hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - blir galopphester skjeve?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Galopp
 blir galopphester skjeve?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  10:31:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Blir de det? de løper jo bare en retning på banen!?

Wulfi

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  11:16:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Aner ikke, men det virker litt sånn på min i allefall.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 04/04/2006 :  14:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Galopphester løper ikke bare en vei. Treningen foregår høyre om tre dager i uken, og de andre dagene venstre om. Alle løp her i landet foregår mot klokkeretningen, altså mot venstre. Men mange hester bytter ben til høyre galopp på oppløpet, slik får de på en måte "et nytt gir". I Danmark går løpene høyre om, dvs med klokka. Hvilken vei løpene går avhenger hvilket land du er i.

Hestene blir trent i både høyre og venstre galopp, men akkurat som med mennesker har hestene også en favorittside som de benytter seg mest av. Mange løpshester blir også ridd løsgjørende arbeid med slik at de nettopp ikke skal bli skjeve.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  14:37:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har inntrykk av at selv om hestene også går motsatt vei så er det ikke allesom er så nøye med hvilken galopp de går i (men dette varierer vel fra trener til trener.)

Opalen var bare tre da jeg fikk henne og hadde gått som løpshet i overkant av et år. Hun var helt klart vesentlig sterkere i venstre galoppen enn i høyre. De fleste fhv galopphester jeg har vært borti har høyre side som sin svake.

De aller aller fleste hester har en svak side og jeg har da vært borti mang en "ridehest" som har vært vel så skjev som en hvilken som helst galopphest...
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  17:13:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
enig med opal..
jeg saler opp og går på annenhver side hver dag,eller helst bruker krakk..
da jeg vi lat hestene mine skal bli like behandlet på begge sider.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  17:14:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vi blir faktisk "sjev" i kroppen slev oxo av å gå på samme side hver dag.har du prøvd å gå på fra "feil" side,så merker du det..veldig uvnat!!
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

CamillaB

Skrevet - 04/04/2006 :  17:55:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei folkens!

Bare en liten tilleggsopplysning til det Musical Missile skriver (og som jeg er helt enig i ).

Hester har en tendens til å bytte ben både inn og ut av svingen. Dvs de går på innerste ben I svingen (i løp blir det altså venstre), og bytter ut av svingen og går rettstrekkene på motsatt ben. Det sier seg selv at det er enklere for dem rent fysisk å gå på innerste ben i svingen pga kreftene/farten som drar dem innover.

Galopphester som ikke automatisk bytter ben inn i og ut av svingen blir stort sett bedt om å gjøre det, både for å få ekstra gir og for å prøve å unngå å bli skjeve. Men ja, mange hester er skjeve og galopphester er intet unntak... derfor er det viktig at man er flink til å drive løsgjørende arbeid, huske å trave på begge diagonaler osv.
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  14:43:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar! nå vet jeg det og Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.