hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av Gammel Hest"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening av Gammel Hest"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

alexax

Norway

Skrevet - 30/08/2003 :  19:48:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
heisann!
skal kjøpe en 18år gammel hest.
men hun må trenes opp gradvis.hun har litt vondt i ryggen og er en gange stri hest.
bør jeg begynne med barbakridning og longering?eller bør jeg begynne og ri henne med sal?jeg vurderer og leie henne på korte eller lange turer i begynnelsen og få tillit til henne først(hun har opplevd mye vondt i livet sitt)hvordan mener dere jeg bør jobbe med henne?'

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2003 :  22:41:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ikke erfaring nok til å si hva som er best for ryggen hennes, men jeg vet at longering er veldig belastende for hestene. du kan prøve å legge salen på henne først og longere henne i 15 - 20 min med den og se om hun reagerer på det, og arbeide deg sakte der i fra... leie henne på turer er veldig bra, da får hun se seg om og gjøre seg kjent før hun bli ridd der... jeg har også en hest som ikke er blitt behandlet helt bra da hun var ung. er noen år siden det, men det henger ennå igjen. prøv horsemanship hvis du har anledning, det hjalp hoppa mi veldig mye da hun kom til de som eier henne (jeg har henne bare på for). ikke vær redd for å spørre om råd, men ikke hør på alt heller. bruk hodet!
lykke til da

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/08/2003 :  07:53:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hvis hesten har vondt i ryggen er det nok en grunn til det, og i 90% av alle tilfellene kommer det egentlig av at hesten har vondt i beina og har gått og avlastet seg.Sjekk opp helsetilstanden til denne hesten før du setter i gang noen opptrening er mitt råd! Det er en dårlig start at hesten i utgangspunktet ikke er helt frisk, så derfor bør en veterinær ihvertfall bøye opp hesten og sjekke litt rundt de "vanligste" skavankene først.Lykke til!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 31/08/2003 :  10:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med chess. Men om du får klarsignal fra dyrlegen om at du kan begynne å trene henne bør du verken ri henne barbak eller longere henne. Longering er tungt og belastende for hesten, ikke begynn med det før hesten er sterk nok.
Bruk en sal som sitter riktig og start med rolige skritte turer osv.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  13:40:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Har du muligheten til å ri eller leie hesten i terrenget tror jeg det ville vært bra. Det bidrar til at hesten blir mykere i kroppen og bruker flere muskler enn om den går på en vei/bane. Det er også en fordel å ri i terrenget om hesten er stri. Vel, nå skal jeg ikke påstå at det gjelder alle da, for det vet jeg ingenting om. Men hesten min blir hvertfall mye mer avslappa og grei med en gang han får sette hovene utenfor veien.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.