hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Halvparader!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Halvparader!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sarahk

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  18:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan utfører dere en halvparade, og når utfører dere den?

Jeg har nettopp lært meg en ny teknikk som går ut på å trekke inn magen, ut med korsryggen og puste ut, mens du tar halvparaden. Dette fungerer utmerket, alle hestene reagerer på dette og samler seg mye bedre!

Har andre hørt om dette og bruker dere det? Hvis ikke må dere bare prøve den!

Flokus

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  18:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør! Det er helt suuupert;) *ElskeHalvparader*
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  19:11:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm..hvor er korsryggen? og hvordan tar man den ut?

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  19:26:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
egentlig skal man ta 4000 halvparader i løpet av en ridetime,men det er med små bevegelser altså..å IKKE saging..men n rir jeg mest på løse tøyler jeg da,så da er de jo ikke aktuelt uansett:))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

sarahk

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  19:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skjer automatisk når du suger inn magen. Altså du prøver å suge inn magen så mye at du skyter ut ryggen samtidig. Det er de nederste magemusklene du skal bruke, ryggen skal krummes litt. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  19:41:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
egentlig skal man ta 4000 halvparader i løpet av en ridetime,men det er med små bevegelser altså..å IKKE saging..men n rir jeg mest på løse tøyler jeg da,så da er de jo ikke aktuelt uansett:))

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Man kan da ta halvparader med slakke tøyler og?
Gå til toppen av siden

sarahk

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  19:51:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo det kan man vel... Man skal bruke tøylene minst mulig, og setet og vekten mest. Men den blir nok bedre hvis man støtter på tøylen.
Men hvorfor rir du bare på lange tøyler?
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  20:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får ikke til dette med halvparader jeg..skønner at man nesten skal stoppe men så gjør man ikke det. Og man skal bruke sete til å stoppe. Hm.. Vanskelig er det! Enten stopper hesten eller så er det ikke reaksjon.. Finns ikke noe mellomting!

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  20:32:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo en ting til angående halvparader. Når man nesten stopper, hva skal man gjøre for at hesten ikke skal stoppe helt? Skal man bare ri den fra med setet? Prøvd nemlig men for det ikke til! Prøvd å legge på skjenkler også men det blei veldig knotete eller hva jeg skal si..Nei Halvparader altså. Vil så gjerne få det til siden det er rota til all ridning!

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  21:06:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo det kan man vel... Man skal bruke tøylene minst mulig, og setet og vekten mest. Men den blir nok bedre hvis man støtter på tøylen.
Men hvorfor rir du bare på lange tøyler?

Opprinnelig postet av sarahk

Er klar over det, ville bare fram til at setet er en stor del av halvparaden
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  21:54:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ja selvfølgelig!men når man rir western så bruker man mest stemme og vekt\oversjenkel.å tøylene henger i bue,så om jeg skal begynne å ta halvparader da,tror jeg ikke hesten min sjønner en dritt...
Gå til toppen av siden

SunnivaB

» VIP

Skrevet - 02/04/2006 :  22:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo en ting til angående halvparader. Når man nesten stopper, hva skal man gjøre for at hesten ikke skal stoppe helt? Skal man bare ri den fra med setet? Prøvd nemlig men for det ikke til! Prøvd å legge på skjenkler også men det blei veldig knotete eller hva jeg skal si..Nei Halvparader altså. Vil så gjerne få det til siden det er rota til all ridning!

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Når du tar halvparader skal du også drive fremover med enten stemme eller sjenkel. Men du trenger ikke det hvis du tar halvparader for å roe ned hesten. Altså hvis den stresser.
Når hesten stopper kalles det helparade.
Du kjenner det når halvparaden funker, hesten blir på en måte sammenpresset og samlet, hvis du skjønner hva jeg mener? :)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  23:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja selvfølgelig!men når man rir western så bruker man mest stemme og vekt\oversjenkel.å tøylene henger i bue,så om jeg skal begynne å ta halvparader da,tror jeg ikke hesten min sjønner en dritt...

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Hmmm...også Westernryttere rir halvparader. Ihvertfall de jeg kjenner...og teknikk i Western er kanskje ikke heeelt det man legger i vei om på en gangartsside eller?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  11:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
oi.. La ikke merke til før nå at dette var islandshest/gangartsridning forumet Men gjelder ikke det samme for islandshest og "vanlig" hest når det gjelder halvparader?

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  11:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo.
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  23:31:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså når man rir halvparader på westernhester så bruker man sete og litt forholdninger til en viss grad.altså ikke den vanlige ta og gi metoden man lærer her til lands.mulig jeg er dårlig til å ordlegge meg men nå var det faktisk dere som spurte,å da prøver jeg faktisk å forklare hva jeg mener... å dessuten så er westernhester trent til å få et signal og holde det til den får et annet.men med ridehesten derimot er det sitte å gi signaler hele tiden med sporer\sjenkel og via tøylebruk.i konkuranser å på bane så går jo naturlig nok signalene mere fortløpende enn på en tur da..var dette greit kurre?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.