hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp til forplan!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hjelp til forplan!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Zanachic_Freckle

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  15:15:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideZanachic_Freckle  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseZanachic_Freckle  Svar med kopi av melding
Jeg har en 17 år gammel fullblods som er veldig tynn! Hun har blitt tynnere de siste månedene fordi hun har stått på høyensilage, noe hun ikke får næring fra... Derfor må hun ha tørt høy. Vi har nettopp begynt å blande betfor i maten hennes i håp om at hun skal legge på seg. Hun får 3kg bygg morgen og 2 kg bygg og 1 ltr betfor til kvelds. Dette har vi nettopp begynt med...Skal også begynne på tørt høy igjen. Noen som har noe å si om dette? Blir glad for tips, for hoppa mi er grusomt tynn... Kan se ribbeina kjempegodt=/ Hun vært tynn helt siden vi kjøpte henne og vi har hele tiden prøvd å fete henne opp...
A good trainer can hear a horse speak, a great trainer can hear a horse whisper...
Some horses are screaming and no one is listening...

Opal

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  15:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først: Tenner sjekket og ormekurere gitt? Hjelper lite å fôre på hvis hesten ikke får nyttegjort seg av maten grunnet orm eller tenner som ikke maler fôret tilstrekkelig opp.

Synes 5 - 6 kilo kraftfôr høres urimelig mye ut hvis hesten ikke er i hardtrening (dette er omtrent de mengder en løshest i trening får).

Har erfart med min fullblodshoppe at det i hovedsak er høyet de legger på seg av (og det er ikke gjort over natta...). Gi så mye høy AV GOD KVALITET som hesten klarer å spise for å sette det litt på spissen. Gir man 6 kilo kraftfôr er det ikke "plass" til så mye høy.

Gir du vitamin/mineraltilskudd?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 31/03/2006 :  15:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det viktigste er å forsikre seg om at hun klarer å fordøye og nyttig-gjøre seg næringen i høyet på best mulig måte. Når hesten får store mengder bygg kan dette ødelegge fordøyelsen i tykktarmen. Hester som ikke klarer å fordøye stivelsen i korn får ubalanse i tarmen og klarer tilslutt nesten ikke å ta opp næring fra noen ting. Du skriver at hun ikke klarte å fordøye høyensilage - ble hun løs i magen? Da kan mikroorganismene som hjelper hesten med fordøyelsen være i uorden og mye stivelse forverrer denne tilstanden.

Jeg ville gitt fri tilgang på godt høy sammen med betfor morgen og kveld sammen med 2 dl olje og vitamin/mineraltilskudd. Jeg ville bare gitt små mengder med korn og heller erstattet med opp til 3 dl olje pr døgn. 3dl olje pr døgn tilsvarer 1 kg havre og det er mye lettere for hesten å fordøye.
Det finnes også tilskudd som skal sikre en god tarm-flora for best mulig fordøyelse. Jeg ville vurdert ting som Yee-sac, Equilibra eller Vita Biosa.

Lykke til.
Gå til toppen av siden

lakrisen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  14:05:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelakrisen  Send %s1% en ICQ meldinglakrisen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselakrisen  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har selv en fullblods som var veeldig tynn og mager, så jeg har et tips til fôrplanen din!;D

#1. Rapsolje ELLER solsikkeolje : er veldig fint for alle hester, men det er litt fetene
#2. Nano Juice : Lagd for tynne hester
#3. Fri tilgang til høy/silo : (silo digger de, og godt for magen)
#4. Betfôr : mhm.

Jah, det var noen tips ;D

- - - - - - - -
Hilsen Ane&Lakris
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  14:25:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er ikke alle hester som tåler silo, det må man nesten finne ut..så lenge siloen ikke går varm eller blir muggen, så er det et bra for, men jeg ikke er 100% begistret over det, men andre har hatt bedre erfaringer enn meg ang silo..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.