hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dekken...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 dekken...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  12:30:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
mulig det her er blitt tatt opp før,men er det noen som vet om forskjellige levrerandører som produserer dekken til hest?!å ikke til plastikk-modeller..det jeg mener er dekken som passer i bogen.er selv fornøyd med rambo og heimerså lurte jeg på en ting til,jeg..finnes det hel dress til hest??altså med bein og hele pakka
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  12:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
bucas?? er det det du mener??

dress? mener du sommereksem dekken?? eller klær til hest sånn som noen kler ut hundene sine på de mest ekle nedverdigende måter?? Ring Armani..
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  13:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
plastikkmodell?
om dekkenet passer i bogen varierer jo fra hest til hest. heimer passer i bogen på kaldblodsen min, men ikke til ponnien.
men T.M.dekken fra høøks passer begge.

jeg håper ikke det finnes hel dress med bein og hele pakka(hva nå enn det er) til hest.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  19:14:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hehe,var ei venninne av meg som hadde tenkt å lage det,for hesten hennes fryser støtt!var vel mest på spøk,så jeg lurte bare på om det fantes(termodress)siden folk har funnet opp så mye andre duppedingser..tenkte på dekken som passer i brystet til kaldblods..?
hva med bucas??lopke

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  19:15:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hehe,var ei venninne av meg som hadde tenkt å lage det,for hesten hennes fryser støtt!var vel mest på spøk,så jeg lurte bare på om det fantes(termodress)siden folk har funnet opp så mye andre duppedingser..tenkte på dekken som passer i brystet til kaldblods..?
hva med bucas??lopke

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  19:17:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva med bucas??lopke

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Bucas er et merke som har gode dekkener.. Var det ikke det du spurte om? merker på div dekkener??
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  19:52:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vet det,men jeg mente rambo som jeg skrev:)da bucas-dekken ikke passer min hest.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  20:02:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er det noen som vet om forskjellige levrerandører som produserer dekken til hest
Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

rambo, heimer, bucas, pessoa, hansbo osv..

HVorfor spør du når du allerede bare vil høre Rambo?
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  21:01:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
neia,jeg har bare prøvd rambo og bucas.(trodde d lurte på om det var det jeg mente,beklager.litt trøtt).

men har dere lyst å si litt fordeler og ulemper med de forskjellige?hvem som har god kvalitet og hvem som ryker med en gang og sånn.

Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  21:26:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
syns heimer har veldi bra dekken eg=)viss det blir hull og sånn så blir det vertfall ikke større+at de er god og vanntett og puster;)(eg har ett heimer vinterteppe til nordlanshesten min)
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  22:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
har et dekken som ligger fint på kaldblodstraveren min. thermomaster magnificent eller noe sånt heter det. kjøpt i høks. omtrent eneste jeg har som passer ved bogen
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 27/03/2006 :  22:17:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg er litt på jakt etter stalldekken som ikke er for tykt, og som ligger bra rundt bogen på liten kaldblodshest. Synes de fleste dekkenene til Horze, b.la har usannsynlig store åpninger til hode og hals.

Til den litt større kaldblodsen min, har jeg det svarte "boble" innedekkenet til Høøks, og det er jeg kjempefornøyd med, men det selger de jo ikke nå (????). Utsolgt, muligens?

Kunne uansett tenkt meg et som er litt tynnere nå, siden vi nærmer oss varmere årstider. Gjerne med nylon eller polyester inni, det holder pelsen så blank og fin...

Noen som har forslag?
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/03/2006 :  22:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
LisaFi: Jeg har et litt tykt fleecedekken med glatt innerfor til salgs
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  10:56:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Til fjordingen min har jeg de "billigdekkena" til Børjes. Disse er de eneste dekknene jeg har brukt på henne der hun ikke har fått nor gnag, de passer perfekt. søstera mi har et sånt vinterdekken til kaldblodsen sin, og dette ligger like bra på han som det gjør på fjordinghoppa mi. Begge har brukt dekkena i hele vinter og har ikke fått en eneste rift i det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  12:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her kommer et sitat fra Per Michanec:

En hest i normalt hold og vinterpels er komfortabel i temperaturer mellom -27 og - 4 grader. En nyklippet hest er komfortabel mellom - 4 og +18 grader. Hvis disse grensene overskrides, oppleves temperaturene ikke lenger som behagelige av hesten, og hesten må kompensere med svetting ved overskridelse, og skjelving om temperaturen er lavere.

Det er ytterst sjelden en hest trenger et dekken som hjelp for å regulere varmen. Ikke engang når den er syk. Dekken er snarere et hinder for hesten når det gjelder å oppnå en komfortabel temperatur. Dekken setter hestens medfødte termoregulering ut av spill, og gjør den mer følsom for temperaturendringer.

Det er faktisk bare en forutsetning som må være til stede, for at hesten skal være i stand til å tilpasse sin kroppstemperatur i vårt normale vinterklima, og det er at den får nok mat av god kvalitet. Hestens naturlige metode for å tilpasse seg kulde er å kompensere med høyere stoffskifte og tykkere og lengre pels. Får den utvikle og beholde sin naturlige vinterpels, vil den alltid holde seg varm og god. Blir den derimot klippet, kan du gjøre den avhengig av dekken. Men også da bare om temperaturen synker under - 4, og hesten ikke har noe ly å gå inn under.

(Sitat: Per Michanek, veterinær og forsker i Sverige)

Han har skrevet mye det går an å finne ved å søke på internett.

Bare et lite apropo.... siden det var snakk om "hel dress" her tidligre. Jeg har selv 3 sorter dekken (regn, vinter, ull) til mine hester, 1 av hver, men prøver å ta meg sammen og la de gå uten selv om det er litt kaldt av og til.

Det viktogste er jo som sagt at hesten har nok energi til å holde varmen og at de ikke er våte for da blir kulden mer effektiv. Bare et lite tankekors om man bruker mye penger på dekken?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  12:25:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Venninna di får ta fantasien i bruk, og sy litt selv da vet du :-) Så kan hun lage sånn dekken ala eksemdekken bare at i vinterformat ;-)

Harneshaug: jeg kommer opprinnelig fra Østlandet, og hvis det er slik at en nyklipt hest har det greit ned til -4 (og nå antar jeg vi prater effektive kuldegrader her;-)) så skjønner jeg at det er en del der som har brukt litt penger på tykke vinterdekken :-) Vi har ofte kulde godt under -4 store deler av vinteren :-)

Samtidig syns jeg det er en veldig viktig og for all del interessant ting ved det du referer (forresten veldig fint om du oppgir kilden din også, utover at det er Per Michanek som sier dette kan du godt opplyse hvor du har funnet sitatet:)) og det er "en hest i rett hold", Per M. sier ingenting om hestens pelskvalitet oppi dette, skal man gå utfra at den også er på topp? Eller har ikke det noen betydning. For meg virker det logisk at hestens pelskvalitet sammen med mengden underhudsfett (som det slett ikke er bra om det blir hverken for mye eller for lite av) har mest å si (sammen med muligheten for bevegelse) for om hesten klarer å holde seg varm. Og en hest kan være i godt hold og godt trent selvom den har "crappy pels".

Forresten syns jeg HorseWear lager fine (og gresselig dyre) dekken.
Og tatt helt utenfor passform så syns jeg HL sin Oslo serie i dekken er fine :-) De er blå og konservative *varmer Guros hjerte*

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.