hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kostnad på ombygging
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Kostnad på ombygging
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

susanne

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  00:26:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
haha, tenk så morsomt hvis det faktisk hadde skjedd da=D kanskje du hadde fått en sånn stall med masse veggmalerier av fjordinger og lille miss;):P

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  00:30:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hehe, ser det for meg.. :P Rosa vegger :-) Hehe.

Troor vi satser på gjøre det selv jeg :-)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 16/04/2006 :  11:28:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sett på bildene og lest det du skriver, og hvis du bare er ute etter en billig ekstraboks vil jeg anbefale deg å kjøpe en containerboks, for å lage en stall av dette tror jeg blir sinnsykt dyrt.

En annen mulighet er å rive låven og bygge en ny liten stall av materialene, som ser ut til å være av god kvalitet. Jeg går ut fra at den ikke er verneverdig, for i så fall kan dere nok heller ikke bygge den om.

Skal du bygge om en låve til stall (eller bygge nytt) må du søke plan- og bygningetaten i kommunen din om tillatelse. Se Plan- og bygningloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19850614-077.html#map015

Denne loven er imidlertid ganske vanskelig å forstå, hvis du kontakter plan- og bygningsetaten kan de nok gi deg denne informasjonen i mye lettere tilgjengelig form.
For å få tillatelse må du bl.a. ha plantegninger av bygningen før og etter, og du må ha en person som er ansvarlig for jobben som plan- og bygningetaten skal godkjenne. De vil kreve dokumentasjon at vedkommende har tilstrekkelig utdanning/erfaring til å gjennomføre et slikt prosjekt og kjenner til lovene som gjelder på området.

Det &%%/)**&€#% norske byråkratiet vil noen si, men det er for din egen sikkerhet. Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du og faren din har innenfor bygningfaget, men om dere er "helt vanlige mennesker", kan du ende opp med den reneste dødsfelle for hestene dine. F.eks.:

* så vidt jeg skjønner er låven opprinnelig laftet. En laftet bygning har bæringen i selve veggene, noe som forutsetter at hver vegg ikke er lengre enn stokkene. I låven deres ser det ut til at laftet er forlenget og påbygd med reisverk og at bæringen pr. i dag ligger i det stavverket som kan ses fra innsiden?
Dette kan være helt problemfritt hvis det er gjort på en forsvarlig måte, men svært ofte er det ikke det: Slike bygninger faller faktisk svært ofte ned.

En hver endring av en slik bygning er en jobb for en kompetent bygningsingeniør. Det gjelder også selv om alt er utført forsvarlig så langt. Dette for å forsikre dere om at dere ikke foretar noe som påvirker byggets bærende konstruksjoner.

* veggene er fulle av sprekker. Hvis det skulle bli brann, kommer bygningen til å være overtent på sekunder, fordi flammene får tilført oksygen fra alle kanter. All verdens brannvarslingssystemer og nødutganger vil være til liten nytte.

Når det gjelder gulvet er det heller ikke så enkelt at dere kan legge betong over plankene. Dere må forholde dere til dette som gulvet i et våtrom, ellers kommer gulvplankene til å råtne i løpet av kort tid.

Jeg vil anbefale dere å kontakte et registert bygningfirma. De kan fortelle dere hva som må gjøres, og hva det vil koste; pristilbudet koster ingenting.
Kontakt gjerne flere firma, kanskje det ene har bedre forslag til løsninger enn det andre, og resultatet kan bli både billigere og bedre.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  12:54:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har sett på bildene og lest det du skriver, og hvis du bare er ute etter en billig ekstraboks vil jeg anbefale deg å kjøpe en containerboks, for å lage en stall av dette tror jeg blir sinnsykt dyrt.

En annen mulighet er å rive låven og bygge en ny liten stall av materialene, som ser ut til å være av god kvalitet. Jeg går ut fra at den ikke er verneverdig, for i så fall kan dere nok heller ikke bygge den om.

Opprinnelig postet av Selameyjan

Må nok si meg enig her. Det blir billigere og jeg tror du vil få mer glede av stallen om du bygger en ny ved siden av eller kjøper en kontainerstall... Men det spørs jo hvor nøye du er på det, viss du vil ha tregulv og bare en liten ekstraboks som du ikke skal bruke mye går det sikkert bra Tror nok du må regne med i hvertfall 20.000 kr, kansje mer!

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  12:54:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for et bra svar!

Nå fikk jeg mye å tenke over :P

Kanskje det nesten blir billigere å bygge to nye "utebokser" som står fritt, og inneholder bare to bokser?

Låven har blitt brukt til hester før, i akkurat dette rommet, men det er jo himla lenge siden. Låven er i god stand, men det er bare de sprekkene i vegger og tak som er problemet.

susanne

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  13:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
hehe, da slipper du ihvertfall å rydde opp inni låven;):P
synes å lage en containerstall var en god ide! så kan låven stå i sin originale form uten at dere trenger å endre på for mye=)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  13:26:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jepp, og fylles med enda mer skrap *englefjes*

Hehe. Han sjefen i huset var nå så bråkjekk, og mente han lett kunne ha bygd noe sånt. Ok, han er snekker, men jeg har ikke akkurat trua på han :P

Selameyjan

Skrevet - 16/04/2006 :  14:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis "sjefen i huset" er snekker kan det jo hende han vet hva han driver med (men da hadde han vel visst hva det ville koste også?)
Det er egentlig ingen grunn til å stole på meg; jeg har bare sett bildene og er ingen ekspert på området. Kanskje dette ikke er noen stor sak i det hele tatt.

Men ikke ta noen billige snarveier. Husk at Geir Gulliksens ridetak falt ned. Det kunne ha kostet mennesker og hester livet, og det var helt unødvendig, spør du meg.
Det kunnskapen som skal til for å forhindre slike ulykker er tilgjengelig for den som er villig til å betale for den. Har man ikke de pengene er det bedre å leie stallplass eller kjøpe en containerstall.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  15:28:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Han er utdannet snekker ja, men har bare jobbet på anlegg, så nå jobber han med veibygging.
Han mente bare at det skulle gjøres sånn og sånn, men han er litt sånn 'verdensmester', så jeg vil ha en skikkelig snekker til å se på det :-) Tenkte litt på sånn uteboks fra ing. Finn Kikut, men vet ikke jeg..

Edit:

NY UTESTALL i plankeutførelse og galv. stål. Prefabrikert.
4 bokser 3 x 3 fórrom og salrom. Eller ev. plass til 6 hester
Vi kan nå tilby en helt nykonstruert uisolert utestall 9 x 9 m
6 stk. Enkle vinduer av impregnert tre med vindusgitter.
1 stk. dobbeldører Bredde 3 m og høyde 2,60 m, Naturlig ventilasjon.
Tak av stålplate, non drop TRP 70 mm
Leveres som byggesett. 179 000,- moms levert over hele landet
Våre frostfrie drikkekar, fórkrybber og dekkenhengere inngår i prisen.

Fant dette. "Sjefen" likte denne best av de stall løsningene som fantes hos en ingeniøren. Vi kunne få redusert pris også, i.o.m. at vi skal ha 2 bokser (eller kanskje vi skal ta 'full pakke'? Evt. leie ut til andre da..).

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 16/04/2006 15:43:13 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 16/04/2006 :  22:37:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann

Min venninde har akkurat gjort nettopp dette hos seg selv. Hun har to hester som går mest mulig ute, men hun violle ha muligheten til å kunne sette de inn når været var for gufsent.

To nye bokser, dvs midtvegg og to stk fronter. Plater på veggene med isolasjon, heldekkende gummimatter i boksene på det gamle tregulvet og litt småtteri som salknekter, drikkekar etc. Tak over boksene er ikke satt opp enda da selve taket i låven er helt ok. Tak vil bli lagt til høsten for å få det litt lunere.

Pris? Ca 15 000,-.

Du kan få tak i brukte bokser til en rimelig penge, og selvsagt rimeligere materialer til å isolere med. Men pengene ruller på fort...
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  00:30:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar Birre. :-)

Blir vel fatter'n + noen snekkere som skal avgjøre tilslutt da ;)

LisaFi

Skrevet - 27/04/2006 :  22:47:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
enda mer OT... Mirjas Funny hadde jeg som passhest når hun var to år og skulle bli traver! Søt lita rød hoppe, ikke sant??? =) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  17:53:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
enda mer OT... Mirjas Funny hadde jeg som passhest når hun var to år og skulle bli traver! Søt lita rød hoppe, ikke sant??? =)

Opprinnelig postet av LisaFi

Stemmer det... Har ridd henne endel jeg :) Bedre ridehest enn travhest.. :)

viblaa

Skrevet - 01/05/2006 :  00:13:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Ja, kom på slike utebokser eg og når eg leste her. Syns det verkar veldig greit, hestane får god utsikt og god lufting:)

Legg ved eit bilete kor ein ser uteboksane ved freste gård i bakgrunnen...

enno enno meir OT: Mari, når er den fjordingmarknaden i Lom?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  11:25:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Uteboks kan også være et fint alternativ om vi ikke får ordnet det i låven.

OT: fredag 16. - søndag 18. juni 2006.

Sjekk http://www.visus.no/fjordingsmartnan/

Skal du hit for å se, viblaa?

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.