hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få hesten til å forstå at jeg er sjef?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan få hesten til å forstå at jeg er sjef?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  01:55:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Ja,jeg tror nok hesten min har litt overtaket på meg,så hvordan få henne til å forstå at det faktisk er jeg som er sjefen her...
Hun er en engel å ri på bane men på tur bare skaper hun seg,så idag måtte jeg bare snu ganske tidlig for føler ikke det er helt trygt å ri langs veien når hun oppfører seg som en tulling.
Men straffer jeg henne på noe vis blir hun bare enda værre.

Så jeg må få satt henne skikkelig på plass,sånn som det er nå blir det ikke mye tur på oss,å det syns jeg er dumt...
Men har ikke noe med at jeg ikke tør ri henne,er bare det at jeg føler det ikke er så trygt å ri på veien når jeg ikke har hele kontrollen på henne.Må ri et stykke langs vei før vi kommer til rideplasser.

Gode råd mottas med stooor takk

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  03:27:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
oppi hodet på hesten må den tro at den velger lederen selv.med andre ord må du oppføre deg som en leder,ta ansvar.gjøre ansvarlige ting.ikke utsette den for ting den ikke er klar for.o.s.v.sånn at hesten vet den kan stole 100 prosent på deg til en hver tid...
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  10:19:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Låner en bok av søsteren min, der står det en masse kloke greier ;)

For å få hesten til å forstå hvem som er lederen, kunne man leie den på tur, og hele tiden holde den bak seg. Lederen går først ;)

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  10:41:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Først må DU TRO at du er leder. Hvis du ikke tror det selv, hvorfor skal hesten tro på deg?
Rolig og bestemt. Aldri la hesten få lov til noe en gang og ikke lov til det samme neste gang.
Ikke la hesten gå på deg eller klenge. Rygg den vekk, for det er DIN KROPP og du skal ha plass til å bevege deg.

Det finnes mange gode bøker på dette. Lederskapstrening er veldig grunnleggende når du skal holde på med hest. Men du må TRO på at du er leder, ellers er du det ikke.

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  13:24:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Hesten går veldig fint når jeg leier den,den går bak meg,stopper når jeg stopper og er ikke klengete i det hele tatt...
Leie den på tur er mye værre enn å ri,hun går fint og sånn men bare plutselig begynner hun å steile noe enormt og vil bare løpe.
Så det er bare på tur hun er slikt ellers har jeg "makten" over henne...

Det hun begynner med er at hun stopper opp,nekter å gå,bare rygger og begynner å steile.
Så hvordan skal jeg egentlig straffe henne for det så hun forstår at det faktisk ikke er lov?
Hun er ung så tror nok bare hun prøver ut alt for å få kontrollen selv lissom...

Tenker jo oxo på om hun kan ha vondt,men hun har blitt sjekket et par ganger så tror nok ikke det er det.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  13:54:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du har nok ikke lederskapet.. Du bestemmer bare så lenge hun lar deg få lov. Med andre ord har du ingen makt over henne annet enn når hun lar deg få lov til å bestemme.
Siden problemet finnes både på bakken og på ryggen, kan en si det er et gjennomgående problem. Hesten er 5 år, og kanskje ikke så veldig mye grunnridd eller engang temt skikkelig.

Siden du har Islandshest og det "skal være" egenvilje der, så må du selv avgjøre hvor lydig hesten din skal være for at du skal være fornøyd.
Det er vanskelig å gi råd før en vet hvor lydig og "tam" hest du vil ha.
Slik jeg har forstått Islandshestmiljøet så er det nesten forventet av en hest å oppføre seg ulydig og kranglete, ellers mister den visst noe av rasens "særpreg".

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  15:10:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Slik jeg har forstått Islandshestmiljøet så er det nesten forventet av en hest å oppføre seg ulydig og kranglete, ellers mister den visst noe av rasens "særpreg".

Det må jeg si at ikke stemmer. Vi vil ha hestene våre like lydige som alle andre. I mange tilfeller har jeg sett islandshester som er enklere å ha med å gjøre enn "vanlige" hesteraser. Men unge islandshester har ofte mye egen vilje og temperament, som, når man trener de riktig, fører til flotte og uttrykksfulle gangarter. Det kan være ganske sterke instinkter hos disse hestene, men det er på ingen måte ønskelig at de skal være kranglete.

Når det er sagt, så er det ofte ingen spøk med unge islandshester. I dette tilfellet kommer hesten fra Island, noe som er ganske annerledes enn en norskfødt. Først ville jeg tatt fatt i om hesten er redd eller usikker på noen måte, eller om den bare tester grenser selv om den er trygg. Det er et viktig utgangspunkt for hvordan man skal behandle hesten.

Jeg ville ha ridd veldig korte økter. Maks en halvtime, så ikke hesten blir lei. Gi gjerne hesten en del fridager. 3-4 ganger i uka er mer enn nok å ri en unghest.

Har hesten mye energi? La den løpe det litt av seg før du rir, så har du en litt mer konsentrert hest. Fint om du har mulighet til å ha den løs i en rundtpaddock eller på en bane, så den kan løpe fritt.

Jobb hesten masse fra bakken, gjerne på banen først. Få den til å vike for press. Sett deg selv i en drivende posisjon, altså litt bak hesten. Om hesten begynner å steile eller rygge, overse det, forflytt deg bak hesten og driv den frem. Den er veldig bevisst på ditt kroppsspråk. I motsetning til hva de fleste forbinder med NH, at hesten alltid skal gå bak deg i en viss avstand, så sender jeg ofte hestene foran meg også, med et langt og slakt leietau. Det er en naturlig måte å få fremdrift hos hesten. Når du står med hesten i leietauet, flytt deg mot hestens rompe med blikket og kroppen vendt mot hestens hode. Ha et slakt tau, og se hva som skjer. Sannsynligvis vil hesten vike unna og gå frem. Legg gjerne litt press på bak, ved å vifte litt med enden av tauet eller en pisk (avhengig av hvor følsom hesten er for slike ting). Da sender du hesten rundt deg, nesten som longering. Den kan gjerne trave litt også. Pass på at den har oppmerksomheten vendt mot deg.

Lei den gjerne på korte turer, der du går litt bak hesten og driver den frem. En "tur" trenger ikke være lenger enn 100 meter i begynnelsen. Lei den litt frem og tilbake noen ganger, og avslutt før hesten blir lei. Om hesten begynner å steile, la den få noe å tenke på, ved at den f.eks må flytte seg rundt deg. Da skjønner den fort at steiling=jobb.

Har du ingen andre å ri sammen med? Disse unge islandshestene er gjerne ganske uselvstendige til å begynne med. Hvis du rir alene, ri gjerne korte strekker bort fra stallen, i litt godt tempo. Snu før hesten begynner å tenke på å snu, og ri hesten i rolig tempo tilbake. På vei mot stallen kan du gjerne legge inn litt enkle øvelser, så hesten må tenke litt. Da blir det å reise bort fra stallen forbundet med noe gøy (gå frem), og det å dra hjem betyr litt mer jobb (ikke overdriv dette!).

Tømmekjøring er også en veldig bra måte å trene unghest på.

Ta ting en dag om gangen, og gjør ting veldig enkelt til å begynne med. Når den begynner å skjønne ting og oppfører seg pent, gå sakte fremover med litt lengre turer. Om hesten stopper opp, gå et steg tilbake og jobb med noe hesten kan.

Hesten er ung og vil sikkert vokse av seg en del av denne testinga, men det er viktig at du får lederskapet på plass nå. Ikke gi opp. :)

Jeg kan anbefale boka "Reynirs ridskola". Der står det beskrevet en del gode øvelser fra bakken, og er et bra oppslagsverk.

Redigert av - maane den 30/03/2006 15:11:53 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  17:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maane skrev i grunn alt jeg ville skrevet selv...

Legger gjerne litt ekstra vekt på det å ha selskap til "barna".
De forstår gjerne litt mer av pointet med å gjøre ting om de har en kamerat som gjør samme greia.

Som import er hun nok antagelig også vokst opp i stooor flokk og da er den delen av instinktet svært sterk.
Ta med deg en eller flere andre og gjør dette til noe gøy og interessant.

Chris:
Mye vilje,fremdrift og "guts" vil ikke si kranglete eller uoppdragen.
Kranglete eller vanskelige hester er langt fra det Islandshesten er kjent for,uansett hvor mye vilje den måtte ha.

Viktig her og ikke forveksle vilje med "uvilje".
En hest med mye vilje,vil si en hest som GJERNE gjør det rytteren ber om.Her inngår også det å by godt og villig frem og å være var for hjelperne.

Vi ønsker nok hester som har mer motor enn de fleste "storhestryttere",men dermed ikke sagt at de skal være hverken ville eller uhåndterlige.
Bare med mer "finetuned" gasspedal. (og helst brems også...)

En uridbar og utrivelig hest på Island blir pålegg før du rekker å si "horsemanship".
Det avles bort og er ikke ønskelig.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  17:50:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, det vet jeg... ;-)
Og jeg hadde vel forventet sterkere reaksjoner enn jeg fikk nå.. hehe..

Men det er DYRT pålegg de selger her i landet, for å si det sånn.
Og ulydige hester kalles faktisk å ha "sterk egenvilje". Bare se annonser på Islandshest...
Tror nok mange bruker dette som alibi for at de ikke har lederskap for hesten sin og ikke gidder/vet hvordan de skal gjøre noe med det.
Folk som KAN Islandshest vet hva framdrift og egenvilje skal være, mens andre tror det er at hesten tar ut og driter i mennesket, og at det liksom er slik Isis "skal være".

Og nåde den som skrukker på nesa over den ulydige, frekke hesten deres... ;-)
Lillegull er så søt med mye egenvilje, nemlig.. Og Isiser skal være sånn, de. Du ødelegger rasepreget dersom du temmer dem for mye så de blir altfor lydige...
(Selvopplevde argumenter fra Islandshestryttere/eiere.)
Jeg har faktisk hørt en IslandshestOPPDRETTER si at en spesiell hest var ødelagt fordi den var blitt temt "for mye"... Da tenker jeg mitt om grunnlaget h*n gir sine unghester før de selges.

Beklager så mye hvis jeg tar feil av Islandshestfolket, men jeg har fått litt "høye øyenbryn" av mange meninger jeg har fått servert opp igjennom åra.
Godt å høre, da...

Line.

Derfor spurte jeg også "hvor tam" nettopp Rositas hest skulle være etter hennes mening.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  18:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he...er ikke så sint av meg jeg da. (Ok,stort sett veldig sint,men da må man trykke på andre knapper)

Blir nok litt som når jeg ønsker å egle på meg "cowboy-folket" og sier at de har lobotomerte hester uten sjel...

Igjen,det er råtne epler i alle leire,vi har også våre.
Og om man ikke kan så mye hest,er det kanskje lett å tro at hesten må være en uoppdragen buse for å ha rette mengden "lava" under høvene?

Prisen på pelskledd pizzafyll her i landet er skremmende.
Opptil maaange nuller bak...

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  20:42:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Må bare si at idag slapp jeg henne i rundpadoccen før vi la ut på tur,å der var det full rulle som vanlig ja,om det var det som virket vet jeg ikke,men gikk tålig bra idag da,og drev henne mye frem med en gang jeg merket at hun tenkte på no lurerier,og det funket hvertfall

Cowgirlchris:Vi liker jo hester med litt futt i så helt tam og uproblematisk er ikke det jeg er ute etter,men hvertfall en hest som er godt ridbar og lydig.

Når jeg fikk henne var hun bare ridd for å gjøres klar til en visning,så da hadde di ikke akkurat gjort så mye av grunnarbeidet...
Er det vi jobber mye med nå å det har kommet seg veldig.

Å hatt selskap på turer er noe hun nok hadde trengt ja,men det er svært sjelden det lar seg gjør...

Men takker for mange gode og lange svar.

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  21:07:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synd du er så langt borte.
Skulle VELDIG gjerne hatt litt selskap til snart 4-åringen min,så vi kom oss mer ut "på livet".

Felles skjebne,felles trøst?

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  23:28:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Ja Kurre,skulle mer enn gjerne holdt dere med selskap om det ikke var så langt borte
Nei,jeg får flytte til Østlandet,det er der ting skjer

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  00:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom fort da!
Før jeg rekker å flytte på meg igjen (drømme...)

HurricaneGirl

Skrevet - 01/04/2006 :  11:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
I en flokk med hester er det alltid en lederhest. Når du håndterer hesten din, kan du prøve å tenke som en lederhest:)
Sånn som Tassen av og til gjør, er å ``bruse rett på meg``... Hva hadde lederhesten gjort? Hun hadde nok sparket ham!
Så klart sparker jeg ikke ham, men sørger for å kjefte på ham, og få ham tilbake der han stod.

Om en hest får viljen sin på bakken, kan den fort skjønne at han kan få viljen sin når du rir ham også...
Derfor skal det alltid vere du som er sjef:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.