hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gaute Ormåsen - Kjærlighet er mer enn forelskelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Gaute Ormåsen - Kjærlighet er mer enn forelskelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Madam Fame

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  22:51:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er mindre stolt over dialekten her jeg bor, ja :p

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Hva? Den er da ikke så fæl? (Savner den jeg)

Oppvokst borti "høgget" der jeg også, men siden jeg flytta til Rogaland, og alle bare kikket dumt på meg hver gang det kom noe dialekt, har jeg måttet pynta litt på det.. Men nå blander jeg visst litt av alt.. 3 dialekter.. Høres sikkert forferdelig ut..

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  14:25:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg syns den er ille ;) Ihvertfall de som drar den helt ut.

¨Je årke itte gjørra noe som helst førr je har vondt i hæsen¨

Altså, jeg orker ikke gjøre noe som helst fordi jeg har vondt i halsen.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  02:53:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Den sangen er bare helt hærlig ass
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  06:45:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tenk på meg, da, som har vokst opp med en bestefar som KREVDE at jeg brukte dialekt. Og KORREKT også... He-he..
Måtte legge den vekk da jeg kjørte drosje i Asker og Bærum. Ble så lei av "Næh! Si mere, da! Guuuud så festlig dialekt du har!!"

Ellesen ha je inga problem mæ å få dom gamle i bygden tæl å skjønne hårt ei ord je seie.
Tæl tier ha je funngert som tolk på Demensavdelinga. "Kjækk dåkter, men je skjønne itte å'n seie, je..."

Lokal verdivurdering på hest og ordvalg:
Dænna æ det både huggu å bein på! (Bra hest)
Dætta æ ittno'. Høre vel heme på Høgden, dætta, væ... (Dårlig hest; "Høgden" er Rudshøgda hvor HedOpp slakteri ligger.)

Hovslageren min (gått av med pensjon nå, men er med som oppsynsmann) er av det gammeldagse slaget, og har ei BREI Ringsak-dialekt. Vokste opp som nabo til Alf Prøysen.
Kort og konsis vurderingsevne, og med en tørrvittig replikk til det meste.
Husker jeg vurderte ei Cremellohoppe fra Danmark engang. Og viste bilder til han for å høre hva han mente. "Neimen du kæn da itte kjøpe dænna du! -Kæn itte ha en stygg hæst du som æ ei pen jinte! Dæ gå ITTE!" (Det vart inga Cremello-hændel på meg, kæn du si... )

Jeg kan tale østlandsmål og je kæn tala dialækt på breieste vis.
-Kommer an på situasjonen.

Synes det er artig at dialekten også tas fram og brukes til moderne musikk og ikke bare er et "klenodium" som finnes i "festlige Prøysen-viser".

Line.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  08:52:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Så sant så sant, Line
Om dere kommer over en cd av Tønes neste gang dere er i platebutikken, så sett dere ned og lytt litt til den om dere har tid. Han synger også på dialekt, og bor her hvor jeg bor. Da får dere høre MIN dialekt, hehe

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 06/04/2006 :  12:06:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg har også lært meg å snakke skikkelig "bonde" (som jeg sier for å erte kjæresten), synes faktisk det er ganske kult! Men ville ikke snakket sånn til daglig..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  13:35:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Gikk på samme skole som gaute i 2 år.... Ringsaker vgs... Sang på hver avsluttning... Det at han synger på norsk er vel ok det, men synes det blir litt kopette jeg... Flyttet fra tr heim til Ringsaker i 99 og bodd her siden, sammen med en som er fra Veldre og her jeg bor nå... Synes dialekta er toppers!
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 09/04/2006 :  15:53:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Nå måtte jeg glise litt, Line. Den dialekta kan du i alle fall! Bor jo i Ringsaker jeg også, men har ikke helt vent meg til å prate slik enda, selv om det nok sniker seg inn non fraser her og der...

Morsomt å høre på er det da, i alle fall..

Selv holder jeg meg stort sett til trønder-mål, når ikke annet er påkrevd for å bli forstått.....

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 09/04/2006 :  19:12:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Var nesten overraskende mange som bodde "borti der". Dere må bli boende så jeg ikke blir så ensom når vi flytter dit om noen år!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  20:12:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Er flere som bor borti der amma

Ikke den vakreste dialekta nei, til og med besteforeldrene mine som bor i Drammen skjønner noe særlig

Litt OT men;
Hadde konfirmasjonsundervisning på Lillehammer der ejg var omtrent den eneste som var litt vel brei i målet.. Det eneste ordet jeg sa i løpet av alle de kveldene vi var der på kurs var "kænsje"(kanksje). Da råflirte dessa fiiine folka () fra Lillehammer sååå godt at jeg holdt kjeft resten..

Jaja, je æ stol over dialækta je men..

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  20:35:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Typisk sang jeg hører på når jeg er trist, fin sang :)

Opprinnelig postet av *Ina*

Neineinei Ina! Da hører vi "Cant help myself" -Kelly Family eller "Here whitout you" - 3 doors down.

Men sangen er fin

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  20:50:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neineinei Andrea! Da hører man på Him! Man hører også på Him når man er glad! og når man er sint! og når man er sliten! og når man... Ja du forstår hva jeg vil fram til
HIM-Beste musikken! * ElskeElskeElske*

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  21:04:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
haha
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  23:23:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Neineinei Andrea! Da hører man på Him! Man hører også på Him når man er glad! og når man er sint! og når man er sliten! og når man... Ja du forstår hva jeg vil fram til
HIM-Beste musikken! * ElskeElskeElske*

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Hehe... okok... Får laste ned da, til ære for deg.

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  23:33:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil du ikke angre på! *anbefale HIM- gone with the sin*

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.