hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Starte høyt..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Starte høyt..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

carambee

Skrevet - 10/04/2006 :  18:44:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
men du må ha lisens for å starte MB da
Les på www.rytter.no om lisensregler, forskjellige stevnekategorier osv

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  18:46:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Takk for link Lopke.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  19:00:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
LE er for funksjonshemmede i Norge. LD er bare skritt/trav, iallfall. En treåring har vel uansett ikke lov til å starte i Norge? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  19:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
LE er for funksjonshemmede i Norge. LD er bare skritt/trav, iallfall. En treåring har vel uansett ikke lov til å starte i Norge?

Opprinnelig postet av Formosissima

Oki, sånn er det ikke i DK.. LE og LD er veldig like, begge uten galopp.
Funksjonshemmede kan vel også starte høyere klasser??

Men dere må da ikke tro jeg skal starte med Lopke nå??!! bare greit å kjenne til reglene. Hun er jo stadig under innridning.

Men jeg viste ikke at 3 åringer ikke fikk starte de små klassene. Det gjorde jeg i DK om jeg husker rett...
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  19:41:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Man må jo ha lisens for å starte stevner uansett klasse da, men man kan starte opp til LB uten hesteregistrering (?).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  20:11:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lopke: Jeg trodde du mente det, siden du svarte "Ikke hestens.. den kan jo så vidt ris på :)3åring" når Eva V sa at du trygt kunne starte over LE/LD siden du var langt over det nivået :-)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  20:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det laveste her i Norge er lD. lE er for funksjonshemmede.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  20:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke lov å starte med en hest som er under 4 år.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  20:43:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: Jeg trodde du mente det, siden du svarte "Ikke hestens.. den kan jo så vidt ris på :)3åring" når Eva V sa at du trygt kunne starte over LE/LD siden du var langt over det nivået :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

ahaa.. oki :)

Neida.. Det kunne sikkert lett missforstås. Mente at jeg rir høyere enn LE/LD men ikke på Lopke ennå, da den kun er 3 år :)

Jeg kan ikke tenke meg jeg har en stevneklar hest i år heller. Eller om jeg noen sinne kommer til å starte. Men hun regnes vel som 4 års fra jan. 07 da?
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  21:00:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Om hun er født i 03 så regnes hun vel som det.. :) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  07:13:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
LE er program for funksjonshemmede, og inneholder kun skritt. Du finner programmene her. Det at disse kalles LE er jo også tatt i betraktning at de som rir har en funksjonshemming av gitt grad. I ordinær dressur begynner man i dag på LD.

Man starter det man selv synes man er klar for. Men det kan være lurt å ikke satse for høyt. Det er mange som tror de rir høyere enn de gjør, og da kan det være lurt å begynne litt lavere, for så å starte høyere neste gang. Diskuter litt nivået i samsvar med trenern din. Det er kjedelig å komme på stevne og oppleve at du bommet fullstendig på klassevalget.

Husk også at en ekvipasje ikke kan ri bedre enn hva både hesten og ryttern er gode nok for. Det hjelper lite å starte MB med en hest som er god nok for det, om man ikke kan ri MB selv.

I gamle dager fantes det ikke noe som het LD, og av den grunn har aldri jeg startet lavere enn LC. Den dagen LD dukket opp, følte jeg aldri at jeg hadde noe i den klassen å gjøre, da det er en ren rekruteringsklasse. LD sprang derimot, som regnes for 80cm på hest, har jeg startet da Ikke så mye høyere heller.. Skulle startet LC/1 meter en gang, men så mistet hesten sko, og vi kom aldri på stevne

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/04/2006 07:18:54 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  07:53:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
LE er program for funksjonshemmede, og inneholder kun skritt. Du finner programmene her. Det at disse kalles LE er jo også tatt i betraktning at de som rir har en funksjonshemming av gitt grad. I ordinær dressur begynner man i dag på LD.

Ja for tredje gang.. jeg er klar over det.. men sånn er det ikke i alle land :) og det var ikke spørsmålet!

Kopi av melding:
Man starter det man selv synes man er klar for. Men det kan være lurt å ikke satse for høyt. Det er mange som tror de rir høyere enn de gjør, og da kan det være lurt å begynne litt lavere, for så å starte høyere neste gang. Diskuter litt nivået i samsvar med trenern din. Det er kjedelig å komme på stevne og oppleve at du bommet fullstendig på klassevalget.

Husk også at en ekvipasje ikke kan ri bedre enn hva både hesten og ryttern er gode nok for. Det hjelper lite å starte MB med en hest som er god nok for det, om man ikke kan ri MB selv.

Tror det er noen som har missforstått litt her.. MB er ikke aktuelt på en 3 åring om dere tenker dere litt om, jeg har heller ikke forutsetninger å starte dette. Jeg tok det som et eksempel for å høre omkring reglene, da jeg regnere med de ferreste starter disse klassene her på forum.

tror heller jeg leser litt på rytter.no..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  08:09:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff, hva rir du idag? jeg går nesten ut fra du ikke rir L klasser mer?

Og funksjonshemmede får vel lov å starte høyere enn LE i Norge?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  09:53:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff, hva rir du idag? jeg går nesten ut fra du ikke rir L klasser mer?

Så feil kan man ta

Jeg startet min første LA på klubbstevne i mars, min første LA på D-stevne for litt over en uke siden (første start på D-stevne noen gang..), og satser på første LA på L-stevne i slutten av denne måneden. Dvs.. Jeg rei en kaldblods i en LA på programtrening for noen år siden, men det var ikke stevne, men ble bedømt til godkjent av en som tidligere var dommer. Så jeg har ikke startet noe høyere enn LA, men har heller ikke startet så mye. Av den grunn at jeg ennå ikke har hatt min egen hest, har ridd mye ymse i form av unghester, spranghester etc som egentlig jeg aldri eller sjelden har følt at har vært helt stevneklare. Og om de så har vært det, har det vært i LC på klubbnivå. Uten store ambisjoner om noe mer, så jeg har aldri løst ut lisens for å starte, derfor ikke D-stevne før nå, selv om jeg tok grønt kort for mange år siden.

Hesten jeg rir nå har jeg kun på helfôr i 1/2 år i første omgang, og det begrenser seg hva man rekker på så kort tid. Men jeg håper på å få startet et eller flere av ponni- og/eller juniorprogrammene som ligger mellom LA og MB, i tillegg til å starte en del LA'er. Siden jeg aldri har ridd på kandar blir MB litt urealistisk innen denne tiden, selv om jeg sikkert kunne fullført en MB på trinse. Men jeg er også litt av den oppfatning om at man skal ikke ri så høyt som mulig for enhver pris, og da er LA et realistisk nivå å jobbe på.

Man skal også huske at nivået man rir på stevner ikke nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten eller hva man rir på trening. Hesten jeg har på fôr nå er stevnevant. Han er nok litt mer våken på et stevne, men han blir ikke "en annen hest". Han er derfor en hest man tidlig kan dra med seg ut, for å starte. Selv om jeg ikke direkte er rutinert selv, har jeg iallfall startet noe, har mye erfaring som dommer, og klarer fint å beherske egne nerver. Sånnsett tror jeg vi sammen har en god fordel. Jeg kjenner folk som også har hester som går vel så bra på trening som fôrhesten min, men som tiltross for at de har kjent hverandre 10 ganger så lenge, ennå ikke har våget seg ut for å starte de klassene man i treningssammenheng kunne ventet at de burde starte. Årsaken kan være at noen er mer perfeksjonister enn andre, hesten og helheten ikke nødvendigvis er klar for å testes ut på stevner, hesten og/eller ryttern har litt stevneangst. Det er mye som skal klaffe på et stevne, utover det at at man klarer å teknisk utføre øvelsene på trening.
Kopi av melding:

Og funksjonshemmede får vel lov å starte høyere enn LE i Norge?

Opprinnelig postet av Lopke

Selvfølgelig, men ofte er dette styrt at hva slags handicap de har, og muligheten for det. Det er flere funksjonshemmede som starter i klasser for funksjonsfriske. F.eks. har vår Ann Cathrin Lübbe startet både NM, en rekke internasjonale og nasjonale klasser i Intermediaire med gode resultater. Hun får lov til å ri med pisk for å kompansere for sitt handicap, men det er det. Jeg har også sett Jens Lasse Dokkan starte LA i ordinære dressurklasser på D-stevner. Dette er noen år siden, og jeg vet ikke om han rir høyere nå. De programmene som finnes for funksjonshemmede i Norge går vel opp til LA (se linken jeg postet i forrige innlegg. Så at flere hadde svart, men de andre hadde ingen link.. Det var det som var forskjell med mitt svar, og derfor jeg tillot meg å si det ennå en gang til). Vet ikke helt hva klassene i Paralympics og sånt går i, men tror kanskje de går noe høyere. Nivå vil jo her også styres av grad av handicap.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/04/2006 10:09:10 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  10:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om dere har sett hu Anne Cecilie som er blind? Hun er da vitterlig dyktig.. tenk å orientere seg på den måten på en bane. helt utrolig.

Og så er jeg mektig imponert over Lee Pearson!!! Denne rytteren har virkelig karisma!!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.