hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når sjefen må gå bakerst...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Når sjefen må gå bakerst...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  16:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hva gjør man da? Perla er sjefen i den lille flokken med to andre ponniser, og som regel ender jeg og henne bakerst, grunnet sikkerthet. Eieren mener at det er noe hun må lære seg, å gå bakerst. Hun stresser veldig, vil hele tiden fremst. Jeg sitter roligt å prøver å roe henne ned, og holde henne i skritt. Er ikke så lett, hva burde jeg gjøre? Burde hun lære seg å gå bakerst, uansett rang? Noen tips?

Eieren rir ikke, så sånn ridemessig vet hun ikke hva jeg strider med for å holde henne tilbake...

Mottas med takk

Isabel og Perla for alltid <3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  17:29:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er hun annerledes når hun får gå i midten/først da? Jeg har erfart at sjefshester ofte er like stresset uansett hvor det går, fordi de vil holde orden på flokken sin. Dere kan jo prøve å gå litt mer ved siden av hverandre, og bare ri på rekke der det trengs?

Om du virkelig gå bakerst, må er det vel bare trening som må til.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  18:18:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når vi rir på siden, eller fremst, er alt i skjønneste orden... Hun har nettopp lært seg å være rolig når man leier henne bakerst, så det er vell bare trening som skal til...
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  18:36:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg har bare godtatt at hesten min er sjefen jeg..prøvd alt mulig for å få han til å ikke stresse bak og sånn.men da min i tillegg steiler,så kan det bli farlige situasjoner.så hadde nok heller prøvd å snakke med eieren..er litt vanskelig å forandre hestens rang mener nå jeg..hvorfor er det farlig å ha perla først?siden du skriver grunnet sikkerhet.hverken jeg eller hesten min får noe ut av en ridetur med andre om han ikke får gå først,å vi begge blir frustrerte.da han sitter og drar og jeg må sitte å holde igjen..er ikke så kult med klissvåt hest etter 10min.har akkurat vært noen debatter om dette: http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=11370 hyggelig å få høre videre hvordan det går for dere og hvordan det løser seg..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  18:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener hesten skal takle å gå bakerst.
det er du som rytter som er lederen til perla.
hesten min er sjefen i hesteflokken, men skal alikevel kunne gå bakerst uten å hoppe og steile.
gi henne andre ting og tenke på.

når du har fått trent henne til å gå rolig bak når du leier så er jeg sikker på at du får henne til å roe seg når du rir også.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  19:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har bare godtatt at hesten min er sjefen jeg..prøvd alt mulig for å få han til å ikke stresse bak og sånn.men da min i tillegg steiler,så kan det bli farlige situasjoner.så hadde nok heller prøvd å snakke med eieren..er litt vanskelig å forandre hestens rang mener nå jeg..hvorfor er det farlig å ha perla først?siden du skriver grunnet sikkerhet.hverken jeg eller hesten min får noe ut av en ridetur med andre om han ikke får gå først,å vi begge blir frustrerte.da han sitter og drar og jeg må sitte å holde igjen..er ikke så kult med klissvåt hest etter 10min.har akkurat vært noen debatter om dette: http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=11370 hyggelig å få høre videre hvordan det går for dere og hvordan det løser seg..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Fordi hun kan finne på å steile, sparke og sånt, derfor er det tryggest at vi rir bakest, sånn just in case!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  00:17:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ok.min gjør aldri sånnt da han går først.så derfor er det tryggest for meg å ha han først.men sikkert individuelt..hesten min vet at jeg er sjefen hans.men i en vanlig flokk bestemmer ikke ledern hvem som skal være under hvem for orienteringen.da jeg har prøvd alti 5 år nå,så tror jeg faktisk ikke jeg gidder å bruke mer tid på dette.har jo ellers ingen problem med det.
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  23:06:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Sånn er hesten min også, er han giret kan han rett og slett ikke gå bakerst! Han begynner å riste på hodet og løfter beina helt opp til ansiktet. Han ser kjempe flott ut da men det er ikke særlig gøy. Men det er når han her på sitt værste, for han er grei nok foran, bare trippete. Men i alle fall, nå er han blitt litt bedre og holde rolig bak andre hester. Jeg har bare snakket mye med han med rolig stemme, han reagerer mye på stemme og roer seg straks ganske mye. Jeg bruker også mye sete.

Vet ikke helt hva som skal til, men det er vel forskjellige metoder som fungere på forksjellige hester.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/03/2006 :  23:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester bør lære seg og gå hvor som helst, uavhengig av rang. Men mange herster er ekstremt stressa bak, og må på en måte lære seg og gå der. Hvordan man gjør det føler jeg at avhenger av den enkelte hesten, og hvorfor og hvordan den stresser.

Jeg synes ikke at man skal tvinge en hest som tar av helt og stressert vettet av seg, til å gå bak hele tiden, og hver gang. Man kan la den gå bak litt, og når den oppfører seg pent, kan den få gå først litt. Alle hestene bør variere rekkefølgen de går i.

Når det er sagt, synes jeg også at dette er eiers problem. Jeg synes at hvis en av hestene mine avr så stressa, og skulle lære seg og gå roligere, så er det min jobb. Hvis forryttern har problemer med dette, så kan vi jobbe med det når vi t oer sammen. rir hun sammen den andre hesten uten meg, da ville jeg sagt hun skulle ridd først .

det tar tid og lære hestene det der, og noen lærer det bare aldr i....
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  23:21:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hehe.men virker som min virkelig skjønner alvoret når det gjelder da.kan jeg gjøre hva som helst med han lissom.*min lille engel*
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 01/04/2006 :  15:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Når det er sagt, synes jeg også at dette er eiers problem. Jeg synes at hvis en av hestene mine avr så stressa, og skulle lære seg og gå roligere, så er det min jobb. Hvis forryttern har problemer med dette, så kan vi jobbe med det når vi t oer sammen. rir hun sammen den andre hesten uten meg, da ville jeg sagt hun skulle ridd først .

det tar tid og lære hestene det der, og noen lærer det bare aldr i....

Opprinnelig postet av summer

Ja, kanskje det er eierens problem, men så verken rir hun eller kan ri. Og det er bare jeg som trener og rir hesten, og jeg som har ridd henne inn...

summer

Skrevet - 02/04/2006 :  10:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, men da bør du vel kanskje ogås få velge selv om du vil ri foan eller bak ;) Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  13:37:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg hadde en fjording en gang som var kjempesnill og føyelig, men en gang fikk hun lov til å gå foran flokken på tur og etter det ble hun HELT umulig..hun klikket totalt på ridebanen og fløy rundt helt ukontrollerbar for å komme foran de andre hestene, og det eneste vi kunne gjøre da var rett å slett å tvinge henne til å gå bakerst igjen, det tok litt tid, men hun ble da seg selv igjen til slutt.
det er mulig det er litt annerledes med denne hesten her siden den er sjefen overallt?!
men jeg tror det beste er å bare prøve å venne den til det og vise hvem som er sjefen.

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  15:14:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har man smakt på sjefs-tilværelsen er det nok vanskelig å slippe den også..verre med de som er født sånn,stødt sånn...
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  14:46:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
ja, det er nok det, men jeg tror ihvertfall ikke det blir noe bedre av at hesten får viljen sin, den er kanskje lederen over flokken, men det er jo ihvertfall meningen at vi skal være leder over hesten igjen=p
hvis hesten sparker de andre hestene så er det vel kanskje best at den går bak, så får heller rytteren vurdere situasjonen.

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  22:37:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,ville nå gjort alt som sto i min makt for å få hesten min til å gå bak andre.men nå har jeg tatt den mest lettvinte løsningen med å la han få gå fremst jeg da,i det siste..da jeg har prøvd i snart 6 år å få han til å gå bak uten stress...
å dette byr på bare masse stress for oss begge,så da håper jeg verden tilgir at jeg lar det være.så lenge han vet at jeg er sjefen,så er jeg fornøyd med han..å han sjerper seg om det er en alvorlig situasjon..så har ikke så mye med sikkerhet å gjøre.men han blir ellers gående i pompa på hesten foran,å mase.da han har veldig raske steg..rotete innlegg men.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.