hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rådyr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Rådyr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  18:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ikke RÅ-dyr nei, hehe.. ( Sorry, dårlig ettermiddagshumor..)

Utpå plassen her har vi masse rådyr. Bor like ved skogen, så de kommer ned på gårdsplassen vår for å finne mat. På det meste har vi sett 12 stk, men vanligvis pleier de å være 4-5 som kommer ned om gangen. ( i øyeblikket jeg skriver dette står det 7 stk oppå her, etter at jeg var ute og la ut høy til dem i sted )

Det faller ned litt korn fra låven, og dette pleier de å spise opp. Nå i vinter har vi lagt ut en del tørt brød tildem, og nå i dag var jeg på spiseplassen dems og la ut 10 kg høy. Syns så synd på dem der de trasker rundt i drittværet.

Men nok historie, det jeg nå egentlig lurer på, er om noen av dere har tips til noe vi kan fore dem med?
Er koselig å ha rådyrene utpå gårdplassen her :) Virker ihvertfall som de var glad i høyet, men blir dyrt i lengden å legge ut alt høyet mitt til dem

Wenche & Amber

Ina_R

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  18:19:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Ta bilde
*Vil se*

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 29/03/2006 18:20:12 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  18:36:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en advarsel, men vi har mye hjort i området og de er IKKE velkommne.. ødelegger gjerder og lager hull fordi de vil ha både beitegress og for til hestene. Ikke så kjekt å finne hesten sin langs landeveien fordi hjorten har igjen herget om natta :(

Dette har vi vært heldige og IKKE opplevd ennå, men har satt opp høye gjerder for å holde dem vekk. Vet ikke om rådyr er like ødeleggende (søte er de :) men ha det i tankene mht uteområder. Plutselig står det en flokk i hagen (sånne du normalt ser i kautokeino)
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 29/03/2006 :  18:49:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Rådyrene hjemme får i hvertfall brød og gulrøtter, og også andre noen ganger kokte poteter og epler om det skulle være igjen noe.

Et par bilder jeg tok for et pra år siden, rett utenfor huset våres.

Tenk om det nederste hadde vært helt skarpt.. Synes det er litt gøy jeg

beklager støørelsen om det er for stort for modembrukere...

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 29/03/2006 18:51:33 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/03/2006 :  18:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke hatt rådyr på gården. Du blir aldri kvitt dem nå.

Å tenk all avføringen, og jeg som ikke tåler hundedritpå plena(ja jeg har lært den å drite ute på jordet).

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  19:25:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Okei, har du først begynt med fòring, så kan det bli vanskelig å få dem til å ha seg vekk (jeg kan gjerne hjelpe deg med det, må bare bli 16 først )

Rådyr er nesten som hjort i oppførsel, men bare mindre og enda mer sky. De er ikke så pågående som hjorten. Vi har 10-12 hjorter gående rundt her, og de biter hull på rundballene. Bikkja jager bort det meste, men de ødelegger mye.

Du kan fòre med grønsaker (ikke for store biter), høy, halm, kvist og granbar.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  22:39:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
vi blir nok ikke kvitt dem nei, vi har hatt dem der i 3 sesonger nå;) Syns bare det er hhyggelig vi, de gjør ingen skade på noenting, og de er veldig sky. Skal ta bilde i morgen (hvis det er bra vær, hvis ikke så er det dårlig sikt opp dit, er ca 50 meter unna huset, åpner jeg utgangsdøra så er de som regel over alle hauger, hehe..). Har et bilde på mobilen, der man ser 4 av dem, men jeg får det ikke over på mailen min. Kan jo evt sende som mms hvis noen er interessert? :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  22:48:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vi har også rådyr i stallen De pleier å gå inn på beitene til hestene, og spise høysilage sammen med hestene Etter at hestene har gått inn, går de mellom paddockene også, og plukker opp det som er og finne. Blir igrunn endel rester, i tillegg til at de forsyner seg av ballen (hestene står på fri tilgang) med høysilage som står hos flokkhestene.

Hmm.. Billigere? Vet jeg ikke.. Rådyr er iallfall glad i høy/silage, og søte er dem..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  23:38:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rådyr, aww, så søtt! Så snilt av deg å fore dem, vill jeg også gjort! :-)
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Goldkløv

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  08:50:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoldkløv  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoldkløv  Svar med kopi av melding
Min far jakter på rådyr
Synes synd på dyra.

" Når skal det bli hest på meg da?" Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  11:04:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min far jakter på rådyr
Synes synd på dyra.

Opprinnelig postet av Goldie Flamingo

Du må huske på at det er en grunn til at de jaktes på. Bestanden må holdes nede, ellers så vil beiteområdene bli nedbeitet og dyrene få sykdommer og sulte ihjel.

www.hestene.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.