hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vann i kraftfor
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Vann i kraftfor
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  15:38:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
er noen som har hester som sluker foret uanset da..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  17:10:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja klart det finnes glupske hester.men det er vel et fåtall som svalger tørre hele pellets uten å tygge litt først.hesten min bruker halvparten av tiden på å spise grøt vs ubløtet kraftfor og da velger jeg å gi det tørt. eller halvtørt da. litt vann blir det jo i og med at jeg forer med betfor. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  17:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pølsa;
Det er når hester får MYE kraftfor det er lurt å vanne det pga hardt for magen. De kan få magesår og lekker det for mye stivelse til baktarmen krysslammelse. Jeg har en ekstraver som har hatt magesår så jeg har alltid en dæsj betfor i kraftforet og blander det ut med vann. Dette for å sikre god fordøyelse, bakteriefloraen i tarmen og godt opptak av næringsstoffene.
Om du har en hest som setter i halsen vurderer du jo selvfølgelig hva som er best for den, dette er ikke en debatt for/mot bløtlegging men for å belyse positive og negative sider.
Når det gjelder foring som er utrolig vidtomspennende og hvor de fleste har MASSE og lære (innklusive meg selv som har fått masse gode tips fra Anniken B som kan dette) kan man vel være litt ydmyk og prøve å suge til seg det man synes høres fornuftig ut og la resten være?
Jeg bløter i alle fall foret fordi jeg har en grunn til det, så gjør du som du vil

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  17:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja klart d;) helt enig med deg der. er fullt klar over at d er mye kraftfor som skal til for å lage magesår, d kommer jo fram i artikkelen også. (eller sier vel seg selv ettersom det er løpshester som er obdusert) men i debattene som har vært om bløtlegging av forig(ikke bare denne) er d som om mange tenker:" å nei magesår, vi må lage suppe av 1 liter kraftfor, fordi alle andre gjør det". uten at de kanskje tenker over negative sider ved det.eller om d i hele tatt trengs. skjønner at du bløter foret i ditt tilfelle,d ville jeg også sikkert gjort.
som du sier selv er jo debatten for å belyse BÅDE positive og negative sider. da må d jo gå an å komme med negative sider også? det er jo tross alt et diskusjonsforum:)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  19:58:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada, forsto det bare på deg som at det negative ble at "man måtte gjøre det fordi alle andre gjør det". Selvfølgelig er det individuellt og man ser jo hva som fungerer på sin egen hest
Det er kjempefint at du blander kraft og bet av og til for som sagt gir det bedre opptak i tarmen og selvfølgelig kan de få tørt av og til. Tror en mix er bra jeg! mine "koser" seg mer med det tørt ser det ut som, derfor får de 1 tørt og 1 vått måltid for dag. Det er også superpraktisk med å bløte ut om man skal ha i de andre tilskudd, min får Equaflex selen og biotin, som de ikke liker smaken på... lure de litt

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 12/04/2006 :  21:28:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pølsa: Negative sider? Er nemlig ikke så inni slikt som bløting av kraftfor... ;)

Alle: Min hest somler skikkelig hvis jeg lager skikkelig grøt av kraftforet - tror ikke han er så veldig fornøyd med å måtte "drikke" godiset sitt :p
Mens den andre hesten på stallen slafser og sluker maten når den er bløtet...
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:29:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
egentlig skulle jo ikke noen hester ha for med stivelse,men nå prøver vi jo bare å gjøre det beste ut av det for våre egne hester..å for mitt tilfelle,vanne det.

å ellers stoler jeg på heste-eiere at de vet det beste for sine egne hester:))

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  00:12:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
om stivelsesinnholdet i fôrplanen er feil hjelper det lite å vanne kraftfôret. Sier ikke at man ikke skal gjøre det men her kunne det nesten oppfattes som at vanner man ut så forsvinner stivelsen. Anbefaler folk å gi generelt mindre stivelse til hobbyhester. Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  00:25:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså alle pellets inneholder stivelse.hvis ikke hadde det ikke hengt sammen.
å man tar jo ut vannet,for å slippe å kjøpe hundrekilos sekker med masse vann.derfor tilsettes vann da vi forer.
dette sier forprodusentene til og med selv!
man prøver jo bare å få dette på banen for de som forer med ti liter pellets.
men en hobbyhest trenger jo sjelden noe mer enn høy uansett.eller i hvert fall ikke så mye kraftfor..

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  14:44:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg lurer bare på om folk er klar over hva stivelse egentlig er jeg og hvor den kommer fra? Virker som om noen tror det er noe som tilsettes i pelletsen for å binde det sammen. Stivelse er naturlig i pelletsblandinger. Riktignok må pelletsen ha et visst stivelsesinnhold for å være mulig å pelletrere, men ekstruderingen skal visst ikke være så avhengig av dette. Man kan helt fint senke stivelsesinnholdet i en forplan selv om man bruker pellets. Man kan f.eks tilføre noe av forenhetene gjennom olje, eller fiberrike evt proteinrike fôrmidler Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  17:56:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
okok,da stoler jeg på deg og ikke forprodusentene som fortalte meg dette..:)
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  13:31:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sagt noe i mot å vanne kraftfôret, men skjønner ikke helt hva stivelse egentlig har med saken å gjøre. Jeg vanner kraftfôret selv jeg enda min ikke får pellets Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  15:20:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg gir ikke hesten min vann i kraftforet, siden han bare får bøtte på kvelden.. Han spiser bare bygg da, og det er knust.. Men han får litt vann i kveldsbøtta si, så jeg får blanda vitaminer og sånn=)
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 17/04/2006 :  16:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Knust bygg, akkurat som mask? Gir du det tørt? Er ikke det veldig støvete da?
Ga også det tørt til min hest før (da jeg hadde han oppstalla hos noen andre), og noen frarådet med sterkt å gi det tørt, for da kunne han få astma osv, mens andre sa det hvertfall ikke skulle bløtes.
Har du hørt noe?
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:12:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg råder deg i hvert fall til å våte knust bygg.for hestens sin skyld i hvert fall..
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.