hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - blir denne godtatt som "engelsk type" tro?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 blir denne godtatt som "engelsk type" tro?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ekornet

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  11:54:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har "flexion" salen Kjempefornøyd, einaste problemet er at den sklir litt...men skal snart få meg et salunderlag som skal forhindre dette. Ein av tinga som gjer at denne salen skil seg ut frå mangen andre bomlause salar, er at denne fordel trykket jamt over heile ryggen. Også er den fantastisk å ri i, setet er i eit tempurlignande stoff, kjempemjukt og godt Og varmt om vinteren den var heller ikkje så dyr (ca 11 000), med tanke på at du kan bruke salen på omtrent alle hesterasar! Ganske praktisk, det! I tillegg er den lett å halda rein Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 12/04/2006 :  00:18:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
tror salen på bildet HAR bom, da, bare så det er sagt! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  00:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig kriterier for "engelsk sal" ?

Eller for å spøøre så dumt, hva er det med barokksaler og andre dressurridbare saler som gjør at de ikke er godkjente??

Hvorfor MÅ dressur ris med nesereim?

Og hvorfor MÅ noen klasser ris med sporer?
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  09:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er egentlig kriterier for "engelsk sal" ?

Eller for å spøøre så dumt, hva er det med barokksaler og andre dressurridbare saler som gjør at de ikke er godkjente??

Hvorfor MÅ dressur ris med nesereim?

Og hvorfor MÅ noen klasser ris med sporer?

Opprinnelig postet av Lopke

Alt står nøye beskrevet i KR. Legger ved link. En kan godt være oppgitt over alle reglene som står der, men det er nå engang slik og inntil videre så blir det vel slik. Men er helt sikker på at Norges KR også etterhvert må få enklete justeringer og endringer. Det virker jo som antrekk og øvrig materielt utseende er viktigere enn hva som faktisk er best for den individuelle hest. Dette er en av årsakene at jeg ikke er ute å starter... Min hest trenger hverken bitt, pisk eller sporer...kunne ridd hun barbak for min del og likevel kunne presetert på lik linje med de store flotte brune... Vil gjerne gi hesten min godbit etter endt økt og vil gjerne få hviske til henne hvor flink hun er..

hehe.....
Ser nå hvor sær jeg er så kanskje like greit at jeg ikke konkurerer

http://www.rytter.no/t2.asp?p=32113

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  10:21:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siden flere tar det opp, så nevner jeg det igjen (sa det for et par dager siden i en annen debatt), smat føyer til litt flere ting som jeg ikke har nevnt tidligere (iallfall ikke i nyere tid):
  • Det finnes ingen dressurklasser hvor du må ri med pisk. Dette er valgfritt i de klassene hvor trinse er lovlig, med noen bemerkeninger for noen av overgangsprogrammene mellom LA og MB. Det er faktisk ikke lov i kandarklassene (altså fra MB/overgangen LA/MB og oppover)
  • Når det gjelder nesereim finnes det mange varianter og fasonger som er lov i trinseklassene. I klasser hvor man rir på kandar er kun engelsk nesereim lov. Det eneste som står om hvordan nesereimen skal festes, er at den ikke skal være så stram at det gjør vondt for hesten. Det betyr at du helt fint kan ha en diskret pyntereim, f.eks. en smal utstillingsmodell av engelsk nesereim, som ligger veldig løst på, og ikke har noe som helst effekt.
  • Sporer er frivillig i de lave klassene, og for ponniryttere er det også begrensinger på lengde. Det er først i kandarklassene det er påbudt med sporer, og her er "dummysporer", altså sporer som kun består av en enkel bøyle, uten noe som helst "sporeknott" en fullverdig spore.
  • Bitt må man ha, men man har endel ulike milde trinsebittvarianter å velge i. Rir man vel så bra uten bitt, så trenger du absolutt ikke benytte bittet i din ridning. Det er flere ryttere som til daglig trener mer klassisk dressur, som likevel deltar i konkurranser i ordinær konkurransedressur. Grunnprinsippene er de samme, og hvilke prinsipper man benytter for å vise hesten, er likegyldig, dersom det man viser selvfølgelig streber mot de målene man ønsker i den dressurkonkurranse.
  • Man må nok ri med sal, og den skal være av engelsk type. Men om man liker å ri barbak, finnes det såpass mange ulike saler på markedet, at du bør finne en som gir deg enten bedre, eller vel så bra kontakt med hesten, som om når du skulle ri barbak.
Selvfølgelig er det en forutsetning at man kan reglementet dersom man skal starte Så om man ikke kan det, er det vel så bra å holde seg unna.. Sant det!

Selv om reglene er ganske konkrete, vil jeg påstå at man er ganske fri likevel. Alle skal vise sine egenskaper i "samme drakt", men det er da mulig å strekke grensene ganske langt, både i den ene og den andre retning, slik reglementet er i dag. Både ved å velge bort noe av utstyret, eller benytte "dummyvarianter" at påbudt utstyr, som man egentlig helst og fint kunne klart seg uten. "Uniformen" som benyttes i dressur i dag er ganske plain, og problemet er selvfølgelig at hester som må ha masse dillemikk og "falske" hjelpemidler vanskelig får sneket seg til. Men man ønsker ikke å ha som mål at dressur er en kjapp snarvei heller, så det er vel egentlig vel og bra.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/04/2006 10:31:22 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  10:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.. det var ikke reglene jeg ville vite om, men hvorfor det ER slik?

Hvis du kan ri hesten på lik linje med andre, og det går jeg nesten ut fra hvis du stiller opp i en konkurranse, hvorfor MÅ du har nesereim, om hesten kan gå perfekt uten?

Hvorfor MÅ du har sporer i noen klasser, om du kan bruke dummy sporer, hva er da vitsen?

Er du ikke litt enig i at reglene er alt for konservative? Sånn er det bare liksom?

Kunne godt tenkt meg en forklaring på hvorfor reglene er som de er. Jeg spør deg, det virker som du har litt peiling på regler :)

Og hva gjør en engelsk sal engelsk? en barok sal kan jo til dels ligne en engelsk på mange punkter.. men har ikke runde salklapper (dansk uttrykk) er det bare utseendet dette går på?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 12/04/2006 :  10:51:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei Lopke!

Litt dette jeg funderer over, også egentlig. I travsporten er det jo sånn at man kan velge utstyr selv, bare man holder seg innenfor det som ikke skader hesten på noen måte. Hvis du har en hest med vondt i halen, for eksempel, kan du få kjøre løp uten halereim på sela, om du søker om det først. Dette fordi EKVIPASJENS prestasjoner står i sentrum.. (ikke utstyret).

Og det trodde jo jeg vitterlig poenget med dressursporten var, også, da, ekvipasjens prestasjoner? Og det er jo greit at med skal holde seg nogenlunde på samme plan når det gjelds utstyr, men den der "engelske typen" blir litt rart, kanskje? En westernsal blir kanskje litt vanskelig å sitte i på "dressurmåten", men en sal som en "galoppsal" vil jo definitivt også være av engelsk type, og dermed lov, om man skulle finne på å møte opp i en sånn? Selv om den ikke er særlig egnet til formålet?

Rart... I alle fall rart at de ikke godkjenner saler som er spesialkonstruerte for nettopp dressur, selv om de kanskje ikke ser helt "strømlinjeformede" ut.

Vil anta at de som lager KR ikke bestrider at det som foregår på Den Spanske Rideskole er dressurridning, i alle fall, og de bruker vel saler av mer barokke modeller..?

Vel. Lurer bare, egentlig..... Håper noen har noen svar til oss.... ;)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  11:04:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff.. det var ikke reglene jeg ville vite om, men hvorfor det ER slik?
Jeg har ikke skrevet reglementet, så det var jeg ikke
Kopi av melding:

Hvis du kan ri hesten på lik linje med andre, og det går jeg nesten ut fra hvis du stiller opp i en konkurranse, hvorfor MÅ du har nesereim, om hesten kan gå perfekt uten?

Min mening er at bittet ligger mer stabilt i hestens munn, om man har en nesereim som hjelper til for å støtte opp hestens kjeve. Endel hester, deriblant hesten jeg rir nå, vil det være uaktuelt å ri uten nesereim, da nesereima har en effekt jeg ønsker å ha med meg. Jeg har ridd hesten som ikke "trenger" nesereim før, de rir jeg da med engelsk type. Fordi det stabiliserer kjeven, selv om hesten hverken gaper, stikker tunga ut, eller er urolig i munnen. Om jeg kunne valgt, ville ingen hest kommet forbi meg uten å gå med nesereim. Om jeg kunne velge.. En nesereim er ikke en måte å "fange" en hest på, noen er så mot nesereim at man skulle tro det.
Kopi av melding:

Hvorfor MÅ du har sporer i noen klasser, om du kan bruke dummy sporer, hva er da vitsen?
Det hører til uniformen av gammelt av. Du skal kunne vise din kontroll og beherskelse av sjenklene, og din bruk av sporer. At man nå kan benytte "dummyvarianter" er mer for å holde tradisjonen. Jeg har aldri sett dem brukt, og kun en gang sett de til salgs i en utenlands nettbutikk. Antagelig er ikke tradisjonen fjernet fordi de som rir på dette nivået faktisk ser på sporen som et uuunværlig hjelpemiddel.
Kopi av melding:

Er du ikke litt enig i at reglene er alt for konservative? Sånn er det bare liksom?
Jeg synes det er rettferdig å skulle vise ting i "samme drakt". I en idrett som dressur, hvor en dommer dømmer hver ekvipasje hver for seg, er det viktig at konkurransen rettes mot hesten og rytterns kvalitet og prestasjon, og ikke til hvorvidt dommern bevisst eller ubevisst synes det er fint om man rir uten nesereim, i westernsal eller hva som helst.
Kopi av melding:

Kunne godt tenkt meg en forklaring på hvorfor reglene er som de er. Jeg spør deg, det virker som du har litt peiling på regler :)
Endel regler er til for å ivareta hestens interesse for riktig og rettferdig hestehold, samt at man skal opptre med god sikkerhet ovenfor seg selv, hesten og omgivelsene. En del annet er basert på tradisjon, og for å legge fokus mer på konkurransen, enn at det er et kostymeshow. I sprang vil jeg si at utstyret av og til grenser mot morsomme kostymeshow. I konkurranser hvor en spade er en spade, og ting enten er feil eller galt, er det mye enklere å tillate dette. I dressur har man en helt annen måte å dømme på, og selv om en dommer sier at de ser på hesten og rytter, og hva de presterer, så vil nok endel ting som oppleves som stygt og ukledelig, virke ubevist negativt inn på dommerens dømming. Igjen vil man, dersom man åpner for endel ting, også ha anledning til å benytte endel triks for å fremheve hestens egenskaper. F.eks. kan en hest med litt korte og stubbete bein, få fine bandasjer som er bandasjert høyt og lavt, for å få hesten til å virke mer langbeint. Slike triks finnes det mange av.. Og de som kan triksene, vil vite å utnytte dem. Er det ikke greit at dressursporten skal være plain da? Så oppstår det ikke spekulasjoner i slike ting også.. Det er trossalt ikke et kostymeshow!
Kopi av melding:

Og hva gjør en engelsk sal engelsk? en barok sal kan jo til dels ligne en engelsk på mange punkter.. men har ikke runde salklapper (dansk uttrykk) er det bare utseendet dette går på?

Saler har vært et omstridt tema i forhold til reglementet den siste tiden, særlig siden det har kommet så mange nye, og gode, saler på markedet, som egner seg for dressur. Før hadde man det man i dag kaller engelske saler, i tillegg til saler ala galoppsaler, ponniputer, westernsaler, og andre saler som overhode ikke var egnet. Man har derfor sagt at salen skal være av engelsk type. Også de vanlige bomfrie salene som likner på ponniputer har vært ønske om å forby, og har derfor ikke kunnet gå under "engelsk type" (disse har først kommet i senere tid). Det har nå vært diskutert om man bør si at de skal være av "dressurtype". Dvs, at antagelig engelske saler i dressur- og allroundmodell vil være ok. Men da også de bomfrie salene som er av skikkelig dressurmodell, og ikke bare ponnipute ala dressur. Disse er jo ganske nye. I denne sammenheng har det også vært diskutert om f.eks. sprangsaler ikke lengre skal være lov. Det skal sies at det er debatt om dette, men at man ikke ønsker å innføre lov om ting, før man ser hvor trenden bærer.

Når det gjelder barokksalene har den litt flere ulikheter enn at salkappene er firkantede. Det er f.eks. vanlig å benytte en form for stigbøyler som gjør at føttene f.eks. henger langt bedre fast ved et fall (tenker på denne typen), enn de engelske som finnes på de ordinære dressursalene i dag. Man er selvfølgelig åpen for å velge stigbøyler selv, men dette er f.eks. en ting som også følger med om man tillater barokksal. Av tradisjon har man ikke pleid å benytte barokksaler i konkurransedressuren. Kanskje man burde det, men bør man ikke da også åpne for å benytte barokkutstyret i den tradisjon det følger? Dette vil medføre ganske mye mer enn å tillate en barokksal med vanlige "engelske" stigbøyler, og dertil tilhørende annet engelsk utstyr. Dessuten er det barokksaler i dag, som langt fra likner en engelsk sal. Likner mer en westernsal spørr du meg. F.eks. denne eller denne.. Det skal liksom også defineres i et reglement, og hvordan definere noe dersom det ikke er forskjell på f.eks. barokksaler..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  11:16:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo men det er jo stor forskjell på vaquero saler og esquela saler.. Også i deres bruk innen for spansk ridning. Nå var mitt utgangspunkt saler fra f.eks Bent Branderup og ander "skolesaler" f.eks dem man ser i den spanske rideskole. Du må da innrømme at dette er dressur på veldig høyt plan og utstyret deres også er tilpasset dette. Klassisk Dressur/akademisk er likemye en treningsmetode og øvelser du ser i den engelske på høyt nivå. Burde ikke dette tilhørende utstyr kunne brukes i tradisjonelle konkurranser, da disse er tilpasset for hesten og samme øvelser? Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 12/04/2006 :  11:30:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
He he, ang stigbøyler og fall... Hvis det i de høyeste klassene er lov til å ri med hatt, i stedet for hjelm, så spiller vel stigbøylen mindre rolle også, skulle en tro... humre... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  12:09:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
He he, ang stigbøyler og fall... Hvis det i de høyeste klassene er lov til å ri med hatt, i stedet for hjelm, så spiller vel stigbøylen mindre rolle også, skulle en tro... humre...

Opprinnelig postet av LisaFi

Ja. Men det er vel ikke i de høyeste klassene man opplever fall heller? Jeg har sett flere urutinerte hester og ryttere, samt ekvipasjer som har en lavere "falle av terskel" i klassene hvor hjelm er påbudt. Svært sjelden jeg har sett noen starte uten å ha kontroll, eller ved å være nære og falle av.

Utviklingen med hensyn på hjelm/floss i dressur har den forskjell at den har gått andre veien. Man rei med sal av engelsk type, og uten hjelm, da floss først. Så har man innført hjelm av sikkerhetsmessige årsaker. Jeg tror at man av sikkerhetsmessige årsaker (som i dag er det viktig element i reglementet) ikke ville innført slike stigbøyler. Det har jo hverken tradisjon eller fordeler ved sikkerhet..

En annen ting.. Disse stigbøylene vil nok også være til hinder for å kunne tilrettelegge for at ryttern skal kunne oppnå det man i konkurransedressuren anser som den riktige sits.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/04/2006 12:25:06 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  12:24:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo men det er jo stor forskjell på vaquero saler og esquela saler.. Også i deres bruk innen for spansk ridning. Nå var mitt utgangspunkt saler fra f.eks Bent Branderup og ander "skolesaler" f.eks dem man ser i den spanske rideskole. Du må da innrømme at dette er dressur på veldig høyt plan og utstyret deres også er tilpasset dette. Klassisk Dressur/akademisk er likemye en treningsmetode og øvelser du ser i den engelske på høyt nivå. Burde ikke dette tilhørende utstyr kunne brukes i tradisjonelle konkurranser, da disse er tilpasset for hesten og samme øvelser?

Som sagt.. Jeg har ikke skrevet reglementet, og jeg vet du er ute og kverrulere til man ikke har flere ord. Siden jeg ikke kan forsvare noe jeg ikke har skrevet selv, kan du jo spørre NRYF direkte.

Men jeg vet.. Reglementet er i stor grad basert på tradisjoner. Både nasjonalt, og internasjonalt. Veldig mye av det FEI (det internasjonale rytterforbundet) setter opp i sitt reglement, forsøker man å tilpasse i NRYFs nasjonale reglement. I de senere år har sikkerheten blitt et høyt fokus, og flere av elementene i reglementet bærer preg av dette. Samtidig har en endel tradisjon man både ser at er hensiktsmessig å ivareta, og som det er ønske om å ivareta. At dressuren ikke har blitt noe kostymeshow har noe med at man skal vise at man ved hjelp av likt utstyr, og samme utgangspunkt, skal kunne vise sine ferdigheter deretter. I en sport som dette er det litt ok å sette krav til "renhet". Av samme grunn som man benytter skoleuniformer i enkelte land fremdeles (for å ikke forskjellsbehandle f.eks.) Verken dommere skal blendes av distraherende elementer, eller ulike hjelpemidler skal gjøre utgangspunktet til noe annerledes. Fordi man aldri vet hva dommeren man møter liker eller ikke liker, er det greit at alle stiller med samme utgangspunkt. Dette har ikke noe med at jeg tror dommere vil dømme de med rosa ridejakke strengere enn andre, men at forstyrrende elementer ubevisst kan ha sin effekt. Jeg personlig synes faktisk en straight og renstriglet dressurhest, ser langt flottere ut enn en raggete mounted games ponni med hottentotter. Vel og merke i dressur.. Mulig det har noe med hva man har sett tidligere å gjøre, men jeg tror dette er hva de fleste dommerne ønsker å se. Og også de aktive dressurrytterne ønsker seg selv imellom.

Men spørr gjerne de som står for reglementet.. Evnt la være å godta det reglementet som finnes, og la være å starte dressur.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  12:44:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Som sagt.. Jeg har ikke skrevet reglementet, og jeg vet du er ute og kverrulere til man ikke har flere ord. Siden jeg ikke kan forsvare noe jeg ikke har skrevet selv, kan du jo spørre NRYF direkte.

Opprinnelig postet av spoff

Hva faen mener du med det???
Er det ikke lov å stille et kritisk spørsmål til reglementet her? Jeg spurte deg jeg Spoff fordi jeg vitterlig trodde DU hadde litt peiling på hvordan reglene var i Norge og hvorfor de er som de er. Jeg kunne selvfølgelig stille samme spørsmål til NRYF direkte, men du er ganske så villig til å svare på de fleste spørsmål innenfor konkurranse, og kanskje du heller burde ta det som et kompliment at jeg overhode gidder å høre DIN mening om dette?? Om du på en eller annen måte måtte da dette som personlig kritikk fatter ikke jeg, jeg har da aldri lagt lagt opp til at DU står ansvarlig for reglene i Norge..

Det var da bare å svare med en gang at du ikke viste hvorfor reglene var som de var, istedet for å svare på noe helt annet da??
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/04/2006 :  02:12:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... Kanskje det betyr at vi har en hel haug med dressurdommere som burde fått strengere kursing til å se FORBI alt "flashy" eller "uflashy" utstyr (velg selv hva du synes sorterer under hvilken type).. Dommere som kanskje bør bli flinkere til å bedømme hva de virkelig ser, og ikke hva de tror de ser...? Hvis utstyrsreglene er til for ovennenvte grunner kunne man jo tenke sitt, i alle fall?

Og kanskje betyr at det er vanskelig å argumentere FOR enkelte deler av et reglement som kanskje er utdatert, og fundert på gamle tradisjoner som har lite basis i nyere kunnskap om hesteanatomi og fysikk?

Kanskje er vi så bundet til gamle tradisjoner at vi blendes for åpenbare svakheter i det vi "alltid" har tatt som sannheter?

Nå skriver jeg KANSKJE fordi dette jo er noe man ikke kan vite sikkert, men det vil jo være skremmende om ingen- noen sinne- tenker tanken på å kunne kritisere gamle tradisjoner...?

Men at dressur er en litt konservativ del av hestesporten, kan vi vel være enige om...?
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  03:35:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har lurt på dette selv lopke..

men får bare teite svar tilbake av div.dressurdommere som ikke virker som de har peiling på hva de snakker om.,ikke vet de hva swung er og ikke vet de var samling er..å dette er lissom eliten av dommere!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.