hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ta av nesereima?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Ta av nesereima?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  23:24:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er av de som rir med nesereim.. Kryss el engelsk m den lave reima i både dressur og sprang.. Hvorfor? Tja.. Hesten min har innimellom en lei uvane med å slenge tunga over bittet når hun "kjeder" seg eller synes ting blir litt slitsomt kan det virke som.. Er ikke noe som skjer hele tiden, men som kommer i perioder for å så forsvinne igjen.. Har ikke noe med tannspisser å gjøre da hun like gjerne kan begynne med dette rett etter tannrasp som rett før.. Dette kan ikke komme av harde hender da hun like gjerne gjør det på lengre tøyler og at jeg må være forholdsvis myk i hånda for at hun skal fungere.. Hvis jeg har den lave nesereima på unngår jeg dette problemet iom at hun ikke får opp munnen på samme måte.. Lettvinn løsning?

Opprinnelig postet av picazzo

Jeg skjønner problemet ditt. Men hva med å prøve et annet bitt? Kanskje ett rett stangbitt med sånn bøy på midten, som gjør at hesten får vanskligere for å slenge ut tunga, slik som din gjør?

Som jeg har sagt før i nesereimsdebatter, jeg ser både positive og negative sider ved å bruke nesereim, og støtter igrunnen hverken det ene eller det andre, og har selv prøvd begge deler på min egen hest. iom at jeg ikke merket noen forskjell når jeg red med/uten nesereim, lot jeg den liksågodt være av. Ikkeno vits i å ha den der til "pynt". Det jeg selv har merket som positivt etter at jeg sluttet med nesereima, er at jeg konsentrerer meg mye mer om å være myk og ledig i hånda, slik at jeg ikke sitter å drar hele tiden. Veldig positivt, mener nå jeg.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  00:25:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
jeg mener bare at hvis man trenger en nesreim for å kunne kontrollere hesten på tur eller hvorsomhelst så har man et problem, og det kan nok ikke løses med en nesereim. Men nå er det ofte godtatt at hesten vil løpe ut ol? så lenge man kan kamuflere med nesereima? ( eller andre hjelpemidler) Kort sagt, mener jeg at å finne ut HVORFOR er viktigst, å så ta det derifra, ellers vil man vel aldri kunne løse noe?
Skal man sette på ny reimer hver gang man har et problem?

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  01:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wenche; er mulig det kunne vært en ting med sånn stang, men da jeg konkurrerer i de klassene jeg gjør i felt er ikke stang særlig velkomment i dressuren.. Nermeste jeg har vært stang var et pelham jeg prøvde, og det tok vi av FØR vi begynte å trave - for det ville hun ikke ha i munnen sin.. Så, blir nok fortsatt nesereim på meg ja.. (men ang mye reimer ved evt prob - så er det kun martingal ved sprang - ellers ris prob vekk med blod svette og tårer ;))
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  09:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har alltid brukt nesereim,og da jeg prøvde uten for noen år siden ble hesten veeldig seig,la seg på bittet og alt mulig annet tull. Så da tok jeg liksågodt på nesereimen igjen. For noen uker siden prøvde jeg uten igjen,og da fikk jeg en helt annen hest :D Hun gikk mye bedre frem og det var lettere å bøye henne uten at hun ble seig og rar. Dette kan jo ha noe med at hun blir litt 'våryr,'men jeg skal i hvertfall ri uten nesereim fremover så mye som mulig. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.