart føll men har ikke noe navn enda hvis det blir hoppe...

Så noen som har noen forslag til fine navn?
Har sett masse navn men vanskelig å bestemme seg azz;)

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  04:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes så altfor mange navn å velge mellom. Litt gøy å gjøre det på tradisjonelt islandsk vis og gi hesten navn som beskriver hesten/situasjoner rundt hestens fødsel.

Liker Atla, jeg; betyr trollkvinne. Hesten jeg kjenner/kjente med dette navnet var virkelig et troll til tider. Eskpert på å bryte seg ut av innhegninga ol (hoppet over gjerdet på ca. 1.20 en gang (hesten var da 3år)).

Stassa syns jeg også er ganske fint, men vet ikke hva det betyr, har dessverre ikke funnet oversettelse noen plass.

Første islendingen jeg hadde noe forhold til het Hnoss, og jeg syntes det var et skikkelig snålt navn i begynnelsen, men nå syns jeg det er pent. Betyr dessuten "skatt", så det er jo en fin betydning. Og, ja, det er hoppenavn...ikke like opplagt som de to andre som slutter på -a.
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 17/04/2006 :  10:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes også det er artig om navnene beskriver situasjonen rundt fødsel, eller utseendet/væremåte på føllet. Jeg ville ventet med å bestemem navn til du har dannet deg et inntrykk av hvordan føllet er, også ville jeg sett gjennom navnene på www.islandshingstar.se og navnene på www.otneim.net.
Selv kjøpte jeg en åring i fjor, og hun var ikke registrert. Jeg syntes det var vanskelig å bestemme meg for navn da jeg ikke visste hvordan vær ol det var når hun kom til verden. Jeg bestemte meg for å kalle henne Frída som betyr "min kjæreste" og "nydelig hoppe". Hesten min er feminin med spesiell farge, så hun er en vakker jente. Ellers er det jo tradisjon å ta stedsnavnet for fødsel i tillegg til navnet. Jeg har jukset litt med å ta stedet der vi bor og ikke der hun ble født, fordi det har et forferdelig stygt navn...;)
Hesten min heter Frída fra Lofossen.
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  10:48:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Det er vel islandshest? Har noen her: Hetja, Røskva og Tibra. Det er ikke så mange da, men
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  11:28:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Jeg liker Hekla.. :P

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  11:59:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
http://www.geocities.com/repgrimma/namn.htm

Her er ei lang liste med navn og betydningen av den. Islandske navn med svenks forklaring

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them

Redigert av - AneBlidaBranaTindra den 17/04/2006 14:55:28 Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 17/04/2006 :  13:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er bare å komme med navn forslag, enten hoppe navn eller hingst.
Venter fortsatt på føllet mitt, hadde termin for over ei uke siden
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  13:12:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Hva er navnet på foreldra da?

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  14:15:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
(Stassa syns jeg også er ganske fint, men vet ikke hva det betyr, har dessverre ikke funnet oversettelse noen plass.)

Stassa er ikke ett navn på Island og så vidt jeg veit betyr det heller ikke noe...
I løpet av de 6 årene jeg bodde der, har jeg aldri verken hørt det el hørt noe i nærheten av det...
Så det er nok ett navn som noen bare har 'funnet' på opp igjennom årene...
Men om det kansje kan være Skessa du forbinder det med?!?

Men noen fine hoppe navn er feks:

Skessa, Embla, Dreira, Fjosa, Katla, Hekla, Askja etc etc

HAr det avtegn kan du jo oxo kalle dem etter det..
Feks: Skjòna (flekkete hest), Nös osv.
Alltid mange fine navn, men det er vannskelig å få bestemt seg;o)

Men husk at har du først gidd henne ett navn, så bringer det 'ulykke' om man døper dem om!!!

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  15:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(Stassa syns jeg også er ganske fint, men vet ikke hva det betyr, har dessverre ikke funnet oversettelse noen plass.)

Stassa er ikke ett navn på Island og så vidt jeg veit betyr det heller ikke noe...
I løpet av de 6 årene jeg bodde der, har jeg aldri verken hørt det el hørt noe i nærheten av det...
Så det er nok ett navn som noen bare har 'funnet' på opp igjennom årene...
Men om det kansje kan være Skessa du forbinder det med?!?

Opprinnelig postet av gitte&starra

Vet om en hest som var importert fra Island med det navnet, så da er det en islending som har gitt hesten navnet som "ikke er noe navn". Mulig det var noen ´ et sted, men det er jeg ikke helt sikker på.
Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  16:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm....Ja da stemmer nok det, så jeg får vel bare krype til 'korset' jeg da....hehe

Men såvidt jeg veit er det iallefall ikke noe navn som jeg tror har noen betydning...Men man kan jo seff ta feil....noe jeg ikke inrømmer

Men uansett så er det maaaange fine navn, bare vannskelig å finne ett som man liker KJEMPE godt (og ikke bare der og da) og som skal 'stemme' med hestens lynne, avtegn etc etc....For det er så mange å velge mellom...

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://home.no.net/welsh05/islandsk01.htm

Alle registrerte hoppenavn med betydning.

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 17/04/2006 :  17:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mor sitt navn er: Kolbrá Frá Hamrafossi
Far sitt navn er: Þjarkur frá Kjarri

Noen ider til navn sånn uten å ha sett det? Med tanke på foreldres navn, vet ikke hvilket kjønn enda
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle navn har vel en betydning, så man kan liksom ikke kalle en hest som er hvit for Hrafnkatla feks.. Hehømm..

Betyr Kolbrà noe med kull å gjøre? Da kan jo muligens føllet hete noe med kull om det er hoppe og svart ;-)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:47:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm....Ja da stemmer nok det, så jeg får vel bare krype til 'korset' jeg da....hehe

Men såvidt jeg veit er det iallefall ikke noe navn som jeg tror har noen betydning...Men man kan jo seff ta feil....noe jeg ikke inrømmer

Opprinnelig postet av gitte&starra

Mye mulig det ikke er noe "islandsk" navn med betydning, så det skal jeg ikke påstå. Og siden jeg ikke har funnet noen oversettelse noe sted, så er dette meget mulig
Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 17/04/2006 :  17:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kolbrá bettyr svart øyenbrun om jeg husker riktig:) Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.