hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ekkel opplevelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ekkel opplevelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wulfi

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  09:58:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
I går skulle jeg gå å gi Mari-Lene beskjed om å bli ferdig, for hun holdt på å ri en ponni i volten. I volten var det også tre andre. Det var to jenter som galopperte rundt på hver sin ponni, og så var det ei jente på rundt 12 år som hadde en liten Norlandshest som hun leide med grime og leietau. Norlandshesten herjet og galopperte i en ring rundt henne, og hun hadde et svare strev med å holde hesten igjen.
Det hjalp jo ikke akkurat at de to andre galopperte rundt og rundt heller.

I det jeg skal til å gå, så bestemmer jeg meg får be dem slutte å galoppere slik, siden det bare gjorde ting verre for hun med Norlandshesten. Så jeg snur meg, men før jeg rekker å åpne munnen skjer det...
Norlandshesten snur rævva til jenta, og sparker ut det den klarer!

Jenta ble truffet, og fra min vinkel så det ut som hesten traff henne midt i ansiktet. Jeg holdt seriøst på å besvime da jeg hørte den ekle lyden av hoven som traff henne. Aldri i mitt liv har jeg løpt så fort som da!!! Det tok meg ikke mange sekund før jeg var i volten, og satt på kne i sand og sølevann. Jeg hadde forventet meg DET blodige synet, men heldigvis så hadde hesten "bare" truffet kragebeinet, og sneiet borti haken hennes.
Jeg var fryktelig redd for at hun skulle besvime, så jeg snakket med henne, og sørget for at hun måtte snakke med meg også. En av de andre jentene fikk fisket mobilen hennes ut av jakkelommen, sånn at jeg fikk ringt moren hennes.

Det gikk heldigvis bare 5 minutter så var moren der. Sammen klarte vi å støtte jenta inn i bilen. De skulle kjøre til sykehuset for å få tatt rønken av henne.

Jeg håper inderlig det går bra med henne. Å være vitne til noe sånt var helt grusomt!
Å ringe til en mor, og fortelle at hennes datter ligge nesten svimeslått etter å ha blitt sparket av en hest var fælt!!! Heldigvis tok moren det med fatning.

Jeg aner ikke hva foreldrene heter, så jeg får ikke ringt å spurt hvordan det går heller. Jeg bare krysser fingrer for at det går bra.

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com

Lopke

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  10:08:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra at det var en voksen til stede.. du reagerte med fatning, det synes jeg var flott.
synes forresten førstehjelpskurs burde være obligatorisk på hver rideskole. Både for hest og rytter.. (altså ikke at hesten skal deltage :)

Tenker da spesielt på
hjerte/lunge massasje
MTM
Å lære at man ikke flytter en person med rygg/nakkeskader
Sjokkbehandling
For hest:
Kolikk
Sår
Feber

ridning ER en risikosport.. greit å ha i bakhodet :)
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  10:17:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Ja, det har jeg også tenkt mye på etter den episoden. Jeg kommer nok til å foreslå det for ledelsen i dag. Og jeg håper de innser at det vil være bra for hele klubben.
Det er ikke mer enn to uker siden ei annen venninne av Mari-Lene datt av og pådro seg en kraftig hjernerystelse.

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  10:47:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg rister bare på hodet av slike hendelser.
Så lenge barn får drive på med hest uten kontroll fra voksne så vil slike ting skje igjen og igjen.
Og hva den jenta hadde der inne å gjøre med en hest i grime når de andre red galloppvolter kan jeg ikke skjønne. Barn klarer ikke tenke så langt fram at de ser farer på samme vis som oss voksne, derfor er det så viktig at noen har styringen.

Det var en guds lykke at hun ikke ble drept. Og hvilket hell at du var der!
Håper dere tar et realt oppvaskmøte på dette, for barn kan ikke få styre med hest uten oppsyn av voksne.

God bedring til jenta!

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  11:10:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Ja, jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd dersom hun var blitt truffet i ansiktet. (Slik jeg først trodde...)

Det ble ikke mye søvn i natt. Hver gang jeg lukker øynene så ser det klart for meg, og jeg hører den ekle lyden av hoven som traff henne.
Mari-Lene var også i "sjokk" i går, og jeg tror hun fikk seg en tankevekker når hun så at selv søte, snille ponnier KAN "gå amok" og sparke.

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  12:43:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med Lopke - førstehjelpskurs burde være obligatorisk!! Både for mennesker og for hest.

Jeg ble svært skremt etter en hendelse på skolen. En gutt fikk en ball i ansiktet, og besvimte. Læreren ante ikke hva h*n skulle gjøre, og det tok mange minutter før det kom noen andre voksne som kunne førstehjelp. Etter det har jeg tatt ansvar, og har nå både godkjent førstehjelpskurs, redning i vann og "rytter førstehjelpskurs".

Er ekkelt når sånt skjer, synes det er merkelig at de fikk drive på sånt, men det var flott at du var der, Wulfi. You did the right things

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 30/03/2006 12:54:23 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  14:45:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg trodde førstehjelp var noe man skulle lære på skolen? Jeg fikk iallfall både livredning på land (Hjerte/lungeredning, stabilt sideleie, forbinding osv. - et helt førstehjelpskurs ledet av røde kors) og samme i vann (kan bl.a. være livredder) både på barne, ungdom og videregående skole. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  15:07:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Formosissima: Dette skjedde i 7.klasse, men likevel da gitt. Vi har sånne kurs 2 ganger i året, vi har også hatt trafikk-førstehjelpskurs og ride førstehjelpskurs, og jeg er særlig glad for det siste!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  16:13:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Dette er jo en risikosport som vi holder på med.
Lærte førstehjelp i 6-7 klassen jeg, husker jo litt men det er jo ikke så altfor mye. Men hadde litt forrige gang jeg var på rideleir også.

Men tror vi skal ha livredning i gymmen i løpet av året, står det på årsplanen tror jeg.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  16:33:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mari: Jeg siktet ikke til ditt innlegg, tenkte bare høyt sånn generelt :-) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  16:37:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mari: Jeg siktet ikke til ditt innlegg, tenkte bare høyt sånn generelt :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Ukai

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  18:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg rister bare på hodet av slike hendelser.
Så lenge barn får drive på med hest uten kontroll fra voksne så vil slike ting skje igjen og igjen.
Og hva den jenta hadde der inne å gjøre med en hest i grime når de andre red galloppvolter kan jeg ikke skjønne. Barn klarer ikke tenke så langt fram at de ser farer på samme vis som oss voksne, derfor er det så viktig at noen har styringen.

Det var en guds lykke at hun ikke ble drept. Og hvilket hell at du var der!
Håper dere tar et realt oppvaskmøte på dette, for barn kan ikke få styre med hest uten oppsyn av voksne.

God bedring til jenta!

Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Skriver under på denne her jeg!
Gudskjelov at du var der!!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  20:38:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Glad jeg er utdannet innen pleie, omsorg og snart akuttmedesin, 1 år i ambulansefaget... Greit å kunne litt når en driver på med hest, Har med meg mobilen støtt når jeg er på ridetur, om jeg detter av og brekker noe så har jeg mulighet til å kontakte andre. Kjæresten har mange kurs innen akuttmedesin så er ganske så trygg når han er med i stallen... Det føles bra
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.