hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjenkelvikning ned langside.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Sjenkelvikning ned langside.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  18:29:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
var vel nesten jeg det jeg mente å si, men det kommer alltid feil frem..trodde lissom det var meningen å flytte tyngdepunktet bakover jeg men..
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 05/04/2006 :  18:47:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hmm.. Nå er ikke jeg noen guru på dette, altså, men har titta litt i noen av bøkene mine her...

Jeg trodde at å trene opp en ridehest besto i å lære hesten å trampe INN under tyngdepunktet- som ideelt sett bør være rett under rytteren.

Å trene en ridehest består videre i å få hesten til å BÆRE mer av vekta si med bakbeina, og SKUBBE mindre fra (noe hesten gjør, f.eks i økninger,- og som i andre tilfeller lett fører til at hesten går "på forparten" i stedet for å oppta mer og mer vekt på bakparten). En travhest er jo således den rake motsetningen til en ridehest, da den trenes for å få til mest mulig eksplosive AVSKUBB.

Så var det de øvelsene da..

En versade er en øvelse som trener hesten til å flytte innvendig bakbein til stadig å komme (lenger) inn under rytter/hests tyngdepunkt. Hesten skal ikke trå FORBI tyngdepunktet, det oppstår hvis tverringen blir for stor. Meningen med versaden, som jeg har oppfattet det da, er altså å lære hesten å kjenne igjen rytterens signaler for at "det beinet skal fram, innunder, og BÆRE", i tillegg til å styrke musklene som kreves for dette.

En travers er en øvelse som trener hesten til å flytte utvendig bakbein til stadig å komme (lenger) innunder rytter/ hests tyngdepunkt. Samme gjelder her om for mye tverring.

Når man så kan ri skikkelige versader i både skritt og trav, og hesten er sterk nok, og responderer fint på hjelperene til "høyre bak inn og bær" og "venstre bak inn og bær", har man kommet til et steg hvor hesten ofte er klar til å begynne å jobbe med halve trinn, skikkelige galoppøvelser etc.

I sjenkelvikningen, derimot, tråkker hesten riktig nok inn under kroppen sin sidelengs, men det at den også skal FLYTTE seg sidelengs, gjør at en trener SKUBBEKRAFT, fordi hesten må skubbe kraftig fra BORT fra tyngdepunktet for å få til denne "sidelengs framdriften".

Sjenkelvikningen er på denne måten altså ingen samlende, eller utdannende, eller styrkende øvelse for (ride) hesten, og for mange kanskje derfor sett på som unyttig?

For min del bruker jeg den ofte som "bøy og tøy" for travhester med stive boger og lender, da øvelsen mest av alt er løsgjørende. Strekk ut- bøy og tøy etc...

Rotete forklart, men sånn har i alle fall jeg oppfattet det...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.