hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trillebårbruk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Trillebårbruk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  21:19:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
På stallen har vi noen trillebårer vi bruker til fôr og møkk. Vi har prøvd å holde dette adskildt, men det har til tider vært vanskelig.

Spørsmålet ligger vel i om hestene bryr seg om at vi bruker samme trillebårer til møkk og fôr? Er det urenslig? Har lagt merke til når jeg møkker at hestene gjerne spiser de små høystråene som stikker ut av møkkatrillebåra når den står utenfor boksen deres og jeg står inni og møkker. Så sånnsett så ser det jo ikke ut som om de bryr seg for mye.
Hva tenker dere? Urenslig eller helt greit?

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  21:32:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hva skal jeg si? Sitter her og diskuterer med meg selv.

- Greit nok å blande sammen, noen hester spiser jo egen møkk til tider, så de kan da umulig bry seg no særlig?
- Ville DU ha likt å få servert maten din fra doskåla?

Kommer egentlig ikke frem til noe jeg, hehe..

Det er jo urenslig, så egentlig tror jeg at jeg ville prøvd å holde det adskilt, dersom jeg hadde mulighet for det. Hadde jeg bare hatt ei trillebår, hadde det ikke vært krise dersom jeg måtte blande.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  21:38:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høyet havner vel stort sett sammen med litt av hvert i det du legger det inn til hesten i boksen..... Tror jeg ville følt meg mere komfortabel ved at det i utganspunktet blir servert fra en trillebår som kun brukes til høy.... Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  21:50:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg bruker som regel samme trillebår, til foring og møkking..
men forer alltid høy først med trillebåren, og da har det vært ren flis i den sist, så jeg tror ikke hesten får i seg så mye basilusker da men..
men legger aldri høyet i trillebåra om den er veldig møkkete, da finner jeg den andre i stedet, men orker ikke gjøre det hver dag...

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  22:43:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har alt adskilt,fordi dette er mest praktisk..trillebår:møkk.sekk:flis.ikea-sekk:høy..selv om hesten ikke tenker på at det er doskåla si,så legger jeg ikke høyet oppi bæsjen.inni boksen vil de jo helst ha mat i ene siden og høy i andre.trodde først det bare ble sånn siden det ble mest naturlig,da det kommer inn ene enden og kommer ut igjen andre.la høyet på feil sted en gang å da flytta han det til riktig sted..enda et bevis på at hesten er rutinedyr.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  22:50:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Nå har jo vi det også sånn at vi som oftest har i rein flis i trillebårene før det havner mat oppi der.

Og s,b og r: Det at det skal inn ett sted og ut et annet stemmer IKKE med min hest (og mange andres også veit jeg). Ta en titt på den debatten som omhandler hester som griser i boksen (tror den ligger under "I stallen") og se på bildet av boksen til hesten min.. Han har virkelig ikke forstått det.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  23:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,for å være helt ærlig,vekselbruk av trillebåra bekymrer meg lite.
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  09:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei samme her.. Lopke spiser ALT fra doskåla hun.. med glede :) hadde ikke brydd meg.
Men nå er det sånn at vi ikke bruker trillebår til foring.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  09:50:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Høy er høy ifølge Holter, uansett hvor den kommer fra, hun bryr seg ikke.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  10:49:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke de fleste hester bryr seg noe særlig - men jeg ville ungått det alikevell.

Som tideligere sagt, hvem vil vel få mat servert fra doskåla?

Jeg personlig synes det blir litt ekkelt, men kan skjønne at det er vanskelig å holde en trillebåre til det og en til noe annet. Men jeg er så heldig at jeg ikke trenger trillebåre, heldigvis.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  11:34:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg derimot tror at hestene bryr seg. Om man ser hester på et beite så vil de aldri ete fra "toalettet" før det er relativt tomt for gress. Hester som står på boks og/eller i små luftegårder er ofte ikke renslige. Dette er nok ikke fordi de ikke har "skjønt det", men fordi de ikke har plass nok (i sin verden) til å holde toalett og kjøkken adskilt.

Dessuten, om man bruker samme trillebår til mat som til møkk så øker man faktisk smittepresset på hesten. Bla, mark og salmonella kan smitte på denne måten. Min mening er at om man frakter fôr med trillebår, så skal man ha én til fôr og én til møkk. Man skal ha én vaskebøtte til kroppsvask og en helt annen til å vaske rumpe o.l med møkk på. Osv, osv. I min verden er det utrolig viktig å skille hestens møkk og hestens mat. Hesten er i vill tilstand svært renslig, og når vi "tvinger" den inn i fangenskap så mener jeg at vi faktisk skylder hesten det å gi den tilnærmet like rutiner som den ville valgt selv

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  11:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
går an å legge en kraftforsekk o.l. oppi trillebåren når den skal brukes til frakting av fór.
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  11:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å si at det blir som å spise fra doskåla å legge høyet i en trillebår for å frakye det fra A til B blir for meg noe ekstremt.

Her har jeg 3 stk på ca 5 mål luftegård.
Det er ikke spest trangt og "tvinger" dem neppe til å spise der de gjør fra seg.Hester eter ikke det de har møkket oppå.det er helt riktig,men de eter da gjerne det som er helt inntil.
De "krydrer" også tidvis maten med å tisse på den først og så spise den med god apetitt etterpå.

Renslighet er en dyd,men det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  23:08:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
så det.haha!!misforstå meg rett:mente sigyn jeg...men rubin liker visst ikke rein flis!hu gjør alt for å få den mørk igjen,fant jeg ut i dag..grr....tror det er delte meninger om dette for hestene også..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  22:16:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Vi praktiserer ikke dette. Etter undervisning på HN så er man blitt hygienisk som få, og dette har jeg med meg i stallen også - Med endre ord er samme trillebår til fòr og møkk FYFY.

Grisehesten min spiser ikke høyet som stikker/er tråkket litt ned i flisa.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  23:18:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Nå bruker jeg ikke så mye trillebår til foret her,men når jeg gjør det er det den samme som jeg møkker i...Om den er veldig skitten så spyler jeg den først.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.