hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tillitstrening??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tillitstrening??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  19:20:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Mulig dette emnet har vært oppe før, men "drar ut på farlig farvann" og spør om temaet likevell...

Har du prøvd dette? Resultater? Likte du metoden? Forklaring??

På forhånd takk

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

Bustetrollet

Skrevet - 09/04/2006 :  22:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trener aldri på tillit konsekvent.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  22:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av X-tine

Skriveleif håper jeg?

Men over til Andrea; vet ikke helt hva du tenker på, men jeg har alltid hatt fokus på dette med mine hester. I all min omgang med de har jeg prøvd etter beste evne å skape bånd og tilitt. I tilegg til den daglige omgangen (stå i ro i boksen, gå rolig ved min side, stoppe når jeg stopper osv osv), gjør jeg litt intensiv taugrimetrening en gang i blant.
Har fungert kjempe fint, og jeg har funnet metoder som passer meg om de hestene jeg har hatt veldig godt. Har nettopp fått meg en ny sprelsk liten pie, og hun har allerede begynt å fatte hvor skapet står, og det virker som hun aksepterer meg og har tilitt til meg

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/04/2006 :  22:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av X-tine

Skriveleif håper jeg?

Opprinnelig postet av Hege J

Ja, det håper jeg også.

Iallefall det jeg skulle fram til er at jeg ikke trener tillit. Tilliten kommer ved trofast forhold og lederskap, mener nå jeg.

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  23:01:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
hmm.. Jeg mente egentli en slik "rundpaddock-trening" der du jager hesten fra deg og ser etter teng fra hesten om at den ønsker å komme inn til deg osv. Vet jeg er dårlig til å forklare. Noen som har prøvd dette?
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  23:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine: for meg ble det "jeg trener aldri på tillit", og det vet jeg jo at du gjør:)

Andrea: vi hadde rundpaddock før på stallen, men ikke nå lengere. Men jeg synes det går like greit å trene i langtau (eller longeringsline).

Man jager forsåvidt ikke hesten fra seg heller, vil nok kalle det "å sende den ut":) I rundpaddocken (og i line) trener jeg på vendinger, at hesten skal akseptere og senke hodet, komme inn til meg osv. Synes det er fin trening. Har alltid hatt hjelp av en trener med nye hester for å ikke gjøre feil. Stilte meg feil i rundpaden med min første hest, og fikk nesten en hov i magen.. Lærte fort på det:)
Rundpad trening og lignende er bra for å skape bånd og bli mer oppmerksom på hverandre (med forbehold om at man gjør ting korrekt!). Psykisk bra for hesten er det også.
Synes slik trening er viktig, for oppdragelse og et godt forhold til hesten min er alfa omega for meg. Står på en konkurransestall nå, og der tror jeg at jeg nesten er en av de eneste som faktisk trener på dette:)

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/04/2006 :  23:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kristine: for meg ble det "jeg trener aldri på tillit", og det vet jeg jo at du gjør:)

Opprinnelig postet av Hege J

Nei, men jeg sier heller ikke: "Nå skal jeg gå ut å trene tillit".

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  23:58:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm.. Jeg mente egentli en slik "rundpaddock-trening" der du jager hesten fra deg og ser etter teng fra hesten om at den ønsker å komme inn til deg osv. Vet jeg er dårlig til å forklare. Noen som har prøvd dette?

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Vel....

Jeg jobber hestene i rundpaddock,ja...Også join-up om det er det hesten har "behov" for...men jeg trener aldri slik du beskriver det...
Sannsynligvis har du hørt litt feil om emnet,eller så er det endel større misforståelser ute og går...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Ellaaaa
» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  22:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde da jeg var på rideleir da jeg var 8 (joda, ganske liten : /). Det var på en veldig liten stall, men bare 6 hester ellernoe, og alle hestene der hadde respekt for rytteren og sånt, så det tok ikke så lang tid. Men alikevel var det at hesten fulgte etter deg en utrolig opplevelse :)

Da brukte vi et leietau og "kastet" det etter hesten, så den begynte og trave og galoppere rundt, til den etter veldig kort til vendte øret inn, senket hodet osv :p Så satte vi oss ned på huk og så ned i bakken. Da kom hesten inn til oss, og vi kunne gå hvor som helst, og den fulgte etter :)

Veldig lærerikt (;

Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  11:12:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
jepp, trener tillitstrening en gang i blandt. har horsemanshipgrime + seilertau, driver hesten rundt, og "inviterer" den inn til meg, får den til å følge meg osv.. lettere med følsomme hester! Har en shettis som er kjempefølsom, og der går det lett, men nordlandshesten min skjønner ikke hest hva som er så gøy med å gå rundt i ring. Enten stopper han eller går innover/tar forpartsvending.. vanskelig kar.

Man merker at hesten ser mer på deg som leder, følger etter deg uansett og får mer respekt for deg!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.