hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - overbein og trening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 overbein og trening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  19:31:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
som nevnt tidligere i et innlegg, har klønå mi pådratt seg en overbein..
på en merkelig måte må han ha sparket seg rett under kneet, om fredagen, men merket ikke kulen før i går..
og da var benet varmt, og jeg smurte på isgele, for å dempe det..

og i dag var bare kulen varm ,men ikke resten av benet..

snakket med stalleier om det, og h*n sa jeg skulle legg på bandasjer og smøre med isgele for å holde det mykt...for h*n mente det kun var et overbein han hadde dratt på seg etter en tur, hvor han var veldig sprek..men jeg brukte beinbeskyttere, men han sparket seg nemlig over der igjen ...

så over til spørmålet, han har jo nylig pådratt seg denne "skaden", og er sikkert litt øm,for det er ikke sikkert noe særlig å sparke seg selv på pipa med brodder...og han er ikke 100% ren i skritt, drar bittelitt på benet, men er ikke halt i trav..

jeg fikk tips om kun trene lett, og bandasjere etter økten..

jeg skulle egentlig på dressurtrening til helga, men må nok se bort fra det siden han nå har pådratt seg et overbein, og ikke går 100% rent..

skal jeg bare la han få fri og se ann benet?

han er ikke hoven, men var kun varm på kulen i morges..

uff for et langt innlegg

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  19:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Hesten fikk et over bein dagen før han skulle ut i løp,ringte dyrlegen og som han så og sa ingen fare så lenge ikke han halter.
Men jeg smurte han med arinka og badasjerte han med glad pack og plate og bandasje.
kulen ble mindre og ingen fare med det beinet,og han gikk et bra løp.

Jeg fikk beskjed om å holde "kulen" varm,er sikkert forskjellige mening om det.

Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  21:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei! Hvis det fremdeles er varmt så må du ringe en kiropraktor e.l som kan lasere det ( ta laser på) Hvis dette blir gjort så forsvinner det igjen!
Hesten min har 2 overben (ubetydelige) Men det ene kunne ha vært fjernet hvis jeg hadde visst om det.
IKKE KJØL DET NED hold det heller varmt, bruk gjerne arnika og ring så fort du kan til en equiterapaut

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  21:28:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei..
som nevnt tidligere i et innlegg, har klønå mi pådratt seg en overbein..
på en merkelig måte må han ha sparket seg rett under kneet, om fredagen, men merket ikke kulen før i går..
og da var benet varmt, og jeg smurte på isgele, for å dempe det..

Opprinnelig postet av kross

Er du sikker på at det er overbein pådratt ved slag/spark hesten din har? Dersom overbeinet skal ha blitt påført slik du beskriver (ved slag/spark) skulle jo dette tilsi at huden blir perforert og dette ville du jo lagt merke til, eller? Overbein kan oppstå enten ved slag/stikk mot beinhinnen fra utsiden (da vil man som regel se et sår) . Oftest kommer imidlertid overbein av beinhinnebetennelse (altså noe som skjer uten påvirkning direkte utenfra) hovedsakelig på beinhinnene til underarmen og pipene på forbeina (altså ikke rett under kneet slik som på din hest...om jeg forstod deg rett). Et overbein vil være ømt og hesten vil være svært følsom for trykk på disse stedene.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  21:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du sier akkurat nedenfor kneet hvor mener du da?
Her?
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Fryaiskogen4.jpg
For der blir det ofte dannet overben på unghester ved litt for stor anstrengelse...trenger ikke halte eller vise mye smerte,men kulen kommer.

Ofte oppdager man det ikke før det er for sent,men bruk gjerne litt liniment/arnika o.l.
Hadde tatt det litt pent m treningen jeg,til det var stabilt. Ikke varmt eller ømt mer.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  21:46:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ja var der jeg mente..

Kopi av melding:
Dersom overbeinet skal ha blitt påført slik du beskriver (ved slag/spark) skulle jo dette tilsi at huden blir perforert og dette ville du jo lagt merke til, eller?

det er jo sant,og jeg kjenner jo på han når jeg børster, og jeg merket ikke noe før i går, men merket litt av han dro litt på samme benet etter en økt på lørdag..

og lot han trave og så ingenting, og tenkte nok ikke mer på det..

hvorfor skulle jeg ikke kjøle det ned?

jeg kjenner ikke til noen equiterapeut, men fikk vist et nr her om dagen..

skal hvertfall sjekke bena mye oftere nå hvertfall...

nei og huff, dette liker jeg ikke =(

men jeg skulle holde benet varmt, skal jeg la han stå med det ute og da eller?
han står med bandasjer inne nå hvertfall..

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  23:08:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er "greia" er å holde igang blodsirkulasjonen.
Derfor bruker man varmebandasjer når hesten står på stall.
Hvor stor effekt du vil ha av å bruke treningsbandasjer eller lignende når den går ute...vel,er ikke helt enig med meg selv for å være ærlig.

Man putter det jo gjerne på og inbiller seg at det støtter/avlaster mens uttallige tester viser at det ikke hjelper mot annet enn slag o.l. så...tja. Ute ville jeg nok la det være,men inne gjerne litt arnikatinktur eller lignende og varmebandasjer om natten.
Ta det pent til det har "satt seg".

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  16:26:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
lot han sto uten uten..kulen var ikke fullt så varm i dag, men han fikk på seg arnika og stallbandasje før jeg dro..

skulle egentlig på trening til helga, men utsetter ikke hestens helse for det..
så han skal få ta det med ro inntil videre..

han har nok ikke uoverkommelig vondt, for han trasker litt rundt her og der..og kunne hoppe og sprette som bare det om mandag, men han er ikke helt rein fremdeles..
så han får nyte dette dårlige været og bli frisk igjen

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  20:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
God bedring til knotten!

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  20:48:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk takk=)
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  17:14:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Bra å holde det varmt ja. Da leges det.
Man kjøler ned for å hindre hevelser osv. Men tror man stopper helingsprosessen når det er slag o.l

Også det med at du absolutt skulle holde det varmt. Var at hvis du skulle ha equiterapaut og kulen blir stein hard (pga nedkjøling) og ferdig leget er det ingen ting terapauten kan gjøre:p
Jeg var litt for sent ute med dette og resulterte til at hesten min nå har 2 overbein på innsiden av begge frambeina. Heldighvis på nesten på midten så det har ingen betydning.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  01:34:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei jeg låner denne tråden litt...
Varmblodshoppa mi har fått en kul midt på pipa på innsiden på venstre bakfot.
Kan overbein bare forekomme fremme? Hun er 9 år så ingen unghest. Jeg fikk henne for 1 mnd siden og da hadde hun stått lenge. (siden før jul)
Jeg lurer på om kan ha overanstrengt seg på en fjelltur for noen dager siden. Hun halter litt, og om hun blir sliten står hun foten løftet, men kulen er ikke varm...
Bor jo heeelt for meg selv, i alle fall føles det slik, på ei øy uten tilgang på equiterapeut og slikt...
Skal jeg vente det av litt og se? Rir henne ikke nå men leier små turer på mykt underlag for at hun skal bevege seg. Hun går ute nå og tusler frivillig rundt på beite uten for mye besvær men jeg blir jo engstelig....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/06/2006 :  07:08:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
kross: Overbein er et resultat av en reaksjon på beinhinneknoklen,også kalt en lokal beinhinne-betennelse.
Det dannes så nytt knoklevev, og det er det vi kaller "overbein".
Det er naturens eget forsvarsmiddel hvor den prøver å reparere skaden selv ved at det dannes påleiringer på det skadede området.

Som oftest unnlater man å behandle overbein om ikke hesteeier ønsker det.
I noen tilfeller meisler man de bort,men dessverre kommer de ofte raskt tilbake-og faktisk enda større..

Da dette er en akutt lokal beinhinnebetennelse skal man kjøle det ned for å redusere hevelsesomfanget og derav at hesten blir øm/halt.
Kan sammenlignes med når feks. en fotballspiller får et spark eller slag i leggen.
Man legger da hurtig på ispose eller kjøle-liniment. (Så stalleieren din ga deg riktig råd der og da.)
Når slaget etter noen dager trolig ikke er så ømt lenger,kan man tilføre litt varme for å bedre blodsirkulasjonen.
Men noen annen legende virkning har det ikke for dette "styrer naturen" selv og prossessen er allerede i gang.
Så først; altså kjølende..(Spyling hjelper også om man gjør det rett etter det har oppstått. Det lindrer og reduserer evt.kul.

Som oftest kan hesten settes forholdsvis raskt i trening igjen om den ikke halter og det er et overbein påført fra spark,støt,slag osv.
Om det heller ikke er i konflikt med noe eller fortsatt er aktivt,er det normalt sett bare å trene som før.
Er du i tvil,ta et røntgenbilde.

Harneshaug: Jeg ville kontaktet en veterinær om det var min hest.
Hesten gir klare signaler om at den har vondt så lenge den faktisk halter (som du skriver).

Kan høres ut som en akutt leddbetennelse/overanstrengelse,enten i hov eller kodeleddet.
Da får de en "bule" mellom pipe-knoklen og gaffelbåndet ,og halter.

Ville sjekket akkurat den for slikt krevet ofte behandling.
Og hvert enkelt tilfelle vurderes så av veterinær hvor lenge hesten bør ha treningsfri osv.
Veterinæren vil mønstre hesten/bøye den opp.
Noen vil også ofte bedøve ned hvert enkelt ledd i det aktuelle området (som de ser det sitter i etter mønstringen), for så å kunne stille rett diagnose.

Det er alltid veldig vanskelig å gi korrekte råd om slikt som dette på et forum,for man ser ikke hesten "live" og vet minimalt om forløpet.
I tillegg er jeg ingen dyrlege..
Men slik du beskriver det ville jeg sjekket med veterinær-just in case.
Leddbetennelse/overanstrengelse er noe shitt,og ofte tidkrevende..
Det er for at mange må sprøytes direkte i leddet med smertestillende, for deretter å ha fullstendig hvile i noen uker.
Men som sagt,ikke sikkert det er dette.

Redigert av - xxxx den 09/06/2006 08:15:02 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  17:28:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Nancyville! Tror jeg forklarte litt feil, kulen er på fremsiden av det som hos oss blir "skarpleggen" Den er altså på fremsiden og midt på beinet....
Hun er litt bedre i dag, er så rart at av og til får hun "tulltak" på beitet og raser rundt, ser helt fin ut og når hun så har stått en liten stund halter hun litt igjen...
Er det ikke bedre over helga ringer jeg vet. Bor på ei øy så det er HIMLA dyrt å få han ut hit. Han har sikkert andre besøk til uka som jeg kan "kuppe" (-:
Igjen TUSEN TAKK!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.