hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Åpen eller lukket luke bak?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Åpen eller lukket luke bak?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  08:05:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
I Sverige er det påbudt å ha lemmen lukket. Dette fordi hestene blir veldig redde da lastebiler ol kommer opp i rumpa på hengeren og setter lysene inn i hengeren. Dette blender hesten når den kikker bakover og vi kan jo alle forstå hvor ubehagelig dette er. Hester er jo flukt dyr så de ønsker seg naturlig nok bort fra dette skumle som så og si kommer inn i hengeren...
De er ganske strenge på denne regelen i Sverige..av dyrevern messige grunner. Hesten skal fraktes på en human måte!
Jeg kjører som sagt derfor ALLTID med denne luken lukket....

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  13:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
I dag flytter jeg Vickie på ny stall i Vestby. Etter å ha lest igjennom debatten kjører vi med lukket luke Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  14:24:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Ponnis har kjørt mange mil på henger, både med åpen og lukket luke og jeg har ikke merket noe forskjell på "stressnivået". Men jeg foretrekker lukket luke, iallefall på møkkete sørpeveier... (Gjett hvem som har stått i 2 hele dager å gnikka veistøv av rompa på ponnis før utstilling...hmpf..)
Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 10/06/2006 :  17:21:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi kjører bestandig(!) med lukket luke :-) Syntes regelen som de har i Sverige burde vært innført her i Norge også.. Syntes samtidig at Norge ligger litt etter med regler når det gjelder hestehold.
Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  22:07:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har den oppe om vi kjører i pent vær i lite trafikk. Ellers er den alltid igjen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  22:56:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg føler meg slem ovenfor hesten når vi kjører i stekende sol i over 30 varmegrader og luken er åpen, så da er det åpen, men ellers er den igjen. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 13/06/2006 :  10:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det stod et innlegg/interviu med han som er slik henger/transport ekspert på Hest.no og han sa at luken burde være igjen. Dette for at hestene ikke skulle være så "tittete" på det som var bak og at de da sto roligere. Når det gjaldt dekken skulle du helst ikke ha på noe, for hesten produserer så mye varme selv at den da vil svette mye. Så da er det nok best med lukket luke uansett vær og vind og heller åpne vinduet eller luke i taket.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  10:01:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Mmm, trekk og ikke trekk!? Synes det bør da heller komme an på været og sånn jeg da :)
Hvis det er stekendes sol ville jeg hatt den oppe, om det er is kaldt ville jeg lukket den. Har selv stått bak i en henger med to hester over ca 2 mil. Synes ikke det var så mye støy der akkurat. Men det tipper jeg også kan være forskjellig fra henger til henger... Selv har vi Tredal hengeren.... Og det var heller varmt inne i hengeren.
Men om man ikke vil ha gjennomtrekk bør man jo se å lukke de lukene foran da. Da blir det sikkert litt kjølig om de står oppe...
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:31:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Kjørte med luka åpen når vi skulle kjøre 20 min til biri, hesten min var søkkvåt av svette når vi kom og var helt klissete av svette når vi var tilbake i stallen, dette er da en hest som ikke kjører mye henger, og stresser masse, litt urolig med sparking osv men det ble bedre da vi kom på e6, virker ikke som det plager henne med bilder osv... var jo max varmt da... 27 i skyggen da vi dro
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  16:56:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt muntlig eksamen på skolen i dag, og noe av det jeg fikk spørsmål om, var bl.a. dette med lemmen bak. De spurte om det var lov å kjøre med den åpen, og jeg svarte ja, for jeg har aldri hørt noe annet m dette i Norge. Fikk da til svar at det ikke er lovlig lenger, og at de nye hengerene nå er konstruert for dette. Ut fra taket stikker den en liten metallbit, med to hull i, og her kan du feste luka, slik at den står litt på gløtt (6-7 cm). Ble veldig overraska over dette jeg..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  23:40:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Vi har da en litt gammel gaupen henger, resturert opp, men ikke slik fansy greie... så derfor for å unngå heteslag hadde jeg den opp.... å det var mer enn varmt nok i hengeren...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 19/06/2006 :  22:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir man tatt for å kjøre med luka åpen da? Bot??
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  16:23:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Det er en stund siden det ble ulovlig å kjøre med luken bak åpen altså...Jeg hørte det hvertfall for 2 år siden,om ikke lenger.På gaupen hengerene er det jo sånne greier så man ikke trenger å ha den helt igjen,men på litt lufting.Det er nok greit.Spessielt om sommeren.
Og på hengere med sånn pressening luke..ALLTID ha denne stram,og ikke ha den løs for at hesten skal få litt luft.Når man begynner å kjøre,spessielt da på mottorveier o.l begynner den og blafre,og hesten kan få panikk.Det er veldig lite kult!!

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:57:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hanniball, sikker på at dette ikke var i et av våre naboland dette forbudet har kommet? Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  08:10:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Temlig sikker på det ja...Desuten ser jo hva Wenche=) skriver også.Så tror nok veldig sikkert,om det ikke var det da jeg hørte om det,at det er det nå.
Og uansett da.Hesten KAN jo hoppe ut,uansett hvor snill hesten er!!Hvem vil vel ofre hesten sin for å ha den bak luka oppe?

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.