hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kjøp av utdanna hest eller lære selv?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 kjøp av utdanna hest eller lære selv?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  18:13:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
bare lurte på om når dere kjøper hest,kjøper dere en litt billigere for å trene opp selv eller kjøper dere heller utdannede hester?dette gjelder også dere som har kjøpt hest:)
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/03/2006 :  18:40:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har som regel kjøpt unge hester de siste 10 årene.. Mye av den grunn at jeg vil vite hva jeg har. Som event skader, grunn til oppførsel osv. Er etterhvert blitt ganske kresen, men kan godt leve med endel uvaner.. Vil bare velge selv hva jeg tolererer og hva jeg ikke synes noe om.
Nå skal det sies at jeg for det meste har hatt hingster, og vil da oppdra dem selv.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  18:41:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har nå ikke kjøpt hest de siste årene, men det kommer ann på. Finner jeg drømmehesten i en unghest, så kjøper jeg den. Dette kommer nok veldig ann på erfaringen til folk, men jeg foretrekker yngre hester, fordi da vet jeg hvilke hester jeg har med å gjøre.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:28:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ha kjøpt en ung hest som kunne det grunnleggende, men som kunne lære mye av meg. Hadde jo vært morsomt å være med på utvikle hesten, istede for å "holde den ved like".

Har aldri kjøpt hest, men sånn ville jeg ha tenkt.

-Marte Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uerfaren rytter skal ha erfaren hest.
Erfaren rytter kan ha uerfaren hest.

Lykketreff skjer der det går bra med ung hest og ung rytter,men generelt er jeg ikke positiv til det.
Kan også hjelpe om man har mye og kvalifisert hjelp...men...

Hva er så erfaren rytter?
Puh,orker ikke helt gå inn på det nå. En annen gang kanskje.

Selv kjøper jeg unghester eller slike som må repareres på,for det er det eneste jeg har råd til.(og jeg anser meg selv som erfaren nok til å lage "folk" av dem)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med det Kurre sier. Mange som har gått i fella og kjøpt feks en billig unghest i steden for en erfaren og stødig hest som kan lære dem noe.

Jeg har nettopp kjøpt meg en unghest (5 år). Valget falt på den fordi den er veldig godt grunnridd, og kommet seg på LA nivå. Det er forskjell på unghester, men alt i alt bør man vite hva man driver med om man skal kjøpe unghest, iallefall om man vil nå langt med den.

Hege Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:54:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...

Lykketreff skjer der det går bra med ung hest og ung rytter,men generelt er jeg ikke positiv til det.
Kan også hjelpe om man har mye og kvalifisert hjelp...men...

....

Opprinnelig postet av Kurre

Jepp, enig. Sånn som i mitt tilfelle.. Med unghest og rimelig ung rytter, men vi lever nå enda både jeg og dyret

www.hestene.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:55:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
kan nevne selv at jeg kjøpte min egen hest som 12åring.å da falt valget på en 5 år gammel kaldblods-vallak."alle" mente det kom til å gå rett vest,men er da fornøyd med resultatet jeg..nå er jeg 17,å akkurat kjøpt mitt første føll,som jeg gleder meg til å trene opp.driver fortsatt med såkalt temming.
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  23:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg fikk min ponni når han var 3-åring, da var jeg 11. jeg er veldig glad for at jeg fikk en så ung hest, for vi har knyttet veldig sterke bånd imens jeg har drevet med opplæringen.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  01:37:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Hesten jeg hadde før kjøpte jeg som 17åring,så kan jo si den var hvertfall helt ferdig utdanna...
Men kjøpte ikke en så gammel bevisst da,fikk bare et godt tilbud så da ble det ham.
Men hesten jeg har nå kjøpte jeg som 5åring og lite ridd så får håpe jeg klarer å få noe ut av henne selv...

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  01:41:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg kjøpte en unghest, det var ikke planlagt, men det ble bare slik.
nå sier jeg ikke jeg oppfordrer alle andre til å kjøpe unghest, for det er mye ansvar osv.. orker ikke gå inn på det nå..

jeg fant drømme hesten i en unghest, og kjøpte han derfor, ikke pga pengene, syns ikke han var av den billigste sorten heller men...

men det er nesten skummelt hvor mange uerfarne som vil ha den billigste hesten de finner og kjøper ofte en unghest...
men er jo enig i den kjente replikken som kurre henviste til..ingen tvil om det...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  09:34:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig med Kurre som sier at erfarne hester er for uerfarne ryttere, og uerfarne hester er for erfarne ryttere.

Men midt oppi det hele så er vår definisjon på både uerfaren og erfaren rytter, og hest, et veldig vidt begrep, og oppfattes fullstendig forskjellig hos hver enkelt. Samtidig er det også veldig ulikt hva man ønsker å oppnå ved en hest. Selv den beste rytter vil nok kunne oppleve å gjøre en feil under utdanningen av en unghest, men erfaringen gjør vel at de blir mindre, de rettes evnt. opp raskere, og et erfarent øye klarer å gi en bedre veiledning. Er det mange som kanskje kjøper en unghest, som verdiene denne hesten gir, gjerne kan gå på bekostning av at hesten ikke utvikler seg like raskt, og resultatet på langt nær ville liknet på noe om en berider rei opp hesten. Man må nesten se sine mål, vurdere om du har råd til å miste deler av hestens utdanning fordi du selv skal prøve og feile, og se om erfaringene dine vil kunne strekke til for å oppnå det ferdigresultatet du sikter etter.

Det som heller er synd er de som ikke har erfaring nok til og en gang klare å finne en hest som passer seg. Får hester (uannsett unghest eller ei), som sikkerhetsmessig blir uforsvarlige å ri. Og de som feilvurderer sine egne erfaringer, og ikke selv ser sine begrensninger i å utdanne en unghest. Og nettopp disse to tingene er ikke helt unormalt å ikke kunne vurdere med manglende erfaring.. Og da går jo ting raskt galt..

Man ser jo også her på MIX. Alle de som selv mener de er erfarne, har kjøpt unghest, og er fornøyd med det. Det er helt greit at dere selv synes det, for dette er jo selvfølgelig ut fra deres mål og ønsker ved en hest. Men så popper spørsmål som "Hvordan lærer jeg hesten å gå på tøylen", "Hvordan lærer jeg hesten å gå sjenkelvikning", "Hvordan lærer jeg hesten å galoppere på banen". Spørsmålene er da ofte stilt av folk som aldri har ridd hesten til tøylen, ikke helt vet hva sjenkelvikning er, og som oppfatter galopp som noe man rir ved å legge den ene sjenkelen frem, og den andre tilbake, og det er det. At dette er hva disse menneskene vil jobbe med er jo greit, man skal respektere folks ulike interesser. Men for min del hadde det vært så selvsagt at du visste svaret på dette selv, dersom du faktisk hadde gått til det skrittet og anskaffet unghest. I mitt tilfelle ville dette også vært faktorer som var så viktig å få gjort rett at dette hadde ikke kommet opp i et debattforum hvor ingen vet hvem du er, og kjenner hesten. Men spørsmålet hadde kommet til trenern, jeg selvfølgelig hadde ridd for, fordi jeg nettopp hadde hatt unghest (ok.. Jeg hadde ridd enhver hest for trener). I mine øyne er ofte disse hestekjøpene helt sinnsyke etter hva jeg mener at vedkommende ville hatt som verdier for å kjøpe hest, og hva slags mål jeg ville sett det på som naturlig å utvikle seg mot. Men dette er sett fra mitt ståsted, og ofte har andre helt andre mål med hestehold enn meg. Og det skal man jo også respektere..

PS: Dette er ikke en oppfordring til at de som i mine øyne kanskje er for uerfarne til å ha unghest, og som stiller spørsmål som jeg mener de burde visst, skal slutte med det. Tvert imot. Dette er bare fremhevet som et eksempel på at vi har ulike mål ved å ha hest, og vi oppfatter den erfarne og den uerfarne hest og rytter så ulikt. I mine øyne er likevel et godt hestehold et hestehold hvor hesten er i helsemessig forsvarlig stand, med hensyn på mat og stell, får regelmessig morsjon etter hvordan den til daglig brukes (for en hest kan det være en skrittetur om dagen, kanskje bare litt utegang, for en annen hest en kjempe krevende økt regelmessig. Det som er feil er lang pause, kjempe økt, lang pause, kjempe økt osv.), får se dagslys hver dag i form av utegang (her mener jeg ikke nødvendigvis mange, mange timer, men en liten luftetur, som et minimum). Dette har lite med ridningen å gjøre, og ridningsdelen og utdannelsen her har ingenting med dårlig eller bra hestehold. Selvfølgelig gitt at man rir uten tvangsmidler som misbrukes slik at det er til ubehag for hesten. Dette kan være alt fra feiltilpasset sal, til at man aktivt går inn og bruker pisk og hjelpetøyler feil.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 26/03/2006 09:42:58 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  10:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det som heller er synd er de som ikke har erfaring nok til og en gang klare å finne en hest som passer seg. Får hester (uannsett unghest eller ei), som sikkerhetsmessig blir uforsvarlige å ri. Og de som feilvurderer sine egne erfaringer, og ikke selv ser sine begrensninger i å utdanne en unghest. Og nettopp disse to tingene er ikke helt unormalt å ikke kunne vurdere med manglende erfaring.. Og da går jo ting raskt galt..

Opprinnelig postet av spoff

Jeg er så enig i det du skriver...og et lite sitat må trekkes ut,så folk leser det en gang til!

Dette er en av de helt store hjertesakene mine! Kanskje heg har sett flere eksempler når det går galt enn mange andre?
Måttet "reparere" flere hester enn jeg har satt pris på etter misforståelser,kommunikasjonssvikt og overdreven tillit til egne evner og erfaringer?

Vet ikke.

Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har stått på sidelinjen og sett folk kjøpe "feil" hest,selv etter råd fra andre med lenger erfaring og mer kunnskap.

"vi kan utvikle oss sammen"
"så får jeg hesten slik som jeg vil ha den"...hadde det enda vært så vel.
9 av 10 ganger er det akkurat slik det ikke blir...
Og den som til syvende og sist må betale for det er hesten.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:11:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kan nevne selv at jeg kjøpte min egen hest som 12åring.å da falt valget på en 5 år gammel kaldblods-vallak."alle" mente det kom til å gå rett vest,men er da fornøyd med resultatet jeg..nå er jeg 17,å akkurat kjøpt mitt første føll,som jeg gleder meg til å trene opp.driver fortsatt med såkalt temming.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Skreiv ikke du i en annen tråd at den kaldblodsen var "gal"?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:23:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hesten jeg har nå er blitt "godt voksen". Vil ikke si at han er noen læremester da, for han virker ikke helt voksen i hodet.

Neste hest er jeg ganske sikker på at vil bli en erfaren læremester som kan lære meg mer dressur og sprang.
På et eller annet tidspunkt vil jeg nok kjøpe meg en unghest og forme den helt fra grunnen av, men jeg har verken tid eller erfaring nok til å få frem den hesten jeg vil på nåværende tidspunkt.

Jeg har sett litt for ofte i det siste at folk kjøper altfor uerfarne dyr i forhold til sin egen erfaring, for de vil, som kurre og spoff sier, "utvikle og forme sin egen hest".

Enig med Spoff og Kurre sine innlegg.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:24:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp.han er "litt" crazy..men jeg er da fornøyd for det jeg..liker ikke robot-hester jeg,men hester med personlighet er tingen
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.