hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få han til å trives alene på tur....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan få han til å trives alene på tur....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  21:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

Da jeg red Dunjar første gangen etter at han kom hit, var han veldig glad å lykkelig over å endelig få ri på tur.. det virket som om han virkelig koste seg der vi red bort fra stallen og han tittet nysgjerrig omkring for å bli kjent med den "nye" veien, inntil.... han hørte "hoppa" si ropte på han fra stallen... da var det gjort, han begynte å trippe, late som om han redd snøen i grøfta, og dytta baken ut mot veien da det kom bil++. Jeg ble nesten litt oppgitt over at det gikk så bra i begynnelsen.. Vi klarte jo å komme oss hele hjem, for jeg fikk bakenden hans inn fra veien igjen og klarte å holde han rolig, unntatt den trippingen da..

Så da undrer jeg på om dere var borti noe liknende med deres hester? har dere noen tips for å få han litt mer "selvstendig" på tur, for den hoppa i stallen er ikke ridehest så hun får ikke vært med oss heller, og jeg bor ganske avsides så er langt til nærmeste ridene venn for å si det slik...

Eller trur dere det kan være for å sjekke meg ut? (skulle vært under problemadferd dette kanskje men...)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

lino

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  21:46:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Tror nok det enkleste er å bare være bestemt og ri på tur, så lenge det ikke skjer farlige situasjoner som at han løper ut e.l
I begynnelsen er det smart å gjøre turene korte

En ting jeg gjorde med gamle hesten min, som var veldig ivrig på å komme seg hjem, var å jobbe han litt utenfor stallen når vi kom hjem. Enkle øvelser, ikke nødvendigvis fra salen. Slik at han forsto at hjem ikke alltid betydde fri.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  23:21:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
gjør turen gøy for hesten,så han må konsentrere seg,å ikke får anledningen til å tenke på alt for mye annet.gjerne øvelser du gjør på på banen til vanlig.holdt.traver\versader..gjerne sjenkelvinkninger også,men dette gjør ikke jeg.da jeg ikke vil at hesten min skal flytte seg fra tyngdepungtet...å gjerne fortell meg hvordan det går:))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  07:24:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med lino. Jobb litt før dere går inn i stallen igjen. Det har hjulpet på dyret her ihvertfall.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 30/03/2006 :  16:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar:) skal ut på en tur nå ca klokken 18.00 så da skal jeg både prøve å gjøre turen gøy og finne på noe før han får komme inn i stallen igjen... men problemet er at da vi først kommer tilbake fra stallen, slik var det spesielt på tirsdag, så nektet han å gå inn..ville heller stå i regnet.. er en merkelig type detta her:) gir rapport da jeg kommer inn igjen:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 30/03/2006 :  20:05:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jeg kommet tilbake fra turen, og det gikk i grunn litt lettere i dag, for vi tok å red inn på en side vei og han ble en helt annen hest, nesten så jeg begynner å lure på om han ikke liker underlaget på veien rett utenfor stallen
Meen på veien hjem så ble det litt leven med vrinsk å slikt da for det kunne jo hende hoppa hans hørte han

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  23:24:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hehe,høres kjent ut;)
Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 01/04/2006 :  18:08:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta med deg en pisk. Rapp til han hvis han stanser/rygger. Med en eneste gang han viser tegn til å gå fremover må du slutte fremoverdrivingen.

Eneste grunn til at han tuller med deg er fordi han er usikker på om det er trygt å gå på tur med deg (og ikke ha med seg en annen hest). Ved å være en sterk leder vil han få tillit til deg og gå med deg.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  18:40:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hadde nå aldri brukt pisk på dette problemet jeg da!!!!!
hadde du slått til en kineer fordi han ikke forsto språket ditt??
tror ikke akkurat hesten blir noe mere sikker av å bli slått.
når du mener sterk leder,mener du slå så hardt så mulig da eller?
sterke ledere får i hvert fall ikke tillit av å slå!!

Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 01/04/2006 :  20:42:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, i et slikt tilfelle ville jeg brukt en pisk. Når en hest rygger eller står som plantet, syns jeg man skal forsterke sine fremaddrivende hjelpere hvis de ikke er nok. Timing er stikkordet.
Redigert av - Anne_og_May den 01/04/2006 20:44:28 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  23:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ot,men: Er det du som har kjøpt Dunjar fra Sørum? Kjenner forrige eier og de som har hatt han før det igjen. Hesten min har også stått litt på beite med han og kompisen som Dunjar har bodd sammen med i lang tid. Må også nevnes at Dunjar var veldig kompis med hesten min mens de var sammen.

Synes for all del du ikke skal begynne å piske han når han oppfører seg slik,tror faktisk han virkelig er engstelig. Han har kommet til et nytt
sted,har blitt skilt fra sin venn gjennom mange år,må finne sin plass på et nytt sted og må bli kjent med deg.

Han har vært en ganske så behagelig hest på tur,så jeg ville ha gitt han tid,og bygget opp tilliten og respekten dere i mellom. Gjør det enkelt for han å gjøre det rette,tren heller fra bakken hjemme i stedet for å dra han med på lange turer der han blir usikker på situasjonen. Det er godt mulig at han tar styringen,fordi han føler at han må ta lederrollen selv,han kjenner deg ikke godt nok,og stoler ikke på dine avgjørelser. Står hesteflokken hans og roper "kom hit" i tillegg,er det ikke så rart at han helst vil hjem.

Da jeg red han måtte jeg virkelig be om framdrift,og han lot seg ikke påvirke av om det var andre hester med eller ei. Når jeg hadde sagt ifra,gikk han i fint tempo. Så jeg har aldri opplevd noen tripping,men skjønner problemet.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  01:21:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
enig med deg kine og tassen..

der kunsten stopper,begynner volden.

når man begynner å ty til vold,har man tapt!!

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  01:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ta med deg en pisk. Rapp til han hvis han stanser/rygger. Med en eneste gang han viser tegn til å gå fremover må du slutte fremoverdrivingen.

Eneste grunn til at han tuller med deg er fordi han er usikker på om det er trygt å gå på tur med deg (og ikke ha med seg en annen hest). Ved å være en sterk leder vil han få tillit til deg og gå med deg.
Opprinnelig postet av Anne og Alm Inium

Og dette får man best til ved å gi hesten "en rapp" dersom den stopper opp/begynner trippe...?
Sier som andre...legg pisken igjen hjemme,og vis ham at du er til å stole på ved heller å gi ham tid,og være rolig og trygg på ryggen hans...
Det er nytt sted,nye personer å forholde seg til...og hesten må få sjangs til å finne ut av alt det nye før en begynner å kave seg opp ang slike små begynner-problemer

Tror personlig jeg ville stolt mer på en person som fikk meg nedpå igjen ved å trygge meg dersom jeg var redd og engstelig,enn på en person som hadde gitt meg et rapp med pisken for å forsterke noe jeg allerede hadde fått beskjed om men var for stresset til å klare av der og da....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  01:57:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]
Tror personlig jeg ville stolt mer på en person som fikk meg nedpå igjen ved å trygge meg dersom jeg var redd og engstelig,enn på en person som hadde gitt meg et rapp med pisken for å forsterke noe jeg allerede hadde fått beskjed om men var for stresset til å klare av der og da....

Opprinnelig postet av Lene.

Så enig,så enig! Og i andre sammehenger er det fort gjort å gjøre en hest livredd for noe som i utgangspunktet ikke var så farlig,og hesten vil stadig bli minnet på at ting er farlig hver gang den vegrer seg i framtiden,med nye rapp med pisken. Et godt eksempel er en del rytteres ridestil i sprangkonkurranser. Og logikken er?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  01:58:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sakset fra et av mine tidligere innlegg:

Kopi av melding:
En dag jeg skulle ri på tur tok jeg med meg en liten gulrotbit, Horton stoppet i første kryss som forventet. Jeg presset ham til å gå et par skritt i den retningen jeg ville, bøyde meg frem og ga ham gulrotbiten. Jeg trodde hesten skulle svime av jeg, han sto først helt stille som om han reflekterte over det som akkurat hadde skjedd, jeg ga etterhvert signal om at han skulle gå videre og det gjorde han uten å protestere..
Dette med godbit i "vanskelige kryss" i tillegg til mye ledertrening har gjort at jeg nå har en hest som går hvor som helst, når som helst uten å nøle ( uten godbiter).
Mulig at dette med godbiten fungerte ekstra godt på min hest da godbiter ikke akkurat har vært daglig kost der hvor jeg kjøpte ham fra, og jeg tror ikke det hadde fungert i lengden uten banearbeid og ledertrening, men det fungerte som en oppvekker.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  13:39:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
dunjar=sørum=vågå?!
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.