hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ikke reg hoppe skal ha føll, men...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Ikke reg hoppe skal ha føll, men...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kaizergutten
» VIP

Skrevet - 30/03/2006 :  20:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
For hesten min skal ha føll til sommeren, hun er renraset, men ikke reg. Faren er også renraset og reg. Kan dette føllet registreres?? Vi veit foreldrene på hoppa er det mulig og registrere henne??

Ps beddekningen var IKKE planlagt..hehe

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  21:23:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hoppa kan nok registreres hvis du vet foreldra ja.
Tror ikke de behøver å være registrert

Veldig bra at faren er reg og godkjent ELLER?
Tror du også hadde fått registrert føllet hvis kun faren var det og..
Men du får grønne papirer vil jeg tro.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  23:11:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hvilken rase er det snakk om?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  00:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om begge hoppens foreldre er registrerte og har stamtavle, kan du registrere hoppen også å få papirer på den. Og da vil du også få papirer på føllet siden faren dens også er registrert. Er ingen regel at en hest skal være så eller så gammel når den blir registrert mener jeg. Eller tar jeg helt feil????
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  08:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom faren til hesten din er kåret går det nok greit. Da er det bare å få tak i springseddel og sende den inn. (Ta kontakt med hingsteeier)
Dersom faren ikke er kåret blir det vanskligere.
Dersom det var samme eier på faren og moren går det an å sende en søknad til Norsk Hestesenter (fra den daværende eier) og søke om godkjenning om bruk av egen hingst på egen hoppe, men det er ikke sikkert at de vil godkjenne det, men muligheten er der.
Dersom hingsten ikke var kåret og det ikke var samme eier på hoppe og hingst, får du nok ikke registrert den.
Alle hester skal nå uansett registreres om de har stamtavle eller ikke, De som ikke har stamtavle og ikke er renrasede skal registreres i et B-register hvor alle skal ha hestepass og bli microchippet.
De blir ikke noe mer "godkjente" av det, men da er de i hvertfall registrert.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  10:39:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilken rase er det snakk om?

Opprinnelig postet av Mari^_^

Sjekket og det var nordlandshest. Vet ikke hvilke regler som gjelder for dem jeg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  12:44:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ganske sikker på at det jeg skrev tidligere gjelder alle raser.
Tror ikke regler for avl på hest/ ponni er noe forskjell fra rase til rase. Det eneste spesielle er for sportsponnier, hvor du kan blande raser, men selv da må hingsten være kåret spesiellt for sportsponniavl hvis man skal kunne registrere avkommene.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  13:10:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ganske sikker på at det jeg skrev tidligere gjelder alle raser.
Tror ikke regler for avl på hest/ ponni er noe forskjell fra rase til rase.
Opprinnelig postet av Goldman og Rex

Det er store forskjeller fra rase til rase!!

Jeg kan opplyse om at hvis en ikke registrert frieserhoppe får føll, er føllet IKKE registrebart
Og sånn sett veldig lite værd..
En hingsteholder kan heller ikke avle selv på egne hopper..

Og jeg tror ikke bare det er frieseravlen som er så streng eller??
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  13:32:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tok det som en selvfølge at begge foreldrene til et eventuellt føll måtte være registrerte og av samme rase.
Videre vet jeg at dersom man vil bruke egen hingst på egen hoppe må hingsten gjennom en "helsekontroll" og dersom den har veterinære anmerkninger som er diskvalifisrende ved en kåring, arvlige osv. får man ikke godkjent den.(for bruk på egen hoppe).
Dette er(/var) i hvertfall lov blandt traverrasene og ponnier tilknyttet ponniavlsforeningen. (rett meg hvis jeg tar feil)
Et nytt EU-direktiv sier jo at kåringen av hest skal avskaffes, blir spennede å se hvordan det slår ut.
Men i Norge har de valgt og fortsatt beholde kåringen inntil videre.
Hadde vært artig å høre eventuelle andre regler for andre raser.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  13:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde vært artig å høre eventuelle andre regler for andre raser.

Jeg kjenner sånn sett bare til frieseravl men kan fortelle at det er omkring 50.000 friesere i verden. 40.000 av disse er i holland, 500 i DK, rundt 50 i norge og en stor del i USA og resten av kloden. Denne rasen er økende..
Totalt er det ca 50 hingster som er avlsgodkjente. Disse står i USA og Holland. Dvs INGEN godkjente frieserhingster i skandinavia. Ergo må jeg importere sæd fra en GODKJENT EU stall.. ikke alle er det heller.. da er jeg nede i en 10-15 hingster vil jeg tro. Så må jeg se på innavlsprocenten. Denne må IKKE være over 10% og man ser helst under 5%. Tja da er jeg nede i en 4 stykker vil jeg tro. Så må jeg finne rette hingst, høyde, bygning, gemytt og avlskvalitet spiller da inn her..
Som dere kan se blir det en veldig dyr affære å avle godkjente frieserføll. Derfor er prisen HØY!! På den andre siden avles det kvalitet på de beste hingstene.. ca en promille blir godkjente for avl og disse er DYRE!!! faren til Lopke gikk for ca 30 mill til USA så det forklarer kanskje også at veldig få i skandinavia har råd til å kjøpe en avlshingst.

Så er det moren da. I denne avlen legges det mye og ikke mest vekt på morssiden. Hun skal selvfølgelig være kåret.!!
Ved føllkåring er det første andre og tredjepremie.. (veulenboek-VB) (Lopke er 2 premiert juhuu)
Ved 3 års kåring eller senere kan hesten om den er "bra" nok bli STER.. (stamboek-STB)

Ster = stjernekvalitet. Kun 20 % av hoppene er gode nok til å bli Ster.
Model = enda bedre enn stjernekvalitet, det beste kåringsresultat en hoppe
kan få. VELDIG få hopper får dette.
Preferent = at hoppen har bevist sin avlsverdi så godt at den har avlet 4 avkom
som har blitt kåret til Ster

Frieserhoppen må være over 150 stang for å bli kåret. En sterhoppe skal være over 155. stang
Hingster kan også få titelen Preferent..

Fullpapris Frieser: et føll som har ster i 4 generasjoner.

Og papirene skal være fra FPS, Friesch Paarden-Stamboek og er forfalskningssikre. Gule.

(om noe er feil, kom endelig med rettelser, mye regler å sette seg inn i )
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  14:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja dette var innteressant!

Så for å få et godkjent friserføll må du ha hatt hoppa på utstilling og få henne godkjent?

Hva ligger snitt prisen på, på en frieser?
Siden hingstene er så dyre og og det er så mye jobb med å få tak i deres edle dråper, må det jo være bra pris på føllene?
Hva er feks. sprangavgift + føllavgit?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  14:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja dette var innteressant!

Så for å få et godkjent friserføll må du ha hatt hoppa på utstilling og få henne godkjent?

Hva ligger snitt prisen på, på en frieser?
Siden hingstene er så dyre og og det er så mye jobb med å få tak i deres edle dråper, må det jo være bra pris på føllene?
Hva er feks. sprangavgift + føllavgit?

For å få godkjent frieserføll må hingsten være avlsgodkjent, hoppa registrert/kåret. Lopke er VB nå siden hun først blir kåret til sommer (3års), det nok mulig å registrere føll på henne idag men ikke så attaktivt for kjøper. Om hun blir f.eks Ster senere vil dette også gå tilbake på føll, nye papirer idet føllet da har en høyere premiert mor. Dette fikses ved å sende stamtavle til FPS. (som man må være medlem av da)

snittpris på frieser er vanskelig å forklare. En vallak er billigere idet den ikke kan avle og skulle noe skje med beina, har du en hest som ikke kan brukes til så mye annet. Dette gjelder alle raser. Men vil tro at en vallak ligger på 80.000 ++ alt etter hva den kan prestere i dressur og kjøring.

et frieserføll i Norge ligger på omkring 70.000 og en voksen hoppe på omkring 120.000 pluss pluss etter hvilke papirer den har. En Sterhoppe ligger gjerne over 200.000. Modelhopper finnes ikke i Norge. Men Soma Friesergård har en Sterhoppe :) heldiggris. Denne har sikkert ikke vært så billig. Og er superflott!! høyeste kvalitet.

Et føll av stermor er dyrere, et fullpapirsføll er ennå dyrere, aner ikke for jeg har ikke sett dem til salg her. så snittpris finnes ikke, du får hva du betaler for!! og det er vel også generelt innenfor de fleste raser. Bare at en frieser er dyrere.

sprangavgift/føllavgift vet jeg ikke. Jeg mener man betaler for sæden. kostnader med dyrlege, import av sæd, hingstestasjon som regel osv osv.. dette ligger gjerne på omkring totalt 20.000 pluss utgifter med å ha føllet og dyrleger gjennom drektigheten.

Jeg importerte fra Danmark idet jeg kunne spare litt (men bare litt) der.. men utvalget er større og det er lettere å finne ønsket hest pga kort avstand til Holland og EU osv.. (altså det er ikke mange friesere til salg i Norge ennå, men det kommer) Hold øye med Soma Friesergård (sandnes) og Line Stålesen (Sauda) har drektige hopper.

Kontakt meg gjerne om noen er interessert i frieser fra Danmark/Holland

Ps. Mye drit blir solgt især i danmark, trist å leste mange annonser og man vet at dette ikke er kvalitet, mange går bare etter rasen uten å egentlig vite hva de må se etter.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  16:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og de sier det er dyrt med Islandshest!
Hjelpe og trøste.
Kommer til å se på Friesere med helt andre øyne heretter...exklusive greier!!

Bys det frem mye til salgs som er papirløst?
Tenker da på type presenteres som fullverdig Frieser,men er egentlig verdt det halve? (eller enda mindre) så det er lett å bli lurt om man ikke er "satt inn" i regelverket?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  16:59:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bys det frem mye til salgs som er papirløst?
Tenker da på type presenteres som fullverdig Frieser,men er egentlig verdt det halve? (eller enda mindre) så det er lett å bli lurt om man ikke er "satt inn" i regelverket?

Opprinnelig postet av Kurre

Ja i Danmark ser jeg hver uke salgs annonser jeg IKKE hadde turt å ta.. Mye som blir solgt til lav pris og, men husker navnene på dem som driver useriøst med friesersalg så jeg hvet hvem man unngår. Noen er også stått til salg leeenge.. ikke pga pris men friesermiljøet er ganske lite og alle vet hva man har til salg osv.

Mye papirløst ja.. mye som bys frem som frieser men jeg kan sjekke alle stamtavlene online ut fra navnet (regler for det ser dere)
så da ser man fort om det er bra osv. Så en annonse som jeg stadig ler av.. en litt eldre herre hadde satt en unghoppe til salg. Under navn hadde han skrevet "veulenboek Merrie" he he.. dette betyr at hesten er i føllboka og er en hoppe.. Han kunne ikke lese navnet. Jeg mener man må sette seg mye inn i sakene, uansett er det mange penger og en del blir nok litt lurt.

Ser også flere og flere blandinger (frieser-varmblod) synd å ødelegge flere hundre års avl!!! grr..

og jeg hadde gjerne betalt 70.000 for et føll.. men ikke 20.000,- da et det ikke bra, hvorfor selge det til 20.000 når alle vet at man kan få mer for det?? ugler i mosen..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  18:55:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet at det ikke er sånn i Norge.. men i DK hvor det er så mye mere hest.. der finner man også mye rart..

Kan henvise til heste-nettet. ligger omkring 20 friesere til salg nå. Halvparten av dem hadde holdt meg langt unna..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.