hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For til tung rase
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 For til tung rase
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  01:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ka gir dåke som har tunge raser??? Som blir sånn vanlig trent og turer i fjellet med, sommer og vinter.

Tillit og respekt er ikke det samme:)

frkelin

Skrevet - 16/04/2006 :  09:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Det viktigste er å gi masse høy! Hvis man tar hensyn til kropsvekt skal de ha 1,5 til 2 % av krappsvekten. Dvs at en hest på 500kg skal ha mellom 8 og 10 kg høy pr dag.
Ikke alle slike hester trenger kraftfor av noe slag, men de bør få vitamin/mineraltilskudd hver dag og saltstein.
Korn, stivelse og sukker er vanskelig for hesten å fordøye og mange hester har ingen behov for dette. Det finnes kraftfortyper med redusert innhold stivelse, eller man kan gi betfor som bløtes ut i masse vann.
Lykke til.
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  10:57:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Okay, takk!!!

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:29:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
de kan vel spise opp til et tonn med høy i løpet av en vinter...?
de skikkelig tunge i hvert fall..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  12:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
de kan vel spise opp til et tonn med høy i løpet av en vinter...?
de skikkelig tunge i hvert fall..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Ett tonn ??? Kan du rekne eller. Ett tonn er ingen ting det dersom ein hest skal ha 8-10 kg pr dag. Da spiser den ett tonn på 3-4 mnd da.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  13:09:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg sa i løpet av vintern...vintern varer ikke mer enn tre-fire mnd for min del i hvert fall!!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:07:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Når eg og sikkert fleire med meg snakker om "i løpet av vinteren" så rekner i allefall eg fra beiteslutt til nytt beiteslipp. For meg er det ca 5-7mnd.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:53:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ikke for min del,men kan jo stemme i norge!
men i ditt år er det vel ingen ting som heter vår og høst da.men det er det i mitt forstår du!

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:12:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hos oss er det samme som hos Lucinda. Omtrent 5-6 måneder med fòr blir vel fort noen tonn. Hva fòrer du på høst og vår da, sigyn,brauta&rubin? Vi fòrer nå med høy utenom hele beiteseongen vi.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:23:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hos oss er det samme som hos Lucinda. Omtrent 5-6 måneder med fòr blir vel fort noen tonn. Hva fòrer du på høst og vår da, sigyn,brauta&rubin? Vi fòrer nå med høy utenom hele beiteseongen vi.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Lurer eg også på.

Når nokon spør meg kva eg skal fore på i gjennom vinteren så er det for meg fra ca begynnelsen av oktober-nov til slutten av april-begynnelsen av mai. Dvs høst vinter vår.

Og lurer litt påkva man legger i tunge raser her. I min verden børogså ein ridehest på 5-600 kg ha minst 8 kg høy i døgnet. Sjølv om eg er klar over att ikkje alle gir så pass da, men det er ein annan sak.

Det er klart ein hest kan klare seg på mindre sånn hold messig, men om den har så godt av det er eg i tvil om.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:57:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men i ditt år er det vel ingen ting som heter vår og høst da.men det er det i mitt forstår du!

les innlegget mitt en gang til..

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:57:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

les innlegget mitt en gang til..

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  00:58:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kven skal lese innlegget ditt ein gang til. og kva er det vi ikkje har fått med oss??. Eg snakker om begrepet "i gjennom vinteren". Som sagt tenker eg da på frå beiteslutt til nytt beiteslipp. Og eg ser eg ikkje er den einaste som tenker slik.

Og eg og Mari lurte på kva du eventuelt da gir hestane på høst og vår??

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  02:20:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
selvfølgelig det samme.dere er jo så jævli vrange da.min vinter varer i tre mnd,men husker det sto i en bok en gang.å da var det lissom så mye,men er jo ikke det egentlig på en hest.
12 delt på 4 er 3.ergo jeg har sommer,høst,vinter og vår..

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  10:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
her varer faktisk vinteren fra midten av oktober til midten av april på ordentlig.
når jeg snakker om vinter i "høy-sammenheng" så er det alle de mnd jeg forer med høy.
hvis jeg sier til han jeg kjøper høy av at: i vinter skal jeg ha 1 tonn høy" så vil han tro at det er for hele høy-sesongen, ergo jeg får ikke mer enn 1 tonn.
da blir hestene mine sultne i januar.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:23:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men skjønn at jeg ikke mener det da!!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.