hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bytte galopp over hinderet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Bytte galopp over hinderet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 11/09/2003 :  12:20:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Har en fullblods som jeg endelig kan begynne aa trene sprang med. For tiden oover vi bare paa teknikken, men naa er vi klare for ett skritt videre; smaa baner. Jeg har litt problemer med aa faa han til aa lande i riktig galopp. Faar det til perfekt i dressur(altsaa, venstre galopp, to skritt trav, hooyre galopp). Over hinderet skal jeg vel booye hesten den veien vi skal ha galoppen, og legge til galoppskjenkler? Problemet er vel kanskje at hesten ikke forstaar signalene, eller at han ikke greier aa plassere bene sine riktig(han har jo lange tynne ben, som fullblodser flest, og er bare nybeggynner)Har litt problemer med dette... noen tips til oovelser? Gjoor jeg noe feil? Hvordan kan jeg gjoore signalene klarere? Hindrene holder jeg smaa, kanskje en 40cm naar vi trener paa dette. men han kan hoppe "bouncers"(stuss eller kombiantjons hinder paa norsk?) 60-80cm.

xxxx

Skrevet - 11/09/2003 :  12:53:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Når hesten skal bytte galopp over /etter hinderet skal den ikke være innom trav , den skal bytte i svevmomentet som det er i galopp.Et tips kan være at du først lærer hesten direkte bytte over en markbom på diagonalen.Dette krever følsomhet og riktig timing av rytteren og en lydig hest.Lykke til!
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  20:14:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Når jeg gikk på rideskole lærte jeg at hvis jeg skulle bytte galopp over hinderet skulle jeg legge vekten i stigbøylen man stilte hesten til, det funker for Colombus og meg i allefall...

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  21:33:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er lurt å begynne med bommer, så etterhvert med kavaletter/kryss...du skal tråkke litt ned på venstre når du bytter til venstregalopp og omvendt..ikke snu/bøye på hesten eller no, den skal være rett. men lære den først til å bytte rent på vanlig diagonal...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/09/2003 :  12:55:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en kjip ting med å lære hesten galoppbytte over en bom, og det er at hesten lærer seg å bytte urent. Å bytte over hinder, er noe helt annet enn å ri galoppbytter. Når man bytter over hinder, tar man vel av i en galopp og lander i en annen. Byttet blir altså gjort med forbena først, hvis man ser spranget som et galoppsprang. Når man bytter galopp på bakken, skal byttet komme fra bakbena. Hvis hesten bytter med forbena først, kalles det urent bytte.

Hvis man for eksempel rir venstre galopp, har man følgende beinsekvens i et rent bytte:

- Høyre bak, venstre bak + høyre foran, venstre foran
- bytte "i luften"
- venstre bak, høyre bak + venstre foran, venstre foran.

Hvis man lærer hesten å bytte over bom, kan man få problemer med å lære hesten rent galoppbytte etterpå. Dette er kanskje ingen krise hvis man ikke er spesielt interessert i dressur, så man får se det litt an. Men kanskje greit å tenke over før man setter i gang.

Jeg har også lært at hvis man tråkker litt ned i stigbøylen på den nye galoppsiden over hinderet, så bytter hesten ofte galopp helt av seg selv. Så vidt jeg husker (fra de dager jeg hoppet en del), så funka det ganske bra også. Men det krever antagelig at hesten går omtrent like villig i begge galopper. Hvis en galopp er mye lettere for hesten enn den andre, gjør hesten sannsynligvis ganske mye sprell for å greie å lande i den galoppen uansett hvilken metode man bruker.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/09/2003 :  01:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Skjønner poenget ditt eligj.men over hinderet kan du dra nytte av å ha lært hesten "vanlig" bytte først.Over hinderet bruker du også vekten for å lande i rett galopp og det er enklere da om du har lært den det fra før på bakken.Som Beaty skrev red hun trav IMELLOM på bakken ,og da kan jo ikke hesten galoppbytte , derfor annbefalte jeg henne å lære hesten det først.Bytte over hinder kontra på bakken går stort sett ut på det samme;Du bruker i hovedsak vekt. Men gi og med at du svever over et hinder og skal lande, treffes bakken først med forbeinet og der er det selvfølgelig en forskjell men grunnprinsippene er de samme faktisk.En annen fordel ved å lære de vanlig bytte er at du kan "fixe" steget før hinderet for så å ha planlagt neste vei etter hinderet.Kjekt, da du kan bestemme hvor du vil ha den sterkeste galoppen.Personlig syns jeg å bruke bom i innlæringsfasen er greit for å hjelpe hesten at du bruker et "minne".Om ikke bytte er klokkereint i sprang spiller jo ingen rolle,men ingen av mine har hatt ureine bytter pga.bom ihvertfall.Det har i så fall vært det samme bakbeinet og stivhet/svakhet.
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 14/09/2003 :  07:26:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Men er han klar for aa laere rene galoppbytter? Jeg er ganske interesert i dressur, og vi har muligheten til aa komme langt, saa jeg vil ikke "oodelegge noe". I saafall hvordan skal jeg laere den det? Han kan galoppere kontra greit og balansert, men er ikke saa lett aa signalere hvilket bein som skal lede galoppen, noe jeg kanskje boor laere han foor vi bytter? Hvordan skal jeg laere han DET da(naa gjetter han vel invendigbein, men kan ikke fatte kontra, men kan galoppere kontra(om jeg vender igjennom banen og holder han i "feil galopp")?? Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/09/2003 :  13:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beauty: Hvis hesten din er klar for å lære rene galoppbytter, så kan du jo alltids gjøre dette først. Men det er ingen smal sak å lære hesten rene galoppbytter. Jacob Kielland skriver en del om dette på hest.no, du kan jo lese der hvis du er interessert.

Det er en del hester som har problemer med å lære å bytte rent til begge sider. Det er faktisk noen hester som ikke fikser det i det hele tatt. Den store bøygen med galoppbytter er faktisk det å få byttet til å komme fra bakbena. Så hvis du er interessert i dressur, så er det kanskje lurt å være litt forsiktig her.

Over bom eller veldig lavt hinder, blir byttet veldig likt et galoppbytte, og da kan man lære inn dårlige vaner. Men det å bytte over hinder, blir vel ikke helt det samme som med en bom, i hvert fall ikke hvis hinderet er så høyt at det blir et lite sprang ut av det. Derfor burde det jo gå bra å trene på dette. Hvis du skal hoppe en del baner, må du jo lære hesten å bytte over hinderet, og hvis dere ikke er klare for galoppbytter i dressuren enda, er det sikkert en grei måte. Men å blande inn bommer i akkurat dette, er kanskje ikke så lurt.

Redigert av eligj den 14/09/2003 13:33:51
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  19:29:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Beauty: Hvis du og hesten har muligheter å komme langt innen dressuren synes jeg du bør kontakte en seriøs trener, og få galoppbyttene ordentlig forklart av han/henne. Det er lurt i begynneslen, så kan du heller trene på det etterpå :-)

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

miss horse

Skrevet - 28/09/2003 :  11:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først må hesten lære å bytte galopp fra venstre til høyre og fra høyre til venstre uten trav steg.
Dette kommer etterhvert du må bare prøve deg frem, men noen hester klarer det ikke før de er 6-7 år gammle mens andre klarer det når de er 5 år.
For å lære hesten å bytte gållop "direkte"kan du prøve på bommer, du må komme fra en sving fra venstere (f.eks) og rett etterpå må du svinge til høyte, etterhvert kan du begynne med små hinder.

Husk at det er ikke vits i å hoppe øyes men å klare å sitte stille oppå hesten og få den i balanse. Da er du blitt en go sprangrytter om du klarer det selv om du gansje bare ri 0.80cm.

HUSK: Vær snill med hesten, den gjør aldri noe galt, for vist dere river er det ofte fordi rytteren har sotte å hold hesten mot hinderet eller at dere re for fort,
Eller mest sannsynlig: ]RYTTEREN VAR I UBALANSE....

KOZ OG KLEMZ fra MISS HORSE
Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 17/11/2003 :  19:59:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg rir sprang.. lene mg ikje t dn eine siå for å butta galopp d får bare hesten i ubalanse å hesten sleppe ner bakbeinå.. d me ska jørr e å støtta på utvendig tøyle å leda innvendig den veien du ska du ska åg c på neste hinder i spranget sånn at du vett kor du ska.. å du ska ikje bøya hesten når du hoppe bare leda... jaja lykke t... Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  15:38:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
en ting: det hjelper ikke å legge vekt på den siden dere skal over hinderet! det eneste dere oppnår da er å få en hest som er i ubalanse og kanskje tryner når den lader. galoppskifte skal komme når den tar av, da skal du tråkke litt mer ned i den stigebøylen på den siden dere skal. ikke lene deg nevneverdig til siden, bare tråkke ekstra ned i den ene stigebøylen, se dit du skal, og lede med den tøylen. da skifter hesten lett, for hesten merker du er i "ubalanse" og vil da bytte galopp for å sette deg opp.

dette er sikkert sagt før, har ikke lest inleggene, men jeg ville bare opplyse om det.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  02:53:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er en kjip ting med å lære hesten galoppbytte over en bom, og det er at hesten lærer seg å bytte urent. Å bytte over hinder, er noe helt annet enn å ri galoppbytter. Når man bytter over hinder, tar man vel av i en galopp og lander i en annen. Byttet blir altså gjort med forbena først, hvis man ser spranget som et galoppsprang. Når man bytter galopp på bakken, skal byttet komme fra bakbena. Hvis hesten bytter med forbena først, kalles det urent bytte.

Hvis man for eksempel rir venstre galopp, har man følgende beinsekvens i et rent bytte:

- Høyre bak, venstre bak + høyre foran, venstre foran
- bytte "i luften"
- venstre bak, høyre bak + venstre foran, venstre foran.

Hvis man lærer hesten å bytte over bom, kan man få problemer med å lære hesten rent galoppbytte etterpå. Dette er kanskje ingen krise hvis man ikke er spesielt interessert i dressur, så man får se det litt an. Men kanskje greit å tenke over før man setter i gang.

Jeg har også lært at hvis man tråkker litt ned i stigbøylen på den nye galoppsiden over hinderet, så bytter hesten ofte galopp helt av seg selv. Så vidt jeg husker (fra de dager jeg hoppet en del), så funka det ganske bra også. Men det krever antagelig at hesten går omtrent like villig i begge galopper. Hvis en galopp er mye lettere for hesten enn den andre, gjør hesten sannsynligvis ganske mye sprell for å greie å lande i den galoppen uansett hvilken metode man bruker. har mine tvils

Opprinnelig postet av eligj

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.