hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Danske dressurprogram
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Danske dressurprogram
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  22:45:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kom over en link med danske dressurprogram. Her en det også skisser av hvordan noen av øvelsene i de danske programmene utføres. Noen av dem har jeg ikke sett i de norske, men øvelsene er fullgode øvelser som kan være gode tips til trening?

Litt morsomt å se.. Øvelse 2 i LA1-A var litt morsom.. *hehe* Volta i øvelse 2 og 6 i LA1-B også.

dressurblogg.no

HanneBF

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:24:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Heisann!!

Dette var en debatt som interresserte meg. Jeg skal jo ut å starte danske program jeg nå, og har lest på litt forskjellige. Enig med deg Spoff i øvelse 2 LA1-A.. Den er litt vrien, men ganske morsom!! Den største forskjellen på norske og danske program er at nivået/vanskelighestgraden i programmet endrer seg mer jo lenger utover i rekka man kommer, enn de norske. Da tenker jeg bare på forskjellen mello LA1 og LA2.. Jeg skal ri LA6-1 om 2 uker, og her ser vi de første traversene og versadene komme inn allerede i LA, det er litt morsomt, men det er ganske stor forksjell fra Norge.. Litt skummelt!!

Så skal jeg ri MB1-A, og hvis man ser på øvelsen i galopp(øvelse 19-28) er det en ganske fin øvelse, som også er morsom å ri.
Dette har vært en fin øvelse på min hest, særlig da den blir litt ukonsentrert hvis det går for lang mellom hver nye øvelse...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:45:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du vet kanskje det.. Er bane A det samme som 20x60, og bane B 20x40? Raskt overblikk tilsier kanskje det ut fra programmene..

Disse anvisningene i hver øvelse var lure. Mange av øvelsene går jo også igjen i norske programmer, så har kan man plukke tommelfingerregler for hver øvelse.

I Norge har de kanskje ikke vært så flinke med å "sortere" programmene slik. I LA mener jeg at jo høyere tall på program i stor grad gir økt vanskelighet (kanskje LA:1 og LA:2 burde byttet plass i den grad man skulle ha ønsket "bedre sortering", pga kontraen. Men de er jo ganske enkle i LA-sammenheng uannsett). Men så har du ulike baner oppi det hele, og ikke så mange ulike programmer. Vi har LA:FEI som høyeste ordinære LA-program, etter LA:4. Men vi har jo ponniprogrammer som antas å ligge mellom LA og MB, som har travers og versader, og kun enkle galoppbytter. Disse brukes jo av og til i konkurransesammenheng også ikke bare for ponnier, selv om det vel er vanligså å bruke junior og UR programmene for åpne klasser i Norge, og de har jo direktebytter, og blir mer middelsprogrammer.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/04/2006 11:53:59 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  12:39:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Helt riktig Spoff!!
A= 20*60 og B=20*40... Så det blir jo ganske mange program det!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  18:35:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Skulle ønske vi hadde litt flere overgangsvarianter mellom LA og MB. Kunne tenke meg noe ala ponniprogrammene med trinse, hvor enkle bytter, travers og versader inngikk. Noen av LA-programmene (f.eks. LA:0) har forsåvidt en variant av enkelt bytte, men med 6 skrittesteg. Kunne tenkt meg det mer slik ponniprogrammene er. Og dessverre er sjelden ponniprogrammene brukt som åpne klasser. Ser ut til at LA-programmene i Danmark har litt åpning for dette.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 16/04/2006 :  20:12:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, danske dressurprogram er jo spennende..... Jeg flytter nemlig til Danmark snart (skal begynne å jobbe i København 1. juni), så jeg prøver å finne ut av hvordan "rytter-Danmark" fungerer også. I reglementet står det om forskjellig "sværhetsgrader", og det tok meg en stund å finne ut hva det betød... Jeg fant ut at alle LA-programmene ikke har samme "sværhetsgrad", men at noen har samme som LB, mens noen har samme som MB (hvis jeg nå husker riktig...).
Men et par spørsmål til deg, Amillion, har du registrert hesten din i Danmark? Tok det i så fall lang tid? Og har du tatt noe "grønt kort"-liknende opplegg? Det sto noe i regl.m. om at det gikk an for utenlandske ryttere å ri på utenlandsk lisens, men det er kanskje på litt høyere nivå enn LA/MB..? Jeg har ikke fått tid til å se så mye på hvordan slike ting fungerer ennå. Første prioritet nå er nemlig å finne en plass å ha hesten....
Men lykke til på stevnet! Det går sikkert bra!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.